سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

نخستین " نمایشگاه تخصصی توانمندی های دستگاه های عضو شورای فرهنگی کشور " با هدف شناسایی و اطلاع رسانی از امکانات و توانایی های اعضا و بستر سازی در جهت شناخت بیشتر و همکاری متقابل به منظور ایجاد منظومه ای واحد برای هم افزایی و هم گرایی و گشودن جبهه متحد فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، از 15 تا 18 آذر 1389 در حسینیه الزهراء واقع در مجتمع امام خمینی "ره" ( سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ) تهران برگزار شد و مدیران ، دستاندرکاران ، کارشناسان و محققان مراکز شرکت کننده بازدید های تخصصی در این چهار روز به عمل آوردند و در کنار آن ، هر روز دو نشست تخصصی با عنوان " کارگاه آموزشی " نیز برگزار کردند.

کارگاه آموزشی بخش های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر عهده " مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی " گذاشته شد و بنده از سوی این مرکز ، کارگاه آموزشی" نقش اصطلاح نامه در طبقه بندی مستندات و پژوهش های اسلامی" را در روز پنج شنبه 18/9/1389 از ساعت 3 بعد تا 4 بعد از ظهر برگزار نمودم.

 در آغاز ، تعریفی از اصطلاح نامه و نقش بی بدیل آن در سازماندهی اطلاعات ارائه نموده و سپس به نو پدید بودن آن در ایران و عمل کردن به آن در مراکز علمی و پژوهشی کشورهای پیشرفته و لزوم اهتمام مراکز علمی و پژوهشی داخل کشور جهت استفاده از اصطلاح نامه در سازماندهی موضوعی به انبوه اطلاعاتی که هر روز و هر ساعت بر حجمش افزوده می شود اشاره نمودم و آن گاه به نحوه تدوین اصطلاح نامه های تخصصی علوم اسلامی و شمارگان آن ها در هر یک از علوم اسلامی در دو دوهه اخیر توسط پژوهشگران و کارشناسان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ( وابسته به بخش پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی ) پرداختم و آمار و ارقامی ارائه دادم .

 در این باره افزودم : تا کنون قریب به دویست هزار اصطلاح در رشته های مختلف علوم اسلامی شناسایی ، بررسی و تأیید و تصویب شدند که بخشی از آن ها به قرار ذیل می باشد :

  • 1) اصطلاح نامه علوم قرآنی بین ده تا یازده هزار عدد.
  • 2) اصطلاح نامه فلسفه اسلامی بیست و یک هزار عدد.
  • 3) اصطلاح نامه اصول فقه ( یکی از علوم وابسته به فقه اسلامی ) ده هزار عدد.
  • 4) اصطلاح نامه منطق بیش از شش هزار عدد.
  • 5) اصطلاح نامه کلام اسلامی چهارده هزار عدد.
  • 6) اصطلاح نامه اخلاق اسلامی حدود پنج هزار عدد.
  • 7) اصطلاح نامه علوم حدیث بیش از هشت هزار عدد.
  • 8) اصطلاح نامه فقه اسلامی قریب به شصت هزار عدد.
  • 9) اصطلاح نامه الگوی مصرف حدود دو هزار عدد.

هم چنین اصطلاح نامه های کلام جدید و حقوق در دست تدوین است و اصطلاح نامه های عرفان و حوزه های وابسته به علوم اسلامی ، مانند تاریخ اسلام ، ادبیات عرب و فلسفه های مضاف در دستورکار بعدی قرار دارند.

آنگاه به هدف اصلی اصطلاح نامه اشاره و آن را در دو چیز بیان نمودم : 1) یافتن اصطلاحات مرتبط یک علم و یا یک حوزه معرفتی با برقرای روابط چهارگانه ( رابطه اعم ، رابطه اخص ، رابطه ترادف و رابطه وابسته ) و در نهایت ایجاد ساختار درخت واره ای آن علم و یا آن حوزه معرفتی. 2) برای ذخیره و بازیابی اطلاعات و یا طبقه بندی موضوعی و محتوایی منابع به صورت هدفمند و ساختارساز.

در ادامه به استفاده های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از اصطلاح نامه پرداخته و در این باره افزودم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی برای پژوهش های کاربردی خویش  ، اصطلاح نامه را مبنا و بَیس کارهای قرارداده است و تا کنون به موفقیت های بزرگی ( در صحنه های مکتوب و نرم افزاری ) دست یافته است که نمایه سازی منابع علوم اسلامی ، تدوین فرهنگ نامه علوم اسلامی ، فهرست نویسی منابع اسلامی و کتابخانه دیجیتالی از جمله آن ها می باشند.

من با نشان دادن برنامه های نرم افزاری : پایگاه تخصصی اصول فقه ، پایگاه تخصصی علوم قرآنی و نرم افزار مدیریت اصطلاح نامه به تشریح آن ها پرداختم و در پایان به فرهنگ نامه اصول فقه که در نمایشگاه کتاب امسال تهران مورد توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای قرار گرفت و در برخی از نمایشگاه ها و کتاب های سال مورد تقدیر گرفت ، اشاره نمودم و نمایه سازی منابع اسلامی ( از جمله اصول فقه ، علوم قرآنی و کلام اسلامی )  بر اساس اصطلاح نامه را به طور اجمال توضیح دادم که الحمد لله مورد توجه مستمعین و شرکت کنندگان در جلسه قرار گرفت.


