سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

وَلِلّه عَلی النّاس حِجّ ُ البَیت  مَنِ استطاع اِلیهِ سَبیلاً

این روزها زایران خانه خدا عازم مکه مکرمه می شوند تا اعمال حج را بجا آورده  و از معنویت و برکات بیکران این فیض عظیم الهی بهره مند گردند.

بی تردید حج یکی از مفاخر اسلام و از نشانه های سربلندی و سرافرازی مسلمین و یأس و ناامیدی کافران و منافقان  است.

در میان تمامی اَعمال عبادی مسلمانان ، حج جایگاه ویژه ای دارد. زیرا جامع بسیاری از عبادات ( مانند : نماز ، طواف ، دعا ، روزه ، قربانی و غیره ) بوده و علاوه بر بهره مندی از بُعد معنوی ، الهی و فردی ، از بُعد اجتماعی عمیقی نیز برخوردار است و ارتباط تنگاتنگی با مسایل سیاسی و اجتماعی مسلمانان جهان دارد و اگر به دُرستی انجام گیرد اتحاد و وحدت چشمگیر مسلمانان را در پی خواهد داشت و بسیاری از معضلات و مشکلات جهان اسلام و مسلمین عالم را بر طرف خواهد کرد.

 

91aviuvk9ynbcfa74p9.jpg

گرچه هر سال به طور استحبابی می توان حج و یا عمره را انجام داد ولیکن شرعاً برای هر مکلفی در طول عمرش تنها یک بار واجب می گردد و آن هم نیز مشروط به استطاعت است.

استطاعت به معنای توانایی و امکان است که شامل توانایی مالی و اقتصادی و توانایی جسمی و فیزیکی وهم چنین امکان رفت و آمد بی مزاحمت و باز بودن راه می گردد.

زمان انجام حج تمتع منحصر به ماه ذی حجه و مکان آن نیز منحصر به سرزمین سراسر نور مکه معظمه می باشد.

تکلیف مسلمانان مکه و اطراف آن حج قران و یا حج اِفراد است ولیکن مسلمانانی که از راه دور وارد مکه معظمه می شوند باید حج تمتع انجام دهند . به همین جهت پس از ورود به مکه ابتدائاً عمره تمتع را بجا آورده و بعد از آن از احرام بیرون می آیند و سپس از روز هشتم ماه ذی حجه مجددا مُحرم شده و حج تمتع را آغاز می کنند.

o9epinkeom4i1o2xgdxx.jpg

حج تمتع أعمال فراوانی دارد که پس از احرام با وقوف در عرفات شروع می گردد و سرانجام با طواف نساء و نماز طواف نساء به پایان می رسد.

خیلی از انسان ها در این مراسم بزرگ حضور می یابند و عظمت و قدرت الهی را از نزدیک مشاهده می کنند ولی آن هایی که قلب خویش را صاف و مخصوص خدا کرده و هر چیزی غیر او را از قلب خود بیرون کنند و خود را حاجی واقعی و انسان خدایی نمایند مطمئنا اندکند.

به هر روی ، این ایام باعظمت را اولاً به صاحب و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (ع) و ثانیاً به رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای و سایر فقها و مراجع عظام و ثالثاً به عموم مسلمانان به ویژه ایرانیان خداجو و شیعیان و محبان اهل بیت (ع) تبریک و تهنیت عرض می کنم و از خدای بزرگ می خواهم این توفیق بزرگ را نصیب همه ما بگرداند.


ارسال شده در توسط سید تقی واردی