نيك ياور سلام
اين درست است که تشيع در اصل به حديث انذار و غدير بازميگردد و اين هم درست است که اصحابي مانند سلمان، ابوذر، مقداد و عمار نخستين شيعيان امام علي(ع) بودند، اما بايد توجه داشت که همه اينها تنها پس از حضرت فاطمه(س) و آيه تطهير قرار ميگيرند
حضرت فاطمه(س) که او نقش اساسي در آغاز حرکت تشيع در بستر تاريخ داشت.
در اصل اين فاطمه بود که نخستين سنگ بناي تشيع را که تبري از مخالفان امام علي(ع) و مقام امامت و ولايت وي بود، استوار کرد. تمامي منابع تاريخي گواه هستند که نخستين مخالفان سقيفه که همگي از اصحاب رسول خدا(ص) بودند، در خانه فاطمه زهرا(س) اجتماع کردند.
بيشتر اين افراد که زبير هم در جمع آنان بود با تهديد و تطميع خانه را ترک کردند. خود امام علي(ع) باقي ماند و همسرش فاطمه(س). يکي از اين دو، ميبايست پيشقدم ميشد و از امامت دفاع ميکرد. بسيار روشن بود که امام علي(ع) بايد بماند و اين تنها فاطمه(س) است که ميبايست آشکار به دفاع از امامت بپردازد، حتي اگر جانش را سر اين راه بگذارد.
.....مبارزات فاطمه زهرا(س) در منابع ثبت و ضبط شده و هيچ کس، حتي دروغگوترين راويان اخبار هم نميتوانند آن را انکار کنند. اين مبارزات در قالب دفاع از حقوق حقه خود و شوهرش، نخستين سنگ بناي تشيع فاطمي و سپس تشيع علوي است. زماني که اين مبارزات به نتيجه نرسيد آن حضرت تلاش کرد تا نشان دهد راهش از ديگران جداست.
خبر دفن شبانه فاطمه را با يک هدف سياسي، ابن ابي شيبه هم با سند شناخته شدهاي از هشام بن عروه از پدرش عروه بن زبير نقل کرده است.علي(ع)، فاطمه را شبانه دفن کرد و ابوبکر را خبر نکرد.
اين برخورد روش برخورد شيعيان را با دستگاه خلافت روشن کرد و تشيع را در مسير تاريخ فعال نمود. در همان نقل از عايشه آمده است که فاطمه(س) شش ماه پس از پيامبر زنده بود و در آن مدت علي هم در پناه فاطمه ميزيست و بيعت نکرد. اما وقتي فاطمه(س) رحلت کرد، علي(ع)پشتيبانش را از دست داد و مردم از او رويگردان شدند.
رسول خدا صل الله عليه و اله فرمودند :
اي علي !همانا خداوند تو را به ازدواج فاطمه در آورد و زمين را مهريه او قرار داد
پس هر كس بر آن راه برود در حالي كه با تو كينه داشته باشد ، راه رفتن او حرام است .
( بحار الانوار ، ج 43 ، ص 141 )