سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

به حول و قوه الهی مقاله ای با عنوان « مروری بر رویکرد جاری در نمایه سازی منابع دینی » در سایت ایسلامیک داک ( مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) نوشتم که در چکیده آن آمده است :

با توجه به گستردگی و فزونی روز افزون اطلاعات ، دسترسی به منابع و مطالب دلخواه به یکی از معضلات جهانی تبدیل گردیده است .

متخصصان و اندیشمندان اطلاع رسانی برای مدیریت و مهار اطلاعات موجود در پایگاه ها و شبکه های جهانی ، راه کارهای مختلفی را آزمودند که نمایه سازی اطلاعات یکی از به روز ترین آن هاست .

imjb1ev8ihik94vbl2rr.jpg

گرچه در کشور های پیشرفته و اندکی در کشورما از مقوله " نمایه سازی " برای سازماندهی اطلاعات استفاده می گردد ، ولیکن مع الاسف در حوزه علوم و معارف اسلامی کار چشمگیری در این باب که جنبه عمومی داشته باشد ، صورت نگرفته است . تنها برخی از مراکز پژوهشی و اطلاع رسانی وابسته به حوزه علمیه قم کارهای محدود و معدودی انجام داده اند که به خاطر تازگی و نوآوری آن ها چندان مکانتی پیدا نکرده اند .

این نوشته ، به نمایه سازی و کاربردهای مفید و اثر بخش آن دردو پایگاه اطلاعاتی اسلامی ، یعنی : " مطهر (مجموعه آثار علامه شهید مطهری ) " و "اصول فقه بر اساس اصطلاح نامه علوم اسلامی "  می پردازد و آن دو را از جهات گوناگون مورد نقد و بررسی قرار داده و دست اندرکاران مراکز پژوهشی حوزه های علمیه را به تغییر رویکردشان در سازماندهی منابع علوم اسلامی به روش نمایه سازی توصیه می نماید . 

برای مطالعه متن مقاله ، به سایت ایسلامیک داک به نشانی ذیل مراجعه فرمایید:

  http://islamicdoc.com/articles-namayeh/587-moroor-rooykard-namaye.html


ارسال شده در توسط سید تقی واردی