سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

دیروز به همراه دوست ارجمندم جناب حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی یعقوب نژاد ( مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) در یک کنفرانس خبری که در ساختمان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شده بود شرکت نمودم .

این کنفرانس به خاطر رونمایی از نرم افزار تازه تولید مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در رشته علوم قرآنی به نام " التمهید فی علوم القرآن " اثر به یادماندنی علامه محمد هادی معرفت (ره ) بود که با حضور نمایندگان تعدادی از رسانه های گروهی مانند : سیمای قم ، رادیو معارف ، فارس نیوز ، ایسکانیوز ، ایکنا و ... تشکیل یافته بود.

 

hrko6cby96s83k52t7i.jpg

 

در آغاز جناب آقای یعقوب نژاد در باره فعالیت های مرکز ، به ویژه فعالیت ها و محصولات مکتوب در خصوص اصطلاح نامه های علوم اسلامی سخن گفت و سپس نرم افزار التمهید را برای حاضران معرفی نمود.

آن گاه بنده نیز به عنوان مسئول پروژه  این نرم افزار به معرفی تفصیلی آن پرداخته و امکانات و امتیازاتی که در این نرم افزار وجود دارد برای حاضران تشریح کردم و در پایان به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادم.

لازم به یادآوری است که این نرم افزار، حاوی نمایه سازی محتوای کتاب های 10 جلدی علامه حضرت آیت الله محمد هادی معرفت ( ره ) است که بر اساس اصطلاح نامه علوم قرآنی تدوین یافته است.

اشاره به این نکته لازم است که این استاد زنده یاد بر حوزویان و طالبان علوم اسلامی حق بزرگی دارد ، زیرا وی بود که رشته علوم قرآنی را پس از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم احیا نمود و در این راه تلاش زیادی به عمل آورد.

بنده نیز توفیق حضور در کلاس درس معظم له در خلال سال های 1366 لغایت 1368 در مباحث علوم قرآنی را داشته و هنوز حلاوت آن را در وجود علمی خویش احساس می نمایم و محبت ها و اظهار علاقه های وی نسبت به حقیر را از یاد نبرده ام و بدین جهت فرصت را غنیمت شمرده و در این ماه شریف ( ماه مبارک رمضان ) درود و سلامم را نثارش کرده و حمد و سوره ای برای شادی روحش قرائت می نمایم  و از خدای بزرگ می خواهم روحش را با ارواح طیبین ائمه اطهار (ع) محشور نماید.

به هر روی اخبار کنفرانس را بسیاری از شبکه ها و سایت ها تحت پوشش قرار داده و قرآن پژوهان را از این محصول پژوهشی با خبر نمودند.

 در " ادامه مطلب " متن گزارش خبرگزاری ایکنا ( خبرگزاری قرآنی ایران ) را به اطلاع شما عزیزان می رسانم :

نرم‌افزار قرآنی «التمهید» تولید شد

به همت مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نرم‌افزار قرآنی «التمهید» شامل مجموعه آثار علامه آیت‌الله محمدهادی معرفت در قم تولید شد.

به گزارش  خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) ، مدیر گروه نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی و مسئول پروژه تولید نرم‌افزار «التمهید»، با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار التمهید شامل مجموعه آثار آیت‌الله محمدهادی معرفت اظهار کرد: مجموعه کتاب التمهید که توسط خانواده آیت‌الله معرفت گردآوری شده شامل 10 جلد است که در موضوعات مختلف علوم قرآنی تقسیم‌بندی شده است و نام نرم‌افزار هم برگرفته از نام این مجموعه کتاب است.

 

                                                                      djtot7aystqebn1uy0j.jpg

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدتقی واردی» با بیان اینکه فعالیت برای تولید این نرم‌افزار از اواسط سال 86 آغاز شده است، گفت: کار شناسایی کتاب‌های آیت‌الله معرفت از سال 86 آغاز شد و پس از شناسایی متون که شامل کتاب‌های «التمهید فی علوم القرآن» در 6 جلد، «صیانه‌القرآن من التحریف» در یک جلد، «التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب» در 2 جلد و «شبهات و ردود حول القرآن الکریم» در یک جلد است، متن الکترونیکی آنها آماده شد. پس از این کار نمایه‌سازی در دستور کار قرار گرفت و می‌توان گفت کار آماده‌سازی نرم‌افزار یک سال ونیم به طول انجامید و 12 نفر در بخش‌های مختلف روی آن کار کردند.

وی گفت: 8 هزار و 300 اصطلاح قرآنی در این نرم‌افزار به کار رفته است که 3 هزار و 526 مورد از آنها اصلی بوده و باقیمانده اصطلاحات هم ارجاعی هستند.

مسئول پروژه تولید نرم‌افزار التمهید از قرار دادن این نرم‌افزار بر روی شبکه وب در آینده نزدیک خبر داد و افزود: یکی از خصوصیات بارز این نرم‌افزار این است که به تحقیقات محققان جهت می‌دهد و پیدا کردن موضوع مورد نیاز را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین واردی با اشاره به اینکه بیش از پنج‌ هزار و 200 چکیده در این نرم‌افزار به کار گرفته شده است، اظهار کرد: مستند اعلام با معرفی بیش از 450 شخصیت، نمایه‌های موضوعی، جستجوی لغوی و امکان جستجوی متون به صورت جمله‌ای و لفظی از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

مدیر گروه نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی با اشاره به اینکه نمایه‌های این مجموعه به ترتیب حروف الفبا تقسیم‌بندی شده است، بیان کرد: در بخش‌های مختلف این نرم‌افزار سعی شده است تا اطلاعات کامل و جامعی در اختیار محققان قرار بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین واردی با بیان اینکه زندگینامه اجمالی و تفصیلی آیت‌الله معرفت در این نرم‌افزار گردآوری شده است، گفت: همچنین 56 مقاله فارسی و عربی از ایشان در این مجموعه گردآوری شده است.

وی ادامه داد: در آینده قصد داریم این نرم‌افزار را با مجموعه نرم‌افزار پایگاه تخصصی علوم قرآنی که در دست ساخت است و 90 درصد پیشرفت داشته ادغام کرده و بزرگترین منابع علوم قرآنی را در یک مجموعه واحد جمع‌آوری کنیم. www.rasekhoon.net


ارسال شده در توسط سید تقی واردی