سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

روز اول اسفند 1389 مطابق با 16 ربیع الاول 1432 قمری به مناسبت میلاد مسعود درّ عالم خلقت ، عصاره فضیلت و نجابت ، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) و هم چنین ولادت با سعادت ششمین اختر تابناک امامت و ولایت ، تبیین کننده مکتب اهل بیت (ع) حضرت امام جعفر صادق (ع) مجلس جشنی در دانشگاه پیام نور قم برگزار گردید و توفیقی برای بنده بود که در آن جلسه حضور یافته و سخنران مجلس باشم .

مقدمه سخنم در باب " جوان و جوانی " از منظر اسلام بود و به همین جهت وارد بحث " مسئولیت های جوانان در عصر انتظار " شدم و به خاطر جذابیت و زیبایی این بحث برای جوانان ، مناسب دیدم خلاصه ای از آن را برای کاربران محترم در این جا به نمایش درآورم . امید است مورد توجه و علاقه آنان قرار گیرد.

جوانان از منظر پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)

 

الف - پیامبر اکرم (ص) : اوصیکم بالشباب خیراً ، فانّهم ارقّ افئدة . ان الله بعثنی بشیراً و نذیراً فحالفنی الشباب و خالفنی الشیوخ .

یعنی : شما را در باره نیکی و خیر جوانان سفارش می کنم ، چه این که آنان دارای رقیقترین و نرم ترین دل ها هستند. بدرستی که خداوند متعال مرا به مقام بشیر و نذیر ( یعنی پیامبری ) بر انگیخت . پس جوانان با من موافقت و همراهی کردند ولیکن سالخوردگان و کهن سالان با من مخالفت نمودند.

ب- امام جعفر صادق (ع) : علیک بالاحداث فانّهم اسرع الی کل خیر.

یعنی : شما را به نونهالان ( و جوانان ) سفارش می کنم ، زیرا آنان در رسیدن به خیر و نیکی از همه پیشتاز ترند.

در این دو روایت ، توجه اسلام و پیشوایان دینی در ارتباط با جوانان و اهمیت دادن به آنان وعنایت بخشی به افکار و ایده های آن ها کاملا مشهود و محسوس است و دل نگرانی های اولیای الهی درباره جوانان قابل فهم و درک است.

جالب توجه است که غالب تشکیل دهندگان نهضت بزرگ حضرت حجت (ع) را جوانان تشکیل می دهند. حضرت علی (ع) در این باره فرمود : یاران قائم (ع) همه از قشر جوان اند . سالخورده در بین آنان اندک است. نسبت سالخورده ها بر جوانان چون سرمه برای چشم و نمک برای طعام است.

هم چنین روایت شده است که چند روز پیش از قیام حضرت حجت (ع) فردی از جانب وی به مکه می رود و زمینه قیامش را فراهم می کند. در توصیف آن شخص مطالبی گفته شده ، از جمله این که او سید حسینی و یا سید حسنی است. هم چنین گفته شد که وی غلام است که در لسان عربی واژه " غلام " برای مفهوم جوان به کار برده می شود. یعنی نخستین فرستاده آن حضرت به مکه مکرمه یک جوان است. همان گونه که نخستین فرستاده رسول خدا (ص) به یثرب ( مدینه منوره ) یک جوان کم سن و سال به نام مصعب بن عمیر بود. بدین لحاظ موقعیت جوانی از منظر اسلام موقعیت ممتازی است و جوانان پیرو مکتب اهل بیت (ع) باید توجه داشته باشند که گرچه به فرموده پیشوایان معصوم (ع) جوانان آماده پذیرش هر نیکی و خیری هستند ، ولیکن اگر این موقعیت با تحصیل علم و دانش و تهذیب نفس توآم گردد بی تردید ارجحیت و افضلیت خاصی پیدا کرده و آرزو و آمال بلند رسول خدا (ص) را محقق تر می نماید.

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی