سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

بی تردید شب نهم ربیع از شب های فرح بخش و شادمانی شیعیان است ، ولی از این که علت چنین جشن و شادمانی چیست ، شاید اتفاق نظری بین مورخان نباشد. برخی تصور می کنند که جشن و شادمانی شیعیان بخاطر قتل خلیفه دوم ، عمر بن خطاب است که به دست یک ایرانی جسور به نام فیروز ابولؤلؤ در مدینه منوره ترور و زخمی گردید و پس از چند روز بیماری در چنین شبی مرد.

( برای آگاهی بیشتر از این دیدگاه به این نشانی مراجعه نمایید http://shia-news.com/fa/pages/?cid=16207 )

 اما برخی دیگر از علما و مورخان شیعه چنین نظری ندارند و اصولا قتل عمربن خطاب را در نهم ربیع صحیح نمی دانند . زیرا معتقدند که وی در دهه سوم ماه ذی حجه مجروح و چند روز بعد جان داد .

این دسته از شیعیان معتقدند که علت اصلی جشن و شادمانی شیعیان در شب نهم ربیع ، آغاز امامت حضرت حجت بن الحسن (ع) دوازدهمین و آخرین امام شیعیان است که پس از شهادت پدر ارجمندش حضرت امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع سال 260 هجری قمری به امامت شیعیان رسید و شب نهم ربیع نخستین شب امامت آن حضرت می باشد.

حضرت مهدی (ع) گرچه نایب پدرش امام حسن عسکری (ع) و آخرین حجت خدا در روی زمین است ولیکن بنا بر مشیئت الهی و مصالح امت اسلام از دیده ها پنهان و در پسِ پرده غیبت قرار گرفت تا آن زمانی که مشیئت خدای متعال بر ظهور و قیام آن حضرت تعلق گیرد.

از آن پس ، آن امام همام قیام کرده و حکومت الