سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

در عصر یکی از روزهای گرم تابستان ( 19 مرداد ) و در نهمین روز ماه مبارک رمضان از قم عازم تهران شدم تا در مراسم رونمایی نرم افزار قرآنی جدیدی که در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی تهیه و تولید شده بود ، شرکت کنم . مراسم مختصری که در غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن ( یکی از مراکز پژوهشی دیگر دفتر تبلیغات اسلامی ) تشکیل شده بود.


در این مراسم دو نرم افزار قرآنی به طور همزمان رونمایی شد : 1. پایگاه دانشنامه موضوعی قرآن ، که حاوی 7000 مقاله قرآنی است که در مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه و تنظیم شده است. 2. پایگاه تخصصی علوم قرآنی ، که حاوی اطلاعات متنوع قرآنی بر اساس اصطلاح نامه است که در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی تهیه و تولید گردیده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی ( رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ) و حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم ( رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن ) مهمانان اصلی مراسم بودند. علاوه بر آن دو تعدادی از مسئولان و مدیران دفتر تبلیغات اسلامی و رسانه های گروهی حضور داشتند.

یکی از محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن در آغاز ، نرم افزار دانشنامه موضوعی قرآن را در حد چهار و پنج دقیقه توضیح داد و سپس حقیر نرم افزار " پایگاه تخصصی علوم قرآنی " را معرفی نموده و از این که برای نخستین بار اطلاعات قرآنی بر اساس اصطلاح نامه علوم قرآنی سازماندهی شده و در دسترس همگان قرار می گیرد مطالبی را بیان نموده و به پرسش های حاضران ، از جمله پرسش های علمی و فنی ریاست دفتر تبلیغات اسلامی پاسخ دادم. آن گاه رسما از این دو نرم افزار رونمایی گردید.

این گزارش در تعدادی از خبرگزاری ها و سایت ها و شبکه های داخلی انعکاس خوبی یافت و موجب معرفی آن دو گردید. مناسب دیدم متن گزارش سایت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در اینجا به استحضار برسانم :

با حضور رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از نرم افزار جدید قرآنی با عنوان "پایگاه تخصصی علوم قرآنی" رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت الاسلام و المسلمین واعظی در این مراسم که در محل بخش حوزوی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، با تشکر از کسانی که اقدام به تولید این نرم افزار کرده‌اند، گفت: این عمل باعث دسترسی آسان تری به منابع می‌شود و چنین فعالیتی امری مبارک است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید تقی واردی مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در سخنانی در باره اصطلاح نامه نویسی و سازماندهی اطلاعات علوم اسلامی بر اساس اصطلاح نامه های تدوین شده در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی برای نخستین بار در کشور به معرفی پایگاه تخصصی علوم قرآنی پرداخت و اظهار داشت: گرچه تا کنون درباره قرآن کریم تلاش های زیادی برای تجمیع و تنظیم اطلاعات قرآنی صورت گرفته است ، ولیکن سازماندهی اطلاعات قرآنی بر اساس اصطلاح نامه و توجه به روابط معنایی و منطقی آن ها اقدام مؤثری به عمل نیامده است که مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی برای برآوردن این انتظار پژوهشی ، اقدام به تولید پایگاه تخصصی علوم قرآنی بر اساس اصطلاح نامه علوم قرآن نمود.
وی در خصوص محتوای اصلی پایگاه تخصصی قران کریم و مهمترین مؤلفه های آن ادامه داد:

- اصطلاح نامه : شامل حدود 11000 اصطلاح علوم قرآنی و بیش از 5000 اصطلاح علوم مرتبط


- نمایش اصطلاح : امکان نمایش جایگاه هر اصطلاح در نظام های الفبایی ، نظام یافته ،
درختی و چرخشی

- فرهنگ نامه : توضیح مفهومی بیش از 3600 اصطلاح علوم قرآنی به همراه ارجاعات


- نمایه سازی : نمایه موضوعی 56 جلد از کتاب های علوم قرآنی با بیش 22500 نمایه


- منابع شناسی : شناسنامه اجمالی بیش از 560 جلد از منابع علوم قرآنی همراه با متن الکترونیکی 150 جلد از آن ها


- فهرست تحلیلی - موضوعی : نمایه های تک واژه ای حدود 330 جلد از کتاب های علوم قرآنی


- مستند أعلام : زندگی نامه بیش از 850 تن از شخصیت ها و دانشمندان مورد بحث در منابع قرآنی


- مقالات : متن کامل حدود 330 مقاله قرآنی با جستجوی های مختلف


- پایان نامه ها : معرفی اجمالی بیش از 2100 پایان نامه قرآنی ( اعم از حوزوی و دانشگاهی ) همراه با چکیده مطالب و جستجوی مختلف


- متن قرآن : متن الکترونیکی قرآن کریم با جستجوی های گوناگون


- تصاویر : نمایش بیش از 130 قطعه تصاویر مصاحف قرآنی ،- پایگاه ها : معرفی بیش از 50 پایگاه و شبکه اینترنتی قرآنی


- امکانات : جستجوی پیشرفته در تمامی اطلاعات ، امکان یادداشت برداری از اطلاعات مورد نظر و فراخوانی در محیط word و امکان تغییر فونت و رنگ

( نشانی سایت مرکز :  http://islamicdoc.org/news-archive/1-news-markaz/762-1390-05-20-05-49-59.html )


ارسال شده در توسط سید تقی واردی