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

دیروز 17 مهر 1389 هجری شمسی  مطابق با اول ذی قعده 1431 هجری قمری ، سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) دختر گرانمایه امام موسی کاظم (ع) و نخستین روز دهه کرامت و اولین روز هفته حج ، توفیقی برای حقیر به دست آمد تا به همراه کارگزاران حج تمتع ، دیداری با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( حفظه الله تعالی ) در حسینیه امام خمینی (ره) واقع در دفتر مقام معظم رهبری در تهران داشته باشم .

روحانیان ، معینان و معینه های مقیم شهر مقدس قم در حج امسال ، که من نیز در بین آنان بودم ، با هفت دستگاه اتوبوس در ساعت شش و سی دقیقه صبح شنبه از تقاطع عمار یاسر و 15 خرداد قم حرکت و در ساعت 10 در حسینیه امام خمینی (ره) حضور پیدا کردند.

البته روحانیان ، معینان و معینه های برخی از استان ها ( از جمله استان های سنی نشین ) و هم چنین مسئولان و مدیران سازمان حج و زیارت مرکز و برخی از مراکز استان ها و بسیاری از کارگزاران حج در این تجمع بزرگ حضور داشتند.

ابتدا حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر ( مسئول بعثه مقام معظم رهبری ) و بعد از وی جناب آقای مهندس علی لیالی ( مسئول سازمان حج و زیارت کشور ) و سپس دکتر سید محمد حسینی ( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ) گزارشی از وضعیت موجود سازمان حج و زیارت و برنامه های آتی آن تشریح نمودند و سپس حضرت آیت الله خامنه ای در باره فضیلت حج در اسلام و نقش آن در پایداری اسلام و وحدت مسلمین سخنرانی نموده و حاضران را به فیض کامل رساندند.

شایسته است ، به فرازهایی از سخنان آن بزرگوار در این جا اشاره ای نماییم:

   - مهم این است که هر شخصى، هر مسئولى، هر فرد حج‌گزارى، خود را در مقابل این حرکت عظیمِ دسته‌جمعى دنیاى اسلام و امت اسلامى مسئول بشناسد.

-  اگر این حرکت عظیمِ یکپارچه‌ى امت اسلامى، سالم، کامل و بى‌عیب تحقق پیدا کند، آثار و برکات آن در هر سالى، همه‌ى دنیاى اسلام را - بلکه به یک معنا، همه‌ى بشریت را - منتفع و متنعم خواهد کرد؛ «لیشهدوا منافع لهم».

- طراحى و برنامه‌ریزى، نیمى از قضیه است؛ نیمِ مهمتر آن است که توجه بشود این کارهائى که تصمیم گرفته شده است که بشود، در خارج تحقق پیدا کند؛ بعد خروجى آنچه که انجام گرفته است، مورد ملاحظه قرار بگیرد؛ اگر در کیفیت طراحى و برنامه‌ریزى یا در کیفیت اجراء نقصى و عیبى وجود دارد، بدقت و با چشمهاى تیزبین مشاهده و دیده شود و براى برطرف کردن آنها همت گماشته شود. اینها لازم است.
- امت اسلامى را در طول قرنها، در طول سالهاى متمادى زمینگیر کردند، ذلیل کردند، خفیف کردند، بى‌همت کردند، ناامید کردند و با ابزارهاى جدید خواستند معنویت را، روحانیت را، توجه و تضرع را در او تضعیف کنند. حج همه‌ى این گرفتارى‌ها را ترمیم میکند، به آحاد امت اسلامى عزت میدهد، احساس اقتدار میدهد، امید میبخشد؛ حجِ درست اینجور است.

-  اولین تأثیر حج در درون امت اسلامى است، در دلهاى خود ماست. ما به حج احتیاج داریم؛ براى اینکه روحیه‌هاى خودمان را تقویت کنیم، ترمیم کنیم، احساس کنیم که ما به خدا متوکلیم، به خدا متکى هستیم، ما عظیم هستیم، یک امت بزرگ هستیم.

- امروز جبهه‌ى عظیمى در مقابل اسلام گسترده شده است؛ چرا نبینیم؟ چرا بعضى این جبهه‌ى عظیم را نمى‌بینند؟ مثل جنگ احزاب است. فِرق مختلف ضد اسلامى، ضد معنویت، ضد حقیقت، در مقابل اسلام دست به دست هم دادند؛ موشکافى میکنند تا نقطه‌ضعفها را پیدا کنند، از آن نقطه‌ضعفها استفاده کنند؛ نقاط نفوذ را پیدا کنند، از آن نقاط نفوذ به ما ضربه بزنند. حج میتواند جلوى اینها را بگیرد.
- دنیاى اسلام احتیاج دارد به تفاهم، به احساس همدردى، به همکارى. چرا اینقدر بین دولتهاى اسلامى اختلاف مى‌اندازند؟ چرا بر سر یک موضوع عام‌الابتلاء مثل مسئله‌ى فلسطین، دولتهاى اسلامى حاضر نیستند یک طریق واحد و یک نقطه‌ى واحدى را مورد اتفاق قرار بدهند و بر آن تصمیم بگیرند؟ مسئله‌ى فلسطین مگر کم مسئله‌اى است؟ یک عده انسانهاى دور از هر دینى - اینها یهودى هم نیستند؛ یهودیان مؤمن و متدین به دین خودشان، از حزب سیاسى صهیونیسم تبرّى میجویند - علیه ادیان توحیدى، علیه هر معنویتى قیام کردند، اقدام کردند؛ قطعه‌ى زمین اسلامى را، قبله‌ى اول مسلمانان را، مراکز مقدس معنوى اسلامى را غصب کردند؛ مردمِ صاحب این خانه را از خانه‌ى خودشان بیرون کردند و هر روز هم آنها را زیر فشار قرار دادند. الان بیش از شصت سال است که دنیاى اسلام با این بلیه مبتلاست. خوب، یک مدتى خود فلسطینى‌ها غفلت داشتند، ساکت بودند؛ امروز که به پا خاستند، امروز که استنصار میکنند، امروز که دنیاى اسلام را به کمک میطلبند؛ چرا دنیاى اسلام در مقابل اینها ساکت است؟ مگر پیغمبر نفرمود: «من اصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم»؟ این اهتمام به امور مسلمین نیست؟ در یک چنین مسئله‌ى واضحى، این همه دارد به مسلمانها ظلم میشود - در فلسطین، به فلسطینى‌ها اعم از مسلمان و مسیحى دارد ظلم میشود - اما دنیاى اسلام یک موضع واحدى ندارد؛ چرا؟ این اختلاف از کجا آمده است؟ اینهاست مسائل حج.

- حج باید مظهر اتحاد باشد، باید مظهر تفاهم باشد، باید مظهر گفتگو باشد، باید مظهر همدلى و همکارى و نزدیک شدن مسلمانان با یکدیگر باشد؛ باید حج را اینجورى پیش برد، باید اینجورى حرکت داد. حالا در حج که مرکز اتحاد و اتفاق است، یک عده‌اى شروع کنند به ایجاد اختلاف - چه در مکه، چه در مدینه - یک عده‌اى شروع کنند علیه شیعه فعالیت کردن؛ براى زیارتشان، براى کارهاشان، براى انجام وظائف و تکالیف و اعتقاداتشان، اینها را زیر فشار قرار دادن، اهانت کردن - که متأسفانه گزارشهایش میرسد - یک عده هم از این طرف به صورت عکس‌العملى کارهاى خلاف دیگرى بکنند. خوب، این درست عکس مصلحت حج است؛ عکس فلسفه‌ى حج است.

- رفتار حاجى ایرانى باید نشان‌دهنده‌ى همه‌ى خصوصیاتى باشد که در حج وظیفه‌ى مسلمانهاست و بر دوش مسلمانها تکلیف است. از جهت معنوى: تضرع، توسل، توجه، انس با قرآن، ذکراللَّه، دلها را نزدیک کردن به خدا، خود را معنوى کردن و نورانى کردن و با دستاورد معنوى به خانه برگشتن.

- مسئله‌ى وحدت را خیلى جدى بگیرید. امروز در کانونهاى فکر و اندیشه و توطئه برنامه‌ریزى دقیق میشود، براى اینکه دنیاى اسلام را به جان هم بیندازند؛ دولتها را یک جور، ملتها را یک جور. هر وقت بین دولتهاى اسلامى یک زمزمه‌اى پیش مى‌آید، یک حرفى پیش مى‌آید که نشانه‌ى نزدیک شدن است، ناگهان مى‌بینیم یک عامل خارجى، یک عامل صهیونیستى، یک عامل آمریکائى وارد قضیه میشود و مانع میشود از نزدیکى. وقتى که دولتهاى اسلامى با هم خوبند، به هم نزدیکند، آنجا را هم مشغول تفتین میشوند. در میان ملتها هم همین طور. ملتها علیه هم انگیزه‌اى ندارند؛ لذا انگیزه‌ى مذهب را، انگیزه‌ى قومیت را، تعصبات ملى‌گرائى را وارد میدان میکنند تا اینها را به جان هم بیندازند. اینها چیزهائى است که اگر ما متوجه به آنها نباشیم، از دشمن ضربه میخوریم. اگر ما مراقب نباشیم، اسلام سیلى میخورد. امروز دشمنى با اسلام در دستگاه استکبار علنى شده است. اگرچه باز هم به زبان انکار میکنند، اما واضح و آشکار است که با اسلام دشمنند، با اسلام مخالفند. این، وظیفه‌ى ما را خیلى سنگین میکند.

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی
دوشنبه 17 خرداد ، هیئتی از علمای شیعه بحرین دیداری از مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی داشتند .ریاست آنان را حجت الاسلام والمسلمین حاج سید مجید مشعل  رئیس " المجلس الاسلامی العُلمائی " بر عهده داشت و بقیه افراد که تعدادشان سه نفر بود ، عبارت بودند از : حجج اسلام آقایان : علی المتغوی ( عضو مجلس اسلامی و نایب رئیس« الجمعیـة التوعیة الاسلامیة » )  ، فاضل الزاکی ( از اعضای مجلس اسلامی ) و الدقاق ( عضو مجلس اسلامی و مسئول مدرسه علمیه اطهار ) .
علما بحرین
این حضرات پس از بازدید از بخش های پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، وارد مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی شده و با بنده و مدیر ساماندهی اطلاعات جناب حجت الاسلام حسین حسن زاده به گفت و گو نشستند.

در این نشست حجت الاسلام سید مجید مشعل ضمن معرفی مختصر جمعیت « المجلس الاسلامی العُلمائی » و نقش بارز آن در شیعیان کشور بحرین و کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس ، خواستار اطلاعات و آشنایی بیشتر از تجربیات مرکز ما در پژوهش های کاربردی در حوزه ساماندهی و مدیریت اطلاعات اسلامی شد.             

ما نیز در غیاب مسئول مرکزمان ( جناب آقای یعقوب نژاد ) فعالیت های پژوهشی محققان مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در حوزه ساماندهی اطلاعات ، از جمله اصطلاح نامه نویسی ، فرهنگ نامه نویسی و نمایه سازی منابع اسلامی را برای آنان تشریح کردیم. هم چنین آنان را با محصولات مکتوب و نرم افزاری مرکز ، از جمله کتاب فرهنگ نامه اصول فقه که به تازگی در نمایشگاه کتاب تهران مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته بود ، آشنا نمودیم.

شایان ذکر است که خبر تدوین اصطلاح نامه علوم اسلامی ( که برای نخستین بار در جوامع اسلامی توسط مرکز انجام می گیرد ) برای مهمانان بحرینی بسیار خوشحال کننده و تحسین برانگیز بود. 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

دیروز به همراه دوست ارجمندم جناب حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی یعقوب نژاد ( مدیر مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) در یک کنفرانس خبری که در ساختمان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شده بود شرکت نمودم .

این کنفرانس به خاطر رونمایی از نرم افزار تازه تولید مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در رشته علوم قرآنی به نام " التمهید فی علوم القرآن " اثر به یادماندنی علامه محمد هادی معرفت (ره ) بود که با حضور نمایندگان تعدادی از رسانه های گروهی مانند : سیمای قم ، رادیو معارف ، فارس نیوز ، ایسکانیوز ، ایکنا و ... تشکیل یافته بود.

 

hrko6cby96s83k52t7i.jpg

 

در آغاز جناب آقای یعقوب نژاد در باره فعالیت های مرکز ، به ویژه فعالیت ها و محصولات مکتوب در خصوص اصطلاح نامه های علوم اسلامی سخن گفت و سپس نرم افزار التمهید را برای حاضران معرفی نمود.

آن گاه بنده نیز به عنوان مسئول پروژه  این نرم افزار به معرفی تفصیلی آن پرداخته و امکانات و امتیازاتی که در این نرم افزار وجود دارد برای حاضران تشریح کردم و در پایان به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادم.

لازم به یادآوری است که این نرم افزار، حاوی نمایه سازی محتوای کتاب های 10 جلدی علامه حضرت آیت الله محمد هادی معرفت ( ره ) است که بر اساس اصطلاح نامه علوم قرآنی تدوین یافته است.

اشاره به این نکته لازم است که این استاد زنده یاد بر حوزویان و طالبان علوم اسلامی حق بزرگی دارد ، زیرا وی بود که رشته علوم قرآنی را پس از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم احیا نمود و در این راه تلاش زیادی به عمل آورد.

بنده نیز توفیق حضور در کلاس درس معظم له در خلال سال های 1366 لغایت 1368 در مباحث علوم قرآنی را داشته و هنوز حلاوت آن را در وجود علمی خویش احساس می نمایم و محبت ها و اظهار علاقه های وی نسبت به حقیر را از یاد نبرده ام و بدین جهت فرصت را غنیمت شمرده و در این ماه شریف ( ماه مبارک رمضان ) درود و سلامم را نثارش کرده و حمد و سوره ای برای شادی روحش قرائت می نمایم  و از خدای بزرگ می خواهم روحش را با ارواح طیبین ائمه اطهار (ع) محشور نماید.

به هر روی اخبار کنفرانس را بسیاری از شبکه ها و سایت ها تحت پوشش قرار داده و قرآن پژوهان را از این محصول پژوهشی با خبر نمودند.

 در " ادامه مطلب " متن گزارش خبرگزاری ایکنا ( خبرگزاری قرآنی ایران ) را به اطلاع شما عزیزان می رسانم :

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

با تلاش همکارمان جناب آقای سید مهدی طاهری ( مشاور ارشد مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ( از 16 تا 25 اردیبهشت 1388 )  یک نشست تخصصی تحت عنوان " نقش اصطلاح نامه در مدیریت اطلاعات در حوزه علوم قرآنی " در روز چهارشنبه 23 / 2 / 1388 ،  از ساعت 14 تا 30 / 15  در سالن نشست ها و کارگاه های آموزشی نمایشگاه بین المللی کتاب واقع در مصلای تهران با همکاری موسسه کتاب ایران و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برگزار شد.

سخنران این نشست علاوه بر من و آقای طاهری ،  حجج اسلام آقایان : محمد هادی یعقوب نژاد ( رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) و عبد الرحیم سلیمانی ( مدیر گروه اصطلاح نامه و فرهنگ نامه مرکز ) بودند. هریک از ما در باره نقش اصطلاح نامه در مدیریت اطلاعات در حوزه علوم قرآنی صحبت نمودیم .

 

                                                                      yq1700u4hxdvmrmxpbkc.jpg

 

من سومین سخنران این جلسه بودم و صحبت های من در باره نقش اصطلاح نامه در "  نمایه سازی منابع علوم قرآنی " بود که به مطالب زیر اشاره نمودم :

-  بخش پردازش و سازماندهی اطلاعات علوم قرآنی در میان مراحل دیگر فرایند مدیریت اطلاعات این رشته ، نقش محوری دارد . به گونه ای که بدون در نظر گرفتن آن ، مدیریت اطلاعات معنی و مفهوم نخواهد داشت

-  در نمایه سازی علوم قرآنی به دو چیز بیش از همه توجه شده ؛ یکی استفاده از واژگان کنترل شده ( یعنی همان اصطلاح نامه علوم قرآنی ) و دیگری نگاه کاربر محوری .

سپس مراحل نمایه سازی علوم قرآنی را بیان و با نمایش درآوردن آن از طریق نرم افزار ورود اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی و مقایسه آن با برخی از منابع علوم قرآنی ( مانند البیان آیت الله خویی و الاتقان سیوطی ) موفقیت های نمایه سازی علوم قرآنی را در راستای سازماندهی بهینه آن تشریح نمودم.

لازم به یادآوری است که تعدادی از دانش پژوهان و دانش جویان رشته های علوم قرآنی و کتاب داری و اطلاع رسانی  در این جلسه تخصصی  حضور یافتند.

در پایان توجه کاربران عزیز را به خبر خبرگزاری فارس  که در  26 اردیبهشت  1388 منتشر کرده است جلب می کنم :  

 

سید تقی واردی: نما‌یه‌سازی قرآن کار بسیار حساسی است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه نمایه‌سازی و چکیده‌ نویسی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: نمایه‌سازی قرآن کار بسیار حساسی است و در این راستا اقدامات بسیار مهمی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار فارس، نشست نقش اصطلاح‌نامه در مدیریت اطلاعات در حوزه علوم قرآنی با حضور سید مهدی طاهری (کارشناس مرکز اطلاعات ومدارک اسلام)، سید تقی واردی (مدیر گروه‌ نماسازی و چکیده نویسی مرکز ) وحجت‌الاسلام محمد هادی یعقوب نژاد (رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) دیروز در نمایشگاه کتاب برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام واردی به مرحله پردازش و سامان‌دهی اطلاعات در علوم قرآنی اشاره کرد و گفت :این بخش مهمترین و اساسی‌ترین بخش ها برای سازمان دهی علوم قرانی به شمار می رود و اگر این امر محقق شود کمک ارزشمندی به فرایند مدیریت اطلاعات شده است و ضرورت این کار با توجه به گستردگی اطلاعات وتکنولوژی بر کسی پوشیده نیست.
مدیرگروه نمایه‌سازی وچکیده نویسی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به چگونگی سازمان دهی اطلاعات علوم قرآنی بر اساس اصطلاح نامه گفت :هرچقدر میزان موفقیت در سازمان‌دهی اطلاعات بیشتر باشد میزان دسترسی به اطلاعات برای کاربر بیشتر خواهد بود و این یک بحث همیشگی برای ارائه روش‌های محتلف جهت سامان دهی اطلاعات و رده بندی اصول وکنترل و جست‌وجو واژگان برای ما بوده است.
وی بحث نما‌یه‌سازی منابع و موضوعات قرآنی در اصطلاح نامه را مربوط به سال‌‌های پیش دانست و گفت: پرداختن به نمایه‌سازی اطلاعات در حوزه علوم قرآنی مربوط به سال‌های پیش بوده و از آنجا که نمایه‌سازی قرآن کار بسیار حساس است در این راستا اقدامات بسیار مهمی انجام شده و ما در پیشبرد این اقدام به دو مطلب بسیار مهم تأکید داشته‌ایم، یکی تلاش برای نمایه‌سازی که کاربر محور باشد و تمام نیاز کاربران و محققان را برآورده سازد و در بخش دیگر تلاش کامل برای نمایه موضوعی قرآن بر اساس اصطلاح‌نامه علوم قرآنی بود . جمع کردن این دو مطلب کار بسیار مهمی است. زیرا از یک سو نمی‌خواستیم از استفاده اصطلاح‌نامه علوم قرآنی تعدی داشته باشیم و از سوی دیگر می خواستیم تمام منابع علوم قرآنی ( حتی آن هایی که به غیر علوم قرآنی می پرداختند ) نمایه سازی کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم .

 برای برطرف کردن این مشکل علاوه بر استفاده از اصطلاحات علوم قرآنی ، از برخی اصطلاحات غیر علوم قرآنی نظیر أعلام ، اصطلاحات عام که در چند علم کاربرد دارند در نمایه‌سازی استفاده نمودیم تا ارتباط بسیار محکمی بین منابع و اطلاع رسانی کاربران به وجود آوریم.

  (http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8802240555 )


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

به نام خدای مهربان . فرارسیدن سال جدید شمسی را به تمامی کاربران عزیز تبریک عرض می کنم .

توفیقی بود که ایام نوروز امسال را در سفر عمره مفرده به سربرده و در مدینه منوره و مکه معظمه نایب الزیاره همه دوستان و کاربران عزیز باشم و خدای مهربان را از این بابت بسی شاکرم.

شایسته است شخص مسافر در هر سفری برای خانواده و دوستان خویش سوغاتی بیاورد و دین مبین اسلام نیز به آن تاکید و توصیه نموده است و این کار از روش ها و سنت های حضرت ابراهیم (ع) است و شایسته تر این است که چنین سوغاتی ، معنوی باشد و بدین جهت سوغات اصلی من از این سفر دعا در کنار خدا و درخواست بهروزی از خدای مهربان برای ملت مسلمان و مردم غیرتمند ایران در تمام مراحل حساس زندگیشان بوده است.

ولی از نظر مادی تنها چند تصویر دیدنی از مدینه منوره و مکه معظمه برای شما عزیزان سوغات آوردم . امید است مورد قبول و رضایت قرار گیرد.

از خدای بزرگ و بی همتا می خواهم زیارت خانه اش ( کعبه مکرمه ) را نصیب همه شما عزیزان قرار داده و ندای لبیک اللهم لبیک را بر زبانتان جاری گرداند.

 

 

nskuot8rjvqlhmieztt.jpg       zn5kqc9jgbrxpt23121u.jpg

حرم نبوی

 

qd560gor66rijdxd7gf.jpg           bv9spo0ute5desfhftbw.jpg

مسجد النبی (ص) در شب

 

sht3kckmy9i00viwao6k.jpg          sdz5q9ixi7lxplvinmdi.jpg

اجتماع زایران ایرانی در بین الحرمین

 

 ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین

و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین (ع)

کربلا کعبه دل هاست خدا می داند         دیدنش آرزوی ماست خدا می داند

کربلا گلشن سر سبز علی و زهراست          تا چه حدّ وقف تماشاست خدا می داند

ما عزادار حسینیم که اشک غم او           آبروی همه ماست خدا می داند

تا ابد از غم او در دل ذّرات وجود        کس نداند که چه غوغاست خدا می داند

99qrxzsrs8dof138t9wm.jpg

 به حول و قوه الهی این بار فرشتگان عرشی  نام ما را در لیست زایران کوی حسین (ع) و سرزمین عشق و ایثار ، یعنی کربلای معلی ثبت و درج کردند و به همراهی کاروانی از شرکت زیارتی نینوا در عصر روز تاسوعای حسینی از مرز شلمچه در جنوب غربی کشور عزیزمان ایران عازم عراق شدیم . پس از تحمل بی نظمی ها و معطلی های معمول در مرز شلمچه وارد کشور جنگ زده و اشغال شده عراق گردیدیم و با عبور از اروند رود ( یا همان شط العرب ) وارد شهر بصره شده و از حاشیه آن عبور و وارد بزرگراه بصره – بغداد شدیم و با عبور از کنار شهرهای ناصریه و سماوه شامگاه روز عاشورا ( 18 دی 1387 ) وارد شهر مقدس نجف اشرف شدیم و توفیق زیارت قبر شریف امیرمومنان حضرت اسد الله الغالب الامام علی بن ابی طالب (ع) را پیدا کردیم و با بوسیدن مضجع شریف و خواندن زیارت نامه امین الله روح و جانمان را طراوت دیگر بخشیدیم و خدای بزرگ را بخاطر این عنایت بی کران بسی شکر و ثنا گفتیم . سه شب و دو روز و نصف در این شهر مقدس ماندیم و در این مدت کوتاه ، علاوه بر حرم مطهر و قبور علما و مراجع شیعه در حرم و صحن مطهر ،  از خانه حضرت علی (ع) ، زیارتگاه میثم تمار ، خرابه دار الاماره ، زیارتگاه حضرت مسلم بن عقیل (ع) و جناب هانی بن عروه دیدن نمودیم و اعمال ویژه مسجد کوفه و مسجد سهله را بجا آورده و در روز سوم با دلی آکنده ازغم  واندوه با حرم مطهر وداع و به سمت کربلای معلی حرکت کردیم.

در کربلا توفیق زیارت امام شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و برادر با وفایش حضرت عباس بن علی (ع) و سایر شهیدان سر فراز عاشورا یافتیم و از کفین العباس ، خیمه گاه ، تل زینبیه ، مقام امام صادق (ع) و مقام زمان (ع) نیز دیدن کرده و در بامداد 24 دی ماه با حرم های مقدس تودیع وبا چشمانی اشک آلود این شهر مقدس را نیز ترک و به سمت کشورمان ایران حرکت کردیم . اگر بگویم که دل هایمان را جاگذاشتیم و با یک بدن بی دل برگشتیم شاید گزافه نباشد.ولی متاسفانه توفیق زیارت کاظمین (ع) و ائمه سامرا را پیدا نکردیم . با این که زیارت کاظمین (ع) جزء برنامه کاروان بود ، با این حال بخاطر وقوع برخی حوادث تروریستی در همین روزهای اخیر در بغداد و کاظمین ، چنین توفیقی از ما سلب شد.

38kpszmgt6bzgjtlq8d.jpg

 گفتنی های سفر بسیار زیاد است و طبعا در این مقال نمی گنجد ، ولیکن ناچارم به برخی از آن ها از روی دلسوزی و احساس مسئولیت و به عنوان روحانی کاروان متذکر شوم : 

1) از مسئولان گمرک کشورمان مصرانه درخواست می کنم ترتیبی اتخاذ کنند که در این سوی مرز، زایران ابا عبد الله (ع) این همه معطل نشده و متحمل اذیت و آزار نشوند.اگر اجانب و اشغالگران از روی کینه هم میهنان ما را آزار دهند گله مندی و شکایتی از آنان نخواهیم کرد . زیرا بنایشان بر عداوت و دشمنی با مردم ظلم ستیز ایرانی است . ولی خودمان نباید زمینه اذیت و آزار خودمان را فراهم کنیم . عبور دادن زایران از مرز و رفتار با آنان واقعا در خور شأن آنان نیست و آدمی باید بسی تحقیر و متحمل آزار فراوان شود تا از مرز عبور کند.خوب است مسئولان محترم سری به گذرگاه های کشورهای پیشرفته بزنند تا رفتار و کردارشان را تصحیح و ترمیم نمایند.

 2) امکانات اقامتی زایران در نجف و کربلا اصلا راضی کننده نیست . هر هتلی مشکل خاص خویش را دارد و مشکل پخت غذا مشکل همگی آنان است .باید در برابر هزینه هایی که از زایران گرفته می شود امکانات لازم به آنان داده شود.

 3) مشکل حمل و نقل زایران و بار و اثاثیه آنان در داخل شهر کربلا بسیار محسوس و تحقیر آمیز است .زایران را در گاراژی پیاده و فی امان الله رها می کنند . زایران باید با هزینه های خویش سوار موتور های سه چرخ شده و پس از طی چند کیلومتر خیابان و کوچه های شهر به هتل ( که تنها اسمشان هتل است ولی در واقع همان مسافرخانه های معمولی اند ) بروند و در بازگشت نیز همین راه و یا مقداری کمتر را باید طی طریق کنند.اگر قرار است کاروان به صورت تشکیلاتی و زیر نظر سازمان حج و زیارت باشد ، این چیزها نباید در آن وجود داشته باشد.والا چه تفاوتی با کاروان های شخصی و سیاحتی خواهد داشت ؟

 4) صحن و سرای امیر مومنان (ع) اصلا متناسب با آن حضرت نیست.نجف اشرف هم یکی از بزرگترین حوزه  های علمیه شیعه و هم یکی از بزرگترین شهرهای مقدس دینی و مذهبی است ولیکن ساخت و ساز حرم مطهر و امکانات و برنامه های تبلیغاتی و زیارتی آن بسیار کمتر از آستانه های امامزادگان کشورمان چون حضرت معصومه (ص) ، حضرت عبد العظیم (ع) و شاه چراغ (ع)  است و این جای بسی تاسف و نگرانی است.

اگر دولت عراق چنین توانی نداشته و یا هنوز فرصت چنین کاری را پیدا نکرده است ، از علما و مراجع عظام نجف اشرف انتظار آن می رود که به این امر توجه و همت ویژه ای مبذول دارند.

 5) لازم است بین مدیران ، روحانیان و مداحان کاروان ها هماهنگی و همکاری بیشتری به عمل آید ، به طوری که هر کدام از آنان مکمل دیگری باشند ، نه رقیب همدیگر.در این ارتباط باید دفتر بعثه مقام معظم رهبری فعالتر و جدی تر عمل کند و امور تبلیغاتی و فرهنگی را بهتر سازمان دهی کند.

 در پایان دعا می کنم که زیارات اعتاب مقدسه و همه امامان معصوم (ع) نصیب شیعیان و دلباختگان اهل بیت (ع) ، از جمله شما کاربران ارجمند گردد. و لله الحمد.


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

در تاریخ 14 آذر 1387 به همراه تعدادی از همکاران دفتر تبلیغات اسلامی که چند تن از آنان از روحانیان و چند تن از کارکنان اداری بودند به قصد سفر دو روزه  سیاحتی عازم جنوب کشور شدیم . از قم با یک دستگاه اتوبوس به فرودگاه مهرآباد تهران رفته و از آن جا با هواپیمای شرکت ماهان به سوی عسلویه رفتیم و حدود ساعت 3 بعد از ظهر در فرودگاه خلیج فارس واقع در عسلویه پیاده شدیم . این فرودگاه تازه ساخت و تقریبا فرودگاه مناسب و زیبایی است و از امکانات و نیروهای خوبی بهره مند می باشد.

پس از خروج از فرودگاه با یک دستگاه اتوبوس که از قبل منتظر ما بود به سمت شرکت نفت و گاز پارس رفتیم و در ساختمان های مهمانسرای آن مستقر شدیم.سپس به سالن کنفرانس رفته و آماده استماع سخنرانی شدیم و یکی از مهندسان روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس برای ما در باره منطقه جنوبس پارس و فازهای ساخته شده و در دست ساخت سخنرانی کرد و به پرسش های حاضران پاسخ گفت.

alemg2xarpifyx4orrfr.jpg

 منطقه عسلویه مهمترین پایگاه اقتصادی ایران و بزرگترین منطقه تولید انرژی جهان در جنوبی‌‌ترین نقطه ایران است که در طول دوازده سال همت و تلاش، دهکده‌ای دور افتاده را به نام‌آورترین شهر تولید گاز تبدیل کرده است که دیدن آن افتخار را بر هر ایرانی ارزانی می‌دارد.

عسلویه شهر کوچکی است نزدیک دریا و در 276 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر و 570 کیلومتری غرب بندرعباس واقع شده و نزدیکترین نقطه خشکی حاشیه‌ای شمالی خلیج فارس به میدان گازی پارس جنوبی است که حوزه گنبد شمالی کشور قطر در ادامه آن قرار دارد.

این منطقه از شمال به ادامه سلسله جبال زاگرس، از جنوب به خلیج فارس، از غرب به روستای شیرینو و از شرق به روستای چاه مبارک محدود شده است.

وسعت تقریبی این منطقه 14 هزار هکتار است که با کسر اراضی آبرفتی و حریم‌های زیست محیطی، تقریبا 10 هزار هکتار اراضی قابل ساخت و ساز ندارد.

سال 1377 بود که دولت به فکر افتاد تا از ذخایر خدادادی انرژی در منطقه بهره‌برداری کند و به همین منظور برای برداشت از منابع نفت و گاز حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث شد.

هدف از تاسیس این مجموعه عظیم اقتصادی که بی‌شک بزرگترین منطقه صنعتی و نفتی در منطقه خاورمیانه به شمار می‌رود ایجاد زمینه مناسب برای جلب سرمایه‌های خارجی با نیل به توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و دیگر صنایع پایین دستی و زمینه اشتغال، رشد اقتصادی و محرومیت زدایی و در نتیجه بالندگی اقتصادی است .

مناسب دیدم اطلاعات بیشتری در باره منطقه عسلویه و شرکت نفت و گاز پارس جنوبی به قلم آقای مجید بوجارزاده که در یکی از سایت ها آمده است ، در اختیارتان بگذارم . در ادامه مطلب آن را بخوانید:ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 

چندی پیش توفیق الهی یارمان شد و بار دیگر بار سفر بسته و به دیار وحی و کعبه مقدسه و زیارت گاه های منوره عازم شدم . زیارت مدینه منوره و عمره مفرده در مکه معظمه از تاریخ 10 تا 24 اردیبهشت 1386 . در این سفر خاطرات فراوانی برایم وجود دارد که تنها به بخشی از آن اشاره می کنم و آن عبارت است از رفتار نامقبول ماموران و مبلغان وهابی با ایرانیان و شیعیان آل محمد (ص) .

ماموران سعودی و مبلغان متعصب وهابی مدتی است تبلیغات و تبعیضات ضد شیعی خودشان را تشدید بخشیده اند . در رفتارشان بین زایران ایرانی و غیر ایرانی ( حتی غیر عرب ها مثل ترک ها ) تبعیض قائل می شوند . با غیر ایرانی ها به آرامی گفت وگو می کنند وآنان را راهنمایی می نمایند و لی با زائران ایرانی با شدت و عصبیت و گاهی با توهین رفتار می کنند  . در بین ایرانی ها نیز بین شیعیان و سنیان تفاوت قائل می شوند .

به عنوان مثال صبح روزی در بین الحرمین تجمع کرده بودیم و می خواستیم زیارت نامه امامان معصوم مدفون در بقیع را بخوانیم و چند دقیقه ای که منتظر زائرانمان بودیم صحنه های ناخوشایندی از ماموران دیدیم . ازجمله : چند بانوی مسن و میانسال ایرانی یه پایه یک ستون چراغ برق تکیه داده و نشسته بودند و مشغول ذکر و نجوای باطنی بودند که شرطه ها از راه رسیده و آنان را مجبور به بلند شدن و ترک آن محل کردند و حتی باطوم خود را به آنان ( گرچه به آهسته ) می زدند و می گفتند : خانم طریق ، طریق ، روح ، روح . ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

  سفر زیارتی به کربلا و نجف اشرف



  در سوم فروردین 1385 به همراه کاروان طاها از شهر مقدس قم عازم عتبات عالیات عراق شدم و در دوشهر مقدس نجف اشرف و کربلای معلی موفق به زیارت حرمین شریفین امام علی بن ابی طالب و امام حسین ( علیهما السلام ) و سایر شهیدان و امامزادگان و اصحاب ویاران مدفون در این دو شهر شدیم . هم چنین ضمن راهنمایی زایران  توفیق حضور و عبادت در مسجد اعظم کوفه و مسجد سهله که از مهمترین و مقدسترین مساجد سرزمین عراقند ،  نیز به دست آوردم. سرانجام به شکرانه پروردگار متعال در دوازدهم فروردین ،  مصادف با سالگشت نظام جمهوری اسلامی به شهر مقدس قم برگشته و یکراست به زیارت عمه سادات ، حضرت فاطمه معصومه (س) شتافتم و سپس به خانه مراجعت و مورد استقبال دوستان و فامیلان قرار گرفتم .


از خداوند متعال مسئلت می نمایم چنین توفیقاتی هر ساله نصیب من و همه شیفتگان اهل بیت (ع) بنماید و ما را از این فیض عظم محروم نگرداند.   


ارسال شده در توسط سید تقی واردی
   1   2      >