سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

9آذر 1360 هجری شمسی : سالگرد شهادت میر هاشم واردی کولائی

 شهید میر هاشم واردی فرزند سید علی اصغر در سال 1340 در روستای پایین کولا ( از توابع شهرستان ساری ) از یک خانواده مذهبی و معروف به سیادت دیده به جهان گشود ولی در همان سنین خردسالی مادرش را از دست داد و به همراه خواهر بزرگترش طعم بی مادری را تجربه کرد و پس از مهاجرت پدر پُر تلاشش به شهر ساری ، وی و خواهرش در همان روستا باقی مانده و توسط پدر بزرگشان مرحوم حاج سید گت آقا واردی و مادر بزرگشان مرحومه قمر غلامی و با کمک عمو و زن عموی مهربانشان مراحل رشد و ترقی را پیمودند.


شهید میر هاشم پس از طی دوره ابتدائی در دبستان پایین کولا ، به شهر یزد عزیمت و به مدت دوسال در خانه یکی از بنی اعمام پدرش اقامت و کلاس های اول و دوم راهنمایی را طی نمود ودر اوان نوجوانی زندگی در دیار غربت را نیز تجربه کرد. سپس به شهر ساری برگشت و در نزد پدر و خانواده پدری اش ماندگار شد وکلاس سوم راهنمایی و دبیرستان را نیز با موفقیت پشت سر گذاشت و دیپلم را در این شهر گرفت.

شهید میر هاشم واردی در سال 1359 جهت خدمت نظام وظیفه وارد ارتش شد که حضورش مصادف با جنگ خونین بعثی های عراق علیه نظام نو پای جمهوری اسلامی  ایران بود.

وی با میل و رغبت خویش به گروه جنگ های نامنظم شهید چمران پیوست و در عملیات ایذایی چندی بر ضد بعثیان شرکت نمود.تا این که در عملیات طریق القدس به شرف شهادت نایل آمد.

عملیات طریق القدس از جمله عملیات موفق رزمندگان اسلام بر ضد بعثیان عراق بود که منجر به آزاد سازی شهر بستان و حوالی آن در شمال استان خوزستان گردید و پیروزی های بزرگی نصیب سپاهیان اسلام شد.

گروه جنگ های نامنظم شهید چمران در این عملیات نقش کلیدی داشت . ولیکن سرباز مجاهد اسلام و دلیر مرد خطه سر سبز شمال یعنی میر هاشم واردی در این عملیات ظفرمند در شب نُهم آذر 1360 هجری شمسی به آرزوی دیرینه اش رسید و جام شیرین شهادت را عاشقانه و مشتاقانه سرکشید و از این دنیای فانی رخت بر بست و روح پاکش به جنت رضوان و ملکوت اعلی به پرواز درآمد.

وی نخستین شهید روستای پایین کولا و روستاهای اطراف بود و شهادتش تاثیر به سزایی در روحیه مقاومت طلبی و ایستادگی اهالی منطقه در برابر تجاوز دشمن بعثی به جای گذاشت و بدین جهت به سید شهیدان پایین کولا شناخته می شود.

اهالی شهید پرور ساری و اهالی ولایتمدار روستای پایین کولا در تاریخ 14 آذر همان سال تشییع با شکوهی از جنازه این شهید والا مقام به عمل آورده و جسم پاکش را در جوار امامزاده والاتبار محل یعنی حضرت امامزاده عبد الله (ع) دفن نمودند.از آن پس مزار وی در کنار مضجع مطهر امامزاده عبد الله (ع) زیارتگاه عاشقان ولایت و رهروان راه امام راحل ( قدس سره) گردید و پس از آن تمامی شهیدان سرافراز و سربلند این روستا را در کنار وی دفن نمودند و این محل را به گلزار شهیدان تبدیل کردند.   


                        

درود و سلام خداوند متعال و حجتش حضرت مهدی (ع) بر ارواح پاکشان باد.

لازم به یادآوری است که پدر شهید میر هاشم واردی ساختمان در خور توجهی در حسینیه میاندره پایین کولا احداث و آن را وقف روح مطهر فرزندش میر هاشم نمود.عملیات اجرایی این ساختمان را جهاد سازندگی شهرستان ساری برعهده داشت.این حسینیه هم اینک به نام " حسینیه ارشاد شهید واردی " معروف می باشد.

در شهر ساری نیز کوچه ای در منطقه پُشت پرورشگاه ( بیست متری دوم ) به نام « شهید میر هاشم واردی » نام گذاری شده است.

در پایان مناسب است به فرازی از وصیت نامه این شهید والا مقام که در تاریخ 4 / 12 / 1359 نوشته است اشاره ای داشته باشیم :

هر وقت به یاد من افتادید و یا این که بر سر قبر من رفته اید ، به فکر کربلای حسین (ع) باشید که چگونه در آن زمان کافران برای نابودی اسلام ، حسین (ع) و یارانش را از دَم تیغ گذراندند.

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی