سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

الف – مشخصات

نام : سید تقی واردی .

تولد : 4 / 12 / 1338 ، شهرستان ساری .

نام پدر : آقا سید علی .

ورود به حوزه : سال 1349 .

ورود به حوزه علمیه قم : 1355 .

محل سکونت : قم

تلفن : 09127513248

پست الترونیکی : waredi@gmail.com

 

سوابق تحصیلی

تحصیلاتم را از مکتب خانه ای در روستایمان آغاز کردم و دروس کلاسیک را تا راهنمایی ادامه دادم .  مقدمات دروس حوزه را در مدرسه علمیه حاج مصطفی خان شهرستان ساری با مدیریت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید رضی شفیعی و مقدمات تکمیلی و سطوح مختلف و دروس خارج فقه و اصول را در حوزه علمیه قم طی کردم .

برخی از اساتید سطوح مختلف حوزه که از محضرشان استفاده کردم ، عبارتند از حجج اسلام حضرات :مدرس افغانی در سیوطی ، مغنی و حاشیه ، شماعی در مغنی ، محقق دامغانی در لمعه ، اعتمادی در رسائل وکفایه ج 1 ، مححق داماد و بنی فضل در مکاسب ، معرفت در علوم قرآنی ،دوستی در بدایة الجکمة ، صالحی مازندرانی در نهایة الحکمة و کفایة الاصول ج 2 ، سبحانی تبریزی در درایة و هم چنین یک دوره کامل دروس خارج اصول فقه  در نزد مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی و حدود یازده سال دروس خارج فقه در محضر حضرت آیت الله جوادی آملی و دو سال در محضر آیت الله نوری همدانی تلمذ نمودم .

دوره آموزش عمومی دفتر تبلیغات اسلامی که دروس بزرگانی چون مقام معظم رهبری ، شهید بهشتی ، شهید باهنر ، آیت الله خزئلی و چند نفر دیگر از شخصیت های علمی و سیاسی در سال های 59 و 60 در شهر مقدس قم برگذار شده بود ، گذراندم و در دومین دوره آموزش عالی دفتر تبلیغات اسلامی قم حضور یافتم و پس از چهار سال تحصیل و تلاش ، در سال 1368 با مدرک پایان سطح فارق التحصیل شدم .

voa5c00osme14lftp5c.jpg

در محضر آیت الله هاشمی رفسنجانی

  

در همین سال جذب بخش تحقیقاتی دفتر تبلیغات اسلامی گردیدم و با همکاری چند تن از دوستان ، ساماندهی اطلاعات علوم ومعارف اسلامی به "روش نمایه سازی " را برای نخستین بار در حوزه علمیه قم پایه گذاری کردیم و پس از یک سال فعالیت ، مسئولیت نمایه سازی را این مرکز را برعهده گرفته و تعدادی از مجموعه آثار بزرگان ( شهید مطهری ، مقام معظم رهبری ، آیت الله جوادی و آیت الله حسن زاده )و بسیاری از مجلات و نشریات کشور ( از سال 1367 تا 1375 ) را نمایه سازی کردیم .

در سال 1373 مدیریت بانک اطلاعات علوم و معارف اسلامی را برعهده گرفته و تا آخرین ماه سال 1385 آن را ادامه دادم و از آغاز سال 1386 مجددا مسئولیت گروه پژوهشی نمایه سازی و فهرست نگاری مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی را برعهده گرفتم .  

در طی دوره های آموززشی حوزه و آموزش عالی دفتر تبلیغات اسلامی و یا در ایام فعالیت کاری در معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات ، دوره های آموزشی چندی را پشت سر گذاشتم که برخی از آن ها عبارتند از : کلام ، منطق ، فلسفه ، علوم قرآنی ، حدیث شناسی ، زبان عربی ، مدیریت ، ویراستاری و رایانه .

 

نویسندگی : از زمانی که در دروس اساتید حوزه حضور یافتم ، تلاشم براین بود که درس ها را بنویسم و بعد آن ها را تحقیق کرده و سپس پاکنویس کنم . مخصوصا در درس های خارج فقه و اصول فقه را سعی کردم به صورت مرتب بنویسم و هم اینک چندین دفتر دست نوشته از آن دوران دارم .

همین زمینه ای شد تا دست به قلم شوم و مقالاتی برای روزنامه ها و سپس مجلات بنویسم و از سال 1377 نوشتن کتاب را آغاز کردم و نخستین کتابم " خاندان عصمت ( علیهم السلام ) " است . پس از آن سه مجموعه زندگی نامه ائمه معصوم (ع) برای شرکت بیمه ایران نوشتم که در تیراژ بالا منتشر شد . بعد از آن ، کار نوشتن کتاب ها و مقالات مجلات را یکی بعد از دیگری را ادامه دادم که بیشترشان در موضوع تاریخ اسلام می باشند  .

در سال 1386 پایان نامه سطح 3 حوزه تحت عنوان " موقیعیت همسران پیامبر(ع) در حکومت امیرمومنان (ع) " را نوشتم و با نمره ممتازی قبول گردیدم و برای سطح 4 اقدامات اولیه را انجام دادم .

به کار رایانه ای علاقه دارم و علاوه بر طراحی و راه اندازی چند نرم افزار ، چند وبلاگ را تجربه کردم که آخرینش همین وبلاگی است که ملاحظه می فرمایید.

 

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 

 

آیت الله حاج سید جمال الدین واردی کولایی از عالمان و روحانیان بنام شهرستان ساری در دهه دوم و سوم قرن اخیر بود و خدمات ارزنده مذهبی ، تبلیغی ، اجتماعی و حتی عمرانی به انجام رسانید که تحسین و تمجید همگان را برانگیخت و بااین که بیش از 55 سال از وفاتش می گذرد هنوز آن هایی که وی را دیده و یا با او محشور بوده اند شیفته اخلاق و منش وی بوده و شیرینی ها و زیبایی های خاطرات وی را نقل می کنند  .

 در این جا مناسب است مرور کوتاهی به زندگی و شخصیت این عالم بزرگ دینی و مذهبی شیعه داشته باشیم . 

 سید جمال از پدری به نام میر محمد علی بن میرقاسم واردی و مادری به نام سیده مریم بنت سید مهدی حسینی در روستای پایین کولا ( واقع در شش کیلومتری شهرستان ساری ) دیده به جهان گشود و لی دیری نپایید که پدر و مادر مهربان را یکی بعد از دیگری از دست داد و در کفالت برادر بزرگش آقا سید جلال قرار گرفت و در آغاز نوجوانی به مکتب خانه روستا رفت و مقداری با قرآن مجید و ادبیات عربی و فارسی آشنا شد و سپس به حوزه علمیه شهرستان ساری نقل مکان نمود و از محضر علمای وقت این شهر بهره جست و پس از آن راهی عتبات عالیات شد و در شهر مقدس نجف اشرف اقامت گزید و به مدت هفت سال در کمال عسرت و سختی در حوزه علمیه این شهر به تحصیل علوم و معارف اسلامی پرداخت و از محضر اساتید متعددی  از جمله آیت العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (ره) استفاده های علمی و اخلاقی برد و از وی مجوزدریافت وجوهات شرعیه و تصرف آن ها را کسب نمود پس از آن وی که جوانی اش را در عتبات عالیات عراق سپری کرده بود با کوله باری از عزم و اراده وایمان و تقوا به دیار خویش بازگشت و مورد استقبال مومنین ساری ، به ویژه اهالی روستای پایین کولا و روستاهای اطراف قرارگرفت . ابتدا با مشورت برادرش آقاسید جلال ، با دختر عمویش سیده خانم بنت میر عابدین واردی و سپس با بانوی دیگری از شهر ساری به نام رقیه بنت عبدالله ازدواج کرد و از همسر اول دارای دوپسر و سه دختر و از همسر دوم دارای چهار پسر و سه دختر شد . همسر اول و بچه هایش در همان روستای مصفا و سر سبز پایین کولا و همسر دوم و بچه هایش در شهرساری ساکن بودند پسرانش به ترتیب سن عبارتند از : سید محمد ، سید علی ، سید حسن ، حجت الاسلام سید حسین ، سید زین العابدین ( معروف به آقا کمال ) و سید جعفر . از بین پسرانش متاسفانه پسر یزرگش سید محمد وفات یافت و بقیه پسرانش الحمد لله تا کنون ( مهر 1386 ) در قید حیات می باشند . هم چنین دو تا از دخترانش به نام سیده مرحمت و سیده محترم بدرود حیات گفته و بقیه دخترانش در قید حیات می باشند . از بین داماد هایش نیز سه تن از آنان وفات یافته و بقیه زنده می باشند .

لازم به یادآوری است که از بستگان نزدیکش تا کنون چهارنفر در کسوت مقدس روحانیت در آمدند .

مرحوم حاج سید جمال کولایی اهل سیر و سفر بود و در آن زمان علاوه برعتبات ، توفیق زیارت مدینه منوره و مکه معظمه را نیز به دست آورد و به خاطر ابتلا به بیماری آسم و تنگی نفس چند ماهی در شهر طبس ( واقع در استان قبلی خراسان و استان فعلی یزد) نقل مکان کرد  و در آن کویر دوردست و غریب ، به تبلیغ و ارشاد مومنین و مومنات آن دیار پرداخت . هم چنین وی در شهر مقدس قم دارای خانه و کاشانه بود و مدت زیادی در این شهر اقامت داشت و بسیار علاقمند بود که فرزندانش راه و رسم وی را ادامه داده و در کسوت روحانیت در آیند و بدین جهت یکی از فرزندان خود به نام حاج سید حسین را در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل نمود و به خاطر ادامه تحصیل وی خودش مدت های مدیدی در قم ماندنی شد . وی در قم نیز از محضر اساتید بنامی چون آیات عظام حایری یزدی ، بروجردی وحجت کوهکمری استفاده کرد و مورد علاقه ویژه حضرت آیت الله العظمی بروجردی بود .وی علاوه برتحصیل ، تدریس نیز داشت و افراد زیادی از محضرش استفاده کردند و در نزذ وی علوم اسلامی ، از جمله فقه و اصول و اخلاق را تلمذ نمودند. حاج سید جمال درآن دوران سخت و توانفرسا در قم ملجا و پناه طلاب خطه شمال ، به ویژه طلاب شهرستان ساری بود و کمک های مادی و معنوی فراوانی به آنان می نمود . در سال هایی که در ساری اقامت داشت ، گرچه امامت جماعت مسجد امام حسین (ع) معروف به چاله مسجد ( واقع در خیابان هیجده دی فعلی )  و مدیریت و تدریس مدرسه علمیه حاج مصطفی خان ( واقع در چهار راه برق ) را در مرکز شهرساری برعهده داشت ، ولی دایم به روستاهای اطراف رفت و آمد داشت و برای روستاییان سخنرانی می کرد و احکام دینی و مذهبی رابرایشان  بیان می نمود ودر ایام تعطیلی و ممنوعیت مراسم های مذهبی توسط ایادی رضاخان پهلوی ،  به طور پنهانی مجالس وعظ و عزاداری برقرار می کرد و با رفتارهای خود و رعایت زی طلبگی توانست در آن زمان دین ستیزی ، محبوب قلوب تمام مومنان وآشنایان گردد و اعتباری برای روحانیت و مذهب باشد .  وی دفتر ازدواج و طلاق نیز داشت و در روستای پایین کولا اقدامات عمرانی ارزنده ای به عمل آورد و گرمابه عمومی که وی ساخته بود قریب به پنجاه سال مورد استفاده اهالی و روستاهای اطراف قرار گرفت و تا زمان ما نیز برپابود . هم چنین در دوران ظلم و ستم پیشگی رضاخانی و بیگاری بردن دسته جمعی روستاییان بینوا ، وی به بهانه ساختن گرمابه محل شش ماه برای اهالی پایین کولا ترخیص گرفت و از بیگاری مذلت آورآنان جلوگیری  و دعای خیر مردم را نصیب خود نمود . نکته بارز دیگر در زندگی وی ، ساده زیستی و قناعت پیشگی است . آن طوری که بازماندگان آن زمان نقل می کنند وی هرچه از راه تبلیغ و دفتر عقد ازدواج و درآمدهای دیگر در می آورد در راه خدا انفاق می نمود و خود وخانواده اش در عسرت زندگی می کردند . کمتر اتفاق می افتاد که در جیبش پولی باقی مانده باشد . چون به محض دریافت هرمقداری از پول ، آن را به اولین نیازمندی که می رسیداعطا می کرد و چیزی برای خود نگه نمی داشت  و بدین جهت بسا اتفاق می افتاد برای امرار معاش خود استقراض می نمود و به برخی از مغازه داران بدهکاربود. درحالی که درآمدهایش فراوان و عایدی اش کثیربود.

