سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

پس از انتشار خبر چاپ و نشر کتاب " تاریخ علویان طبرستان " در این وبلاگ ، تعدادی از خبرگزاری ها و رسانه های گروهی کشور آن را تحت پوشش خبری خویش قرار داده و اقدام به توضیح و تشریح آن نمودند . جهت اطلاع کاربران محترم مناسب دیدم برخی از این گزارش ها را بدون کم و کاست نقل کنم .

تاریخ علویان طبرستان

1 ) خبر گزاری کتاب ایران ( ایبنا ) :

نگاهی به نخستین حکومت شیعی ایرانی

28 فروردین 1390 ساعت 10:40
علویان طبرستان موفق شدند نخستین حکومت ایرانی را پس از این که عرب‌های مسلمان ، ایران را فتح کردند در منطقه طبرستان ایجاد کنند. کتاب «تاریخ علویان طبرستان» با بررسی این مساله و تحلیل نخستین حکومت مستقل ایرانیان، نقد و داوری رخ‌دادهای آن دوره را بر عهده دارد.
حجت‌الاسلام سیدتقی واردی، نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام انتشار این اثر از سوی انتشارات دلیل‌ما، توضیحاتی را درباره شکل‌گیری حکومت علویان طبرستان عنوان کرد و این اثر را حاوی نکاتی خواندنی برای عمومی علاقه‌مندان برشمرد.

وی افزود: در نیمه دوم قرن سوم و مقداری از نیمه اول قرن چهارم هجری قمری، عده‌ای از سادات حسنی و حسینی بر اثر ظلم و ستم عباسیان از مدینه، کوفه و شهرهای دیگر عربستان و عراق رانده شده و به ایران پناه آوردند و در شهرهای مانند قم و ری ساکن شدند. زمانی که مردم طبرستان از ظلم و زور طاهریان در رنج فراوانی به سر می‌بردند، از این سادات طلب یاری کردند، ساداتی که بعدها به علویان طبرستان شهرت یافتند به یاری مردم مازندران آمدند و با پیروزی بر دستگاه حاکم ، حکومت علویان را برپا کردند.

نویسنده کتاب با اشاره به این که این حکومت دو ویژگی مهم داشت، درباره سایر مضامین اثر تحقیقی‌اش گفت: ویژگی اول این است که این حکومت، نخستین حکومت مستقل ایرانیان پس از تصرف ایران از سوی اعراب مسلمان بود(چرا که تا آن زمان هیچ حکومت مستقلی به دست ایرانیان ایجاد نشده بود) و دوم آن که حکومتی دینی بر اساس مذهب اهل‌بیت(ع) بود که بر پایه مذهب تشیع شکل می‌گرفت.

واردی یادآور شد: از این رو این دو ویژگی مرا بر انگیخت تا مسایل این بخش از تاریخ مذهبی ایران را تحقیق و بررسی کنم و نقد و داوری‌ آن را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهم.

نخستین چاپ کتاب «تاریخ علویان طبرستان» را انتشارات دلیل ما در قم با شمارگان 1000 نسخه و بهای 45000 ریال روانه بازار نشر کرده است.
کد مطلب : 101389
-----------------------------------

2 ) خبر گزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ایسکا ):

"تاریخ علویان طبرستان" منتشر شد
27 فروردین 1390 ساعت 18:25
کتاب "تاریخ علویان طبرستان" نوشته مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایسکا، حجت الاسلام والمسلمین «سید تقی واردی»، مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در این کتاب سرگذشت بنیان‌گذار جنبش شیعی ـ اسلامی علویان، یعنی «حسن بن زید علوی» معروف به "داعی کبیر" و سایر حاکمان و فرماندهان این طایفه خوش‌نام را از جهات تاریخی، اعتقادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار داده و به تشریح شخصیت و منزلت و همچنین مسائل و مشکلات آنان ‌پرداخت.

این کتاب که در سه بخش "کلیات"، "حاکمان علوی در طبرستان" و "مخالفان و معارضان" تدوین شده است، درباره اوضاع جغرافیایی و تاریخی طبرستان و برخی از شهرها و اماکن معروف آن بحث کرده و اطلاعات کافی درباره مخالفان و دشمنان این حکومت شیعه‌مذهب در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

یادآور می‌شود، چاپ اول کتاب "تاریخ علویان طبرستان" با تیراژ 1000 نسخه و قیمت 4500 تومان از سوی انتشارات "دلیل ما" در پیش‌خوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است.

 -------------------------

3 ) خبرگزاری قرآنی کشور ( ایکنا ):

یکشنبه 28 فروردین 1390 08:29:09 شماره‌ خبر :775264
کتاب «تاریخ علویان طبرستان» منتشر شد
گروه خبرنگاران افتخاری / مهدی مظاهری: کتاب «تاریخ علویان طبرستان» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین «سید تقی واردی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نویسنده در این کتاب سرگذشت بنیان‌گذار جنبش شیعی ـ اسلامی علویان، یعنی «حسن‌بن‌زید علوی» معروف به «داعی کبیر» و سایر حاکمان و فرماندهان این طایفه خوش‌نام را از جهات تاریخی، اعتقادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار داده و به تشریح شخصیت و منزلت و همچنین مسائل و مشکلات آنان می‌پردازد.

این کتاب که در سه بخش کلیات، حاکمان علوی در طبرستان و مخالفان و معارضان تدوین شده است، درباره اوضاع جغرافیایی و تاریخی طبرستان و برخی از شهرها و اماکن معروف آن بحث کرده و اطلاعات کافی درباره مخالفان و دشمنان این حکومت شیعه‌مذهب در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

یادآور می‌شود، چاپ اول کتاب «تاریخ علویان طبرستان» با تیراژ 1000 نسخه و قیمت 4500 تومان از سوی انتشارات «دلیل ما» در پیش‌خوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است. 

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

آخرین کتابی که از این حقیر چاپ و نشر یافت ، کتاب " تاریخ علویان طبرستان " است که از سوی انتشارات " دلیل ما " در آخرین روز های سال 1389 چاپ و در روزهای نخست سال جاری در پیش خوان کتاب فروشی های این شرکت انتشاراتی قرار گرفت .

برای آشنایی کاربران محترم با این کتاب جدید التالیف ، در آغاز اطلاعات مختصر کتابشناختی را به استحضار رسانده و سپس اشاره ای به اطلاعات محتوایی می نمایم .

 تاریخ علویان طبرستان

 

 الف - اطلاعات کتابشناختی :  

 

نام کتاب : تاریخ علویان طبرستان

نویسنده : سید تقی واردی

ناشر : انتشارات دلیل ما

تاریخ نشر : چاپ اول ، زمستان 1389

تیراژ : 1000 نسخه

قیمت : 4500 تومان

مراکز پخش :

1- قم ، انتهای خیابان صفائیه، بعد از کوچه شماره 39 ، پلاک 759 ، طبقه دوم ، فروشگاه دلیل ما.تلفن : 7737011

2- تهران ، خیابان انقلاب ، خیابان فخر رازی ، پلاک 61 ، فروشگاه دلیل ما ، تلفن : 66464141

3- مشهد ، چهار راه شهدا ، ضلع شمالی باغ نادری ، کوچه شهید خوراکیان ، مجتمع تجاری گنجینه کتاب ، طبقه اول ، فروشگاه دلیل ما ، تلفن : 2237113

سایر شهرستان ها جهت دریافت کتاب با این آدرس تماس بگیرند : 7733413- 7744988/0251

هم چنین می توان از طریق سایت انتشارات با نشانی ذیل این کتاب را خریداری نمود :www.dalilema.com

 

ب - اطلاعات محتوایی :

در نیمه دوم قرن سوم و مقداری از نیمه اول قرن چهارم هجری قمری تعدادی از سادات پاک سرشت علوی ( از تیره های حسنی و حسینی ) در منطقه زیبا و سر سبز طبرستان ، واقع در شمال ایران حکومت مستقلی به وجود آوردند که از دو ویژگی مهمی برخوردار بود :

1 ) نخستین حکومت مستقل ایرانیان بعد از تصرف ایران توسط عرب های مسلمان بود.

2 ) نخستین حکومت دینی بر اساس مکتب اهل بیت (ع) و مذهب شیعه و بر خلاف مذهب غالب خلافت اسلامی ( که اهل سنت بود ) در سرزمین  ایران به وجود آمد.

این دو ویژگی ، نویسنده کتاب " تاریخ علویان طبرستان " را بر انگیخت تا سرگذشت بنیان گذار جنبش شیعی اسلامی علویان ، یعنی حسن بن زید علوی معروف به " داعی کبیر " و سایر حاکمان و فرماندهان این طایفه خوش نام را از جهات تاریخی ، اعتقادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار داده و به تشریح شخصیت و منزلت و هم چنین مسایل و مشکلات آنان بپردازد و در ترازوی نقد و داوری محققان ، دانش پژوهان و تاریخ نگاران قرار دهد.

علاوه بر این ، در باره اوضاع جغرافیایی و تاریخی طبرستان و برخی از شهرها و اماکن معروف آن و هم چنین اطلاعات کافی درباره مخالفان و دشمنان این حکومت شیعه مذهب در اختیار خوانندگان قرار می دهد.

برای اطلاعات و آگاهی بیشتر کاربران با محتوای کتاب ، فهرست مطالب کتاب را در " ادامه مطلب" به استحضار می رسانم :

 

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

تجدید چاپ کتاب نقش همسران رسول خدا (ص)

در حکومت امیرمومنان (ع) در بوستان کتاب قم

به نقل از خبر گزاری آینده

 

کتاب «نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در حکومت امیر مومنان(ع)» نوشته سیدتقی واردی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش ایبنا، اثر حاضر درصدد شفاف کردن دیدگاه و مواضع فکری همسران رسول‌ خدا(ص) پس از ایشان است تا ابهام‌ها و شبهه‌ها برطرف و گامی در ایجاد وحدت اسلامی برداشته شود.

«ای پیامبر، به همسرانت بگو: اگر شما خواهان زندگی دنیوی و تجملات آن هستید، بیایید تا من مهریه (و حق و حقوق) شما را ادا و همگی را به نیکی و خرسندی رها کنم (طلاق دهم)، ولی اگر خواهان خدا و رسول او و مشتاق سرای قیامت هستید، [باید قناعت پیشه کرده، از تجملات دنیوی چشم بپوشید]، پس همانا خدا از میان شما اجر و پاداش بزرگی به نیکوکاران عطا خواهد کرد (احزاب، آیه 28- 29)»
این دو آیه و تعدادی از آیات سوره احزاب و برخی از آیات سوره‌های دیگر قرآن کریم، درباره رفتار و کردار همسران رسول ‌خدا(ص) و برداشت‌های آنان از زندگی و نحوه هم‌زیستی با پیامبر خدا(ص) است. البته بسیاری از آنان، بانوان با فضیلت و صاحب‌نام و نسب بوده‌اند که افتخار همسری و زندگی مشترک با رسول ‌اعظم(ص) را پیدا کرده بودند و چه بسا در یاری رسول ‌خدا(ص)، نشر دین اسلام، آگاه‌سازی مردم و جذب توده‌ها به آیین آسمانی پیامبر خدا(ص) تلاش‌های عظیمی به عمل آوردند.

چند تن از آنان در زمان حیات رسول ‌خدا(ص) وفات کردند و بقیه در هنگام رحلت آن حضرت زنده و دوران خلفا را درک کرده بودند و در عصر خلفا، دارای مکانت و جایگاه ممتازی شدند. به همین جهت، رضایت‌مندی و یا عدم خرسندی هریک از آنان با شخصی که به خلافت می‌رسید، بسیار اثرگذار و در رویکرد مسلمانان نسبت به خلیفه و دستگاه خلافت وی، تاثیر به‌سزایی داشت.

در عصر دو خلیفه نخستین (ابوبکر و عمر) به دلیل تازه بودن رحلت پیامبر(ص) و تلاش همسران وی در پاسداشت حرمت و قداست آن حضرت و همچنین به خاطر برقراری ارتباط نسبی برخی از همسران رسول ‌خدا(ص) با خلفا، نقش بیشتر آنان مثبت بود و بین آنان و آن دو خلیفه نخست، مساله خاص و حادی به وجود نیامد، اما پس از آن که همسران رسول ‌خدا(ص) از یک سو با دوران پیامبر(ص) فاصله گرفتند و تجربه هم‌زیستی با دو خلیفه را پشت سر گذاشتند و از سوی دیگر، موقعیت بهتر و مستحکم‌تری در میان مردم پیدا کردند و جامعه مسلمین برای نظر و گفتارشان احترام ویژه‌ای قائل بود، لذا دیدگاه و رفتار برخی از آنان تغییر کرد و به سمت و سوی مخالفت و حتی ضدیت با خلیفه وقت سوق داده شد که آثار ناگواری در جامعه اسلامی آن عصر بر جای نهاد و حتی پس از آن نیز آثار شگرفی در پی داشت.

یکی از فرازهای حساس زندگانی همسران رسول ‌خدا(ص) دوران کوتاه حکومت امیر مومنان علی‌بن ابی‌طالب(ع) بود که تعدادی از آن بانوان نسبت به شخص آن حضرت و حکومت «عدالت‌محور» وی، حساسیت خاصی نشان دادند و رفتار و کرداری در پیش گرفتند که تبعات و آثار مهمی به وجود آورد.

همین مساله، نویسنده این اثر را بر آن داشته تا به بحث و بررسی این مرحله از حیات سیاسی و اجتماعی همسران رسول ‌خدا(ص) از جهت تاریخی بپردازد و نقش آنان را در حکومت و خلافت امیر مومنان(ع) بازخوانی و نمایی از آن عصر ملتهب را ترسیم کند.

مطالعه و بررسی چنین مساله‌ای می‌تواند محققان و اندیشمندان را در دستیابی به حقایق و واقعیت‌های تاریخی که مصدر و مبدا بسیاری از اختلاف‌های فکری و عملی مسلمانان شده است، یاری و آنان را در داوری نسبت به قضایای آن عصر، همراهی کند.

به اعتقاد نویسنده این اثر، علم و آگاهی نسل حاضر از شیوه‌های حکومتی امیر مومنان(ع) در زنده کردن سیره رسول ‌خدا(ص)، استقرار عدالت اجتماعی، احترام به خواسته‌های مشروع توده‌های مردمی و واکنش‌های هوشمندانه او در برابر مخالفت‌های بداندیشان و بدکاران، می‌تواند الگوی مناسبی برای زمامداران اسلامی (از جمله دولت‌مندان نظام جمهوری اسلامی ایران) باشد تا در پیشبرد اهداف متعالی اسلام و مقابله با چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی و سیاسی از آن حضرت درس‌آموزی داشته باشند.

این کتاب می‌تواند هدف‌ها و برداشت‌های مختلفی در پی داشته باشد، ولی موضوع نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در حکومت امیر مومنان(ع) در پی تحقق دو هدف بوده است:
1. شفاف سازی نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در قضایای دوران حکومت امام‌ علی‌بن ابی‌طالب(ع).
2. تصحیح و ترمیم برداشت‌ها و نگاه‌های ناصواب (شیعه و اهل سنت) نسبت به همسران رسول ‌خدا(ص).

نویسنده کتاب حاضر اعلام می‌دارد که بی‌تردید درباره هیچ‌یک از همسران رسول‌ خدا(ص) پیش‌داوری نکرده، تنها با استناد به احادیث و روایات، رفتار و کردارشان را در ترازوی قضاوت خوانندگان خواهیم گذاشت تا خودشان داوری کرده و حق و باطل را از یکدیگر جدا کنند.

ساختار اصلی این کتاب از سه بخش تشکیل یافته و سایر عناوین فرعی در این سه بخش تنظیم شده‌اند که عبارتند از:
بخش نخست: کلیات که دربردارنده دو فصل مستقل، ولی مرتبط با بخش اصلی کتاب است و آن دو عبارتند از: فصل اول: همسران رسول ‌خدا(ص). فصل دوم: امام ‌علی‌بن ابی‌طالب(ع).

بخش دوم: تعامل همسران رسول ‌خدا(ص) با امیر مومنان(ع) که در برگیرنده سه فصل اصلی به این شرح است: فصل اول: روابط متقابل همسران پیامبر(ص) با امیر مومنان(ع) پیش از حکومت آن حضرت. فصل دوم: نقش‌آفرینی همسران رسول‌ خدا(ص) در حکومت امام‌ علی‌بن ابی‌طالب(ع). فصل سوم: مواضع همسران رسول‌ خدا(ص) پس از شهادت امیر مومنان حضرت علی(ع).

بخش سوم: نتیجه‌گیری بحث‌های گذشته، که حاوی پنج عنوان است.

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات، اعلام و موضوعات نیز درج شده است.

چاپ دوم کتاب «نقش همسران رسول‌ خدا(ص) در حکومت امیر مومنان(ع)» در شمارگان 1500 نسخه، 316 صفحه و بهای 50000 ریال راهی بازار نشر شد.

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ibna.ir) در باره کتاب جدید التألیف این حقیر به نام « تاریخ علویان طبرستان » ( که توسط انتشارات دلیل ما در دست چاپ است) مصاحبه ای تلفنی با من انجام داد که بخش هایی از آن بدین قرار است:

  روایتی از تاسیس نخستین حکومت شیعی در ایران

29 فروردین 1389 ساعت 15:40
پژوهشگر و نویسنده حوزه دین از اتمام تالیف کتابی با عنوان « تاریخ علویان طبرستان» خبر داد و گفت: این کتاب با استناد به این موضوع که علویان با وجود تمامی مخالفت‌های حاکمان وقت، نخستین حکومت شیعه را در ایران پایه‌گذاری کردند، به ترسیم فعالیت‌ و عقاید آنان می‌پردازد./
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدتقی واردی‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: ماجرای این کتاب به زندگی آن عده از سادات علوی که در ابتدای غیبت صغری(سال 250 هجری قمری) از مدینه و عراق به ری و طبرستان مهاجرت کردند، اختصاص دارد.

وی با اشاره به مباحث این کتاب افزود: از آنجا که در آن زمان حکومت طاهریان به مردمان طبرستان ظلم‌های فراوانی روا می‌داشتند و مردم آن دیار به سادات علوی پناه بردند و به رهبری آنان قیامی را طرح‌ریزی کردند که به قیام علویان شهرت یافت، نخستین حکومت شیعی در ایران پایه‌گذاری شد که تا شش دهه ادامه یافت.

نویسنده کتاب « تاریخ علویان طبرستان » با تاکید بر این که علویان در دوران حکومت خود در منطقه طبرستان تاثیر فراوانی بر افکار و اندیشه‌های مردم سرزمین شمال ایران داشتند، یادآور شد: افرادی که از درون و بیرون با این حکومت دشمنی و مخالفت داشتند، زندگی‌نامه چهار تن از حاکمان علوی طبرستان با نام‌های دایی کبیر، محمدبن زید، ناصر کبیر و قاسم‌بن حسن معروف به دایی صغیر، روش حکومت و مذهب علویان، حکومت‌های همجوار، وضعیت طبرستان و ... از جمله مباحثی‌اند که در این کتاب به آنها توجه می‌شود.

وی با اشاره به این که در این زمنیه تالیفات متعددی به رشته تحریر در آمده است، وجه تمایز این کتاب را غلبه و محوریت آن بر استقرار حکومت شیعی، توصیف حکومت آنها و نحوه مقابله و مجازات مخالفان خواند و توضیح داد: این نوشتار می‌کوشد به طور دقیق و آشکار به بیان رخدادهای این دوره از تاریخ اسلام بپردازد و از ابهاماتی که در برخی از آثار این حوزه وجود دارد، دوری گزیند.

تالیف این کتاب به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود انتشارات دلیل ما این اثر را برای ارایه در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و روانه بازار نشر سازد.

از دیگر تالیفات این پژوهشگر حوزه دین که اکنون مدیر گروه نمایه‌سازی علوم اسلامی بخش پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی است، می‌توان کتاب‌های «خاندان عصمت؛ بررسی اجمالی زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام»، «روز شمار تاریخ اسلام»، «اسوه جاوید؛ شخصیت، زندگی، تاریخ و سیره حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام» و «پیشوای صالحان» را نام برد.
شایان ذکر است که هجرت سادات علوی حجاز و عراق به سمت ایران ، به ویژه به جانب ری و طبرستان مصادف با دوران امامت عسکریین ( علیهما السلام ) بود ولی آغاز جنبش علویان و تشکیل حکومت آنان در طبرستان در دوران امامت حضرت امام حسن عسکری (ع) در سال 250 هجری قمری واقع گردید و تا سال 316 هجری قمری ادامه یافت که بیشتر این دوران مصادف با غیبت صغرای امام زمان (ع) بود، که از این بابت خبر بالا تصحیح می گردد.
 
حجت‌الاسلام سیدتقی واردی‌
حجت‌الاسلام سیدتقی واردی‌
خبرنگار : سمیرا سرخان زاده
 
 
 
 
  
 
 
 
 

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 

 

کتاب  " پیشوای صالحان " که در سال 1385 چاپ و نشر یافته است ، در باره سبط اکبر رسول خدا (ص) حضرت امام حسن مجتبی (ع) می باشد . در این کتاب ، علاوه بر بررسی شخصیت علمی و معنوی امام مجتبی (ع) و تشریح زندگانی شرافتمندانه وی ، در صدد بیان علل و عوامل صلح آن حضرت با معاویه بر آمده و اطلاعات جامعی به سبک روان و تازه در باره این ماجرای تاریخی در اختیار پژوهندگان و علاقمندان به تاریخ و سیره اهل بیت (ع) قرار می دهد. 

 

 شناسنامه کتاب : 



نام کتاب : پیشوای صالحان


مؤلف : سید تقی واردی


ناشر : دار الثقلین


تاریخ نشر : 1385


قطع و صفحه : رقعی ، 424 صفحه


تیراژ : 1000 نسخه


قیمت : 3000 تومان


شابک : 3- 25 – 8151 – 964


محل فروش : 1) تهران – خیابان انقلاب ، خیابان رازی ، خیابان شهدای ژاندارمری شرقی ، پلاک 130 ، مؤسسه دار الثقلین . تلفن : 66484175


2) قم – میدان شهدا ، بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی . تلفن : 95 – 7743189 داخلی : 250

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

کتاب "خاندان عصمت" تألیف سید تقی واردی برای بار سوم از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیره معصومین(ع)، مجموعه برنامه‏ها و روش‏هاى زندگى فردى و اجتماعى است که از انوار الهى متأثر شده است. بیان این روش‏ها براى قشرهاى مختلف به ویژه جوانان مى‏تواند راه‏گشاى بسیارى از مشکلات فردى و اجتماعى آنان باشد.

«خاندان عصمت» با استفاده از منابع معتبر اسلامى و با خامه‏اى روان به معرّفى چهارده معصوم(ع) و سیره آن بزرگواران پرداخته است.

(http://www.mehrnews.com/fa )


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

فهرست مقالاتم که در سایت ها و شبکه های اطلاع رسانی و علمی منتشر شده اند : 

 

 

 

 

 

 

مقاله : تبعید پیامبر (ص) و طایفه بنی هاشم در شعب ابی طالب

 

سایت : پیامبر اعظم (ص)

 

نشانی : www.payambarazam.ir

 

 

 

 

مقاله : مصحف فاطمه (س)

 

سایت : درگاه پاسخگویی به مسایل دینی

 

نشانی : www.porsojoo.com

 

 

 

مقاله : زندگی نامه امام موسی کاظم (ع)

 

سایت : مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران

 

نشانی : WWW.KOWSARNOOR.NET

 

 

 

مقاله : ربیع السرور

 

سایت : بانک مقالات اسلامی

 

نشانی : WWW.SERAJ.IR

 

 

مقاله : زندگی نامه امام موسی کاظم (ع)

 

سایت : شیعه نیوز

 

نشانی : SHIA-NEWS.COM.WWW

 

 

 

مقاله : علل و عوامل صلح امام حسن مجتبی (ع)

 

سایت : خبر گزاری فارس

 

نشانی : WWW.FARSNEWS.COM

 

 

مقاله : ربیع السرور

 

سایت : سایت پیامبر اعظم (ص)

 

نشانی : WWW.PAYAMBARAZAM.IR

 

 

مقاله : وقایع عاشورا

 

سایت : راسخون

 

نشانی : www.rasekhoon.net/Article/Category-744-2.aspx

 

 
 
 

 

 مقاله : مروری بر رویکردهای جاری در نمایه سازی منابع دینی

سایت : ایسلامیک داک ( مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی )

نشانی : www.islamicdoc.org 

  

 


             

ارسال شده در توسط سید تقی واردی
سیره و زندگانی 14 معصوم(ع) در «خاندان عصمت»
کتاب «خاندان عصمت(ع)» نوشته سیدتقی واردی از سوی موسسه بوستان کتاب قم تجدید چاپ شد.\
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر با استفاده از منابع معتبر اسلامی و با قلمی روان به معرفی 14 معصوم(ع) و سیره آن بزرگواران پرداخته است. 
 

تصویر کتاب


در بخشی از مقدمه چاپ سوم کتاب، درباره علت تألیف این اثر آمده است: «اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص) حقیقتی است که اکثر مسلمانان از تمام مذاهب و فرقه‌های اسلامی از گذشته تاکنون به آن باور داشته و بر اساس سفارش‌های رسول خدا(ص)، به آن مهر می‌ورزند. لکن عده قلیلی از کوردلان و بدمسلکان که مع‌الاسف بر برخی از کشورهای ثروتمند اسلامی دست یازیده و از امکانات و ثروت‌‌های خدادادی بهره‌مند شده‌اند، با تمسک به برخی از فتواها و احادیث جعلی و روایات موضوعه، درصدد خدشه وارد کردن بر باورهای مسلمانان درباره اهل‌بیت پیامبر(ص) برآمدند و با بهره‌‌مندی از رسانه‌های گروهی و توان انتشاراتی، ایمان و عقاید مسلمانان را در خطر قرار داده و روز به روز بر شیطنت و فتنه‌انگیزی‌های خویش می‌افزایند. در چنین فضایی، شناساندن فضایل و مناقب اهل‌بیت(ع) به منظور ترغیب و تشویق مسلمانان عالم در ایجاد ارتباط معنوی با این پاکان و پاکیزگان جهان هستی، کاری لازم و بلکه ضروری است.» 

این اثر با انگیزه ‌شناساندن پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایان به نسل حاضر و با زبان و منطق روز و به سبک نو و قابل فهم برای همگان به رشته تحریر درآمده است. مزیتی که این چاپ با چاپ‌های قبل دارد، در این است که اِعراب احادیث و متون عربی را اصلاح و برای هر موضوعی اسناد و مدارکش را در پاورقی بیان و کتاب‌نامه مفصل‌تری برای آن تهیه کرده و بر محتوای کتاب افزوده شده و ساختار موضوعی آن، مقداری تغییر کرده است. 

بسیاری از پژوهشگران، دانشمندان و نویسندگان کوشیده‌اند پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان را به هر طریق ممکن به جوامع انسانی معرفی کنند، زیرا شناخت آن بزرگواران و آشنا شدن با سیره و شیوه زندگانی آنان، هدایت یافتن و در مسیر قرار گرفتن را ممکن خواهد ساخت. نوشته حاضر با همین ‌باور، در تکاپو و تلاش است پاکان عالم وجود و انوار الهی هدایت، یعنی پیامبر خاتم(ص) و اهل‌بیت و عترت ایشان را در حد امکان بشناساند. این کتاب به سبکی تازه در طبقه‌بندی اطلاعات و دسته‌بندی موضوعات، با پرهیز از شرح و تفصیل، برای استفاده عموم دانش‌پژوهان در سطوح مختلف علمی و فرهنگی، به ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به رشته تحریر درآمده است. 

اثر حاضر در سه بخش دسته‌بندی و تنظیم شده است. عنوان بخش اول «کلیات» است. این بخش که جنبه مقدمه‌ای دارد و پیش‌زمینه بحث اصلی به حساب می‌آید، چند عنوان را دربر می‌گیرد و درباره هر یک از آنها توضیح مختصری را ارائه می‌کند. 

عنوان نخست این بخش «خاندان عصمت(ع)» نام دارد. در میان خاندان‌های پیامبران و اوصیای نیکو مقام آنان، اهل‌بیت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) به مقام و مرتبه‌ای رسیده‌اند که جز خود آن حضرت، کسی را توان و شایستگی رسیدن به چنین فضایلی نیست، زیرا اهل‌بیت پیامبر(ص) به مقام عصمت و پاکیزگی ناب نایل و سرآمد بشر شده‌اند. خداوند منان با زیباترین بیان، آنان را در قرآن مجید تقدیس و تکریم کرده و در سوره احزاب آیه 33 فرموده است: «همانا خداوند اراده کرده است که از شما اهل‌بیت هرگونه پلیدی و گناه را دورگرداند و شما را به بهترین وجه پاک کند.» 

سوالی که مطرح می‌شود این که این والامقامان که از رسالت پیامبر(ص) سرچشمه گرفته و امامت امت را پدید آورده و خاندانی پاک و معصوم را در بین مسلمانان به وجود آوردند؛ چه کسانی هستند؟ بی‌شک اینان، همان نسل طیب و طاهری‌اند که بعد از رحلت پیامبر(ص) رهبری جامعه اسلامی را بدوش گرفته و در برابر مصائب دشمنان، صبر را پیشه خود قرار دادند.
 
در روایات فراوانی که از سوی فریقین(راویان اهل سنت و شیعه) از قول رسول اکرم(ص) نقل شده است، مصداق اهل‌بیت(ع) را حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و سبطین(ع) عنوان کرده‌اند. 

عناوین دیگر این بخش از این قرارند: خانه و بیت پیامبر(ص)، پیامبر اسلام و اهل‌بیت(ع)، اهل‌بیت(ع) و امامان معصوم(ع). 

«پنج تن آل‌عبا(ع)» عنوان بخش دوم این نوشتار است. این بخش دربردارنده اطلاعات متنوع و کوتاهی درباره پنج‌تن آل‌عبا(ع) یعنی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، امیر مؤمنان امام علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع)، حضرت صدیقه‌ کبری فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) است. 

عنوان بخش سوم کتاب، «سایر امامان معصوم(ع)» نام دارد که در این بخش اطلاعات مربوط به امام چهارم و از امام پنجم تا امام دوازدهم را که همگی از نسل و ذریه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند، به ترتیب امامتشان بیان می‌کند. 

برای نگارش این کتاب از 128 منبع استفاده شده است که از مهمترین آنها می‌توان به قرآن کریم، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، اسد‌الغابه، معانی‌الاخبار، تاریخ ابن خلدون، تاریخ مدینه دمشق، کشف‌الغمه فی معرفه‌الائمه، مقاتل‌الطالبین، الغدیر علامه امینی، حدائق‌الناضره، سنن ترمذی، شواهد‌التنزیل، کفایه‌الاثر، فروغ ابدیت، الناصریات، بحارالانوار و ... را نام برد. در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات و اعلام آورده شده است. 

چاپ سوم کتاب «خاندان عصمت(ع)» در شمارگان 1500 نسخه، 268 صفحه و بهای 48000 ریال راهی بازار نشر شد.
7 اسفند 1387 ساعت 10:55

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 

خاندان عصمت

« بررسی اجمالی زندگانی چهارده معصوم (ع) »

ویرایش دوم

60osywl2vphc2m5h21lu.jpg

 

·        زبان : فارسی

·        موضوع : تاریخ و سیره اهل بیت (ع)

·        ناشر : بوستان کتاب ( انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی )

·        سال نشر : چاپ سوم ، 1387 ه.ش

·        محل نشر : قم 

·        شمارگان : 1500 نسخه

·        قیمت : 48000 ریال

·        دفتر مرکزی پخش : قم – میدان شهدا ، بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی

·        تلفن پخش : 7743426 / 0251

 

 

شایان ذکر است توفیق تالیف این کتاب را خداوند متعال در موضوع تاریخ و سیره معصومان (ع) در سال 1379 هجری شمسی به این حقیر عنایت کرد و در سال بعد توسط بوستان کتاب دفتر تبلیغات اسلامی در 3000 نسخه چاپ و منتشر شد و چند سال بعد ، چاپ دوم نیز با سه هزار نسخه به بازار عرضه گردید ولیکن در اوائل سال 1387 نسخه های چاپ دوم نیز به پایان رسید و به ناچار برای چاپ سوم می بایست اقدام می کردیم و لیکن به نظرم آمد که یک بازنگری در آن داشته و اصلاحات و اضافاتی در آن به وجود آورم و بدین جهت دست به کار ویرایش دوم کتاب شدم و در این ویرایش تلاش کردم اعراب احادیث و متون عربی را اصلاح و برای هر موضوعی اسناد و مدارکش را در پاورقی بیان و کتاب نامه مفصل تری برای آن تهیه کنم . هم چنین بر مقدار محتوای کتاب افزودم و ساختار موضوعی آن را مقداری تغییر داده و کل کتاب را در سه بخش دسته بندی و تنظیم نمودم. در پایان کتاب نیز نمایه نامه ای افزوده و نمایه های " آیات " ، " روایات " و " اعلام " را درج کردم . 

 

my45xp1bkajvrxc0m2sn.jpg                     

 

فهرست مطالب

مقدمه چاپ سوم

پیش گفتار

بخش اول : کلیات

خاندان عصمت

خانه و بیت پیامبر (ص)

پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع)

اهل بیت و امامان معصوم (ع)

بخش دوم : پنج تن آل عبا (ع)

حضرت محمد (ص)

امام علی (ع)

فاطمه زهرا (س)

امام حسن مجتبی (ع)

امام حسین (ع)

بخش سوم : سایر امامان معصوم (ع)

امام زین العابدین (ع)

امام محمد باقر (ع)

امام جعفر صادق (ع)

امام موسی کاظم (ع)

امام رضا (ع)

امام محمد تقی (ع)

امام علی النقی (ع)

امام حسن عسکری (ع)

امام زمان (ع)

کتاب نامه

نمایه

آیات

روایات

اعلام


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

از مجموع نوشته های خویش اعم از کتاب ها و مقاله ها ، در باره حضرت اباعبد الله الحسین (ع) و نهظت عظیم وی در کربلا مطالب زیادی تحریر نمودم ، ولی از بین آن ها دو کتاب مجزا به نام های : « اسوه جاوید » و « روز شمار تاریخ اسلام ( ویژه ماه محرم ) » نوشتم که با این ایام ، ایام سوگواری شهیدان واقعه کربلا مناسبت تمام دارد و مبلغان و سخنرانان دینی و هم چنین مدرسان و اساتید آموزشی می توانند از آن ها استفاده نمایند.

در ذیل به مشخصات آن ها اشاره مختصری خواهیم داشت.

 

 

اسوه جاوید

« شخصیت و زندگی حضرت امام حسین (ع) »

 

hx26jol5azf06cbtgk1.jpg

 

·          زبان : فارسی

·          موضوع : شخصیت و تاریخ و سیره حضرت امام حسین (ع)

·          ناشر : دار الثقلین

·          سال نشر : چاپ اول 1383 ه.ش

·          محل نشر : قم

·          شمارگان : 1000 نسخه 

·          قیمت : 000/20 ریال

·          پخش : بوستان کتاب قم

 

 
 
 

 

 روز شمار تاریخ اسلام ( ماه محرم )

 

01g4v15usyh5255rf2.jpg

 

·          زبان : فارسی

·          موضوع : تاریخ اسلام

·          ناشر: دارالثقلین

·          سال نشر : چاپ  اول ، 1379 ه. ش

·          محل نشر : قم

·          شمارگان :  3000 نسخه

·          قیمت : 500/ 9 ریال

·          پخش : بوستان کتاب قم

 

 
 
 


 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی
   1   2      >