سرانجام در حال مسافرت به قم ، در ایستگاه راه آهن تهران بیماری آسمش شدت گرفت ودرهمانجا بدرود حیات گفت و دو تن از شاگردان همراهش وی را به قم منتقل کردند. آیت الله العظمی بروجردی با شنیدن فوت وی بسیار محزون و اندوهناک گردید و کفن مخصوص خود را برایش فرستاد و با راهنمایی وی و طی تشییع باشکوه ، بدن آن مرحوم را در قبرستان نو قم دفن نمودند . وفات وی در 11 اردیبهشت سال 1331 هجری شمسی مطابق با پنجم شعبان  1371 هجری قمری  واقع گردید .

لازم به یاد آوری است که وی پدر یزرگ این حقیر بوده و پدرم حاج سید علی، فرزند ایشان می باشد .

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 

پایین کولا ، روستایی در دل طبیعت   

 

موقعیت جغرافیایی : روستای پایین کولا در حوالی شهر ساری ( مرکز استان مازندران ، واقع در شمال ایران ) واقع شده که از راه آبندانسر به مقدار 15 کیلومتر و از راه جاده سنگتراشان تنها شش کیلومتر با شهر ساری فاصله دارد .

این روستای بزرگ از سه محله به هم پیوسته به نام های : کولا ، وارد و سانخیل تشکیل یافته است و یکی از روستاهای دهستان میاندرو کوچک در بخش مرکزی شهرستان ساری می باشد . در جنوب و جنوب غربی آن ، رود تجن و در جنوب شرقی آن ( با فاصله حدود هشت کیلومتر) روستای بالاکولا و در شرق آن جنگل سر سبز و زیبا و در غرب آن روستا های پرچیکلا ، تنگ لته وخانه عباسی و در شمال آن روستاهای مرمت و خارکش قرار دارند . این روستای زیبا و دیدنی در میان باغستان ها و جنگل های طبیعی و پرورشی محصور شده و دارای آب و هوای لطیف و معتدل می باشد . در واقع این روستا و روستاهای اطراف آن در آغاز کوهپایه های شهرستان ساری قرار دارند.  

 

 

موقیعت تاریخی : کولا دارای سابقه تاریخی کهنی می باشد و در بسیاری از منابع تاریخی ، به ویژه منابعی که در خصوص تاریخ طبرستان و مازندران نگاشته شده اند ، اشاره ای به آن شده و برخی از رویدادها و حوادث مربوط به آن را بیان کرده اند. در دوران اوائل اسلامی یکی از پاسگاه های مرکزی شمال ایران محسوب می شد.

موقیعیت مذهبی و اجتماعی : موقعیت مذهبی و اجتماعی این روستا را باید در ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار داد که به بخشی از آن ها اشاره می کنیم :  

الف - روحیات و اماکن مذهبی : تمامی اهالی این روستا و روستاهای اطراف بلا استثنا ، دارای مذهب شیعه امامیه و پای بند به اصول و فروعات مذهبی اند . به طوری که تاکنون دارای پنچ تکیه ( حسینیه ) و یک مسجد می باشند و مرکزیت مذهبی و اجتماعی همه آنان ، امامزاده والاتبار حضرت " امامزاده عبدالله " از نوادگان امام علی بن ابی طالب (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) می باشد و در نزداهالی محل از اعتبار و ارزش ویژه ای برخورداراست و بیشتر سوگندهای آنان به همین امامزاده می باشد. در تمامی مناسبت های مذهبی مانند محرم ، صفر ، رمضان و جشن ها و شهادت های معصومین (ع) در امامزاده و یا مسجد و حسینیه ها گردهم آمده و به انجام مراسم خاص می پردازند.

 

ب – سابقه روحانیت شیعه در محل : سابقه گردهمایی و انجام مراسم مذهبی در این روستا به تاریخ گذشته آن برمی گردد . زیرا در این روستا همیشه روحانیون متعهد و پرتلاشی بودند که ارشاد و راهمایی دینی و مذهبی را برعهده داشتند. به طوری که روستاه های اطراف و حتی شهر ساری و توابع آن را تحت پوشش داشتند و هم اینک نیز تعدادی از روحانیون این محل در ساری ، قم ، مشهد و بهشهر سکونت داشته و علاوه بر فعالیت های تبلیغاتی محل سکونت خود ، با زادگاه خود نیز ارتباط داشته و این محل را با فعالیت های خویش بهره مند می گردانند. 

در این جا ، جا دارد از دو روحانی وارسته که تحصیل کرده قم و نجف اشرف بوده و در شهر ساری اقامت و منطقه را از فضل و ارشاد و راهنمایی های خویش بهره مند می کردند و شهرت فرا منطقه ای پیدا کرده بودند ، اشاره کنم : 

 

 1 ) آیت الله شیخ حسین مازندرانی کولایی ( متوفای 1335 هجری قمری) : از شاگردان آیت الله العظمی حاج میرزا محمد حسن آشتیانی ، که در حدود یکصد سال قبل در ساری اقامت داشت و در پایین کولا نیز دارای عرصه و اعیان بود و سر آخر در همان جا وفات یافت.  

 

 2) آیت الله حاج سید جمال واردی کولایی ( متوفای 1331 هجری شمسی ) از شاگردان آیت الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی( در باره وی اطلاعات کاملی تحت عنوان  پدر یزرگم حاج سید جمال تحریر کردم )  .


آثار اجتماعی و عمرانی این دو بزرگوار تا دوران ما باقی و قابل تقدیر و تحسین همگان قرار دارد. قابل توجه است که قبر شریف حاج شیخ حسین کولایی در جوار مزار حضرت امامزاده عبد الله در روستای پایین کولا و قبر شریف حاج سید جمال واردی درقبرستان نو شهر مقدس قم قراردارند.   

 

ج – وجود مرقد مطهر امامزاده عبد الله (ع)  ( در باره وی مطالبی در وبلاگ " روستای پایین کولا 1387 " تحریر نمودم )

  

محصولات کشاورزی و دامی : محصولات کشاورزی آن به ترتیب اولویت عبارتند از برنج ( که غالبا درحاشیه رود تجن در پنج کیلومتری روستا و یا آب گیر دره ها که در اطراف روستا پراکنده اند وجود دارند ) ، میوه جات ( پرتقال ، نارنگی، سیب ، گلابی ، لیموو انار) ، سبزیجات ، گردو ، توتون ، گندم ، حبوبات و صیفی جات وغیره . البته غیر از برنج که کشت آن نیاز به آب دارد ، بقیه محصولات آن دیمی می باشند . بدین جهت از کیفیت کمتری برخوردارند . غیر از پرتقال ، نارنگی و توتون که بهترین محصولات منطقه را دارند .

 

غیر از کشاورزی عده ای به دامداری مانند پرورش سنتی گوسفند ، روش دستی نگه داری گاو شیرده و ماکیان نیز اشتغال دارند و در تولید مواد غذایی منطقه سهیم می باشند .( ادامه دارد ) 

 

 

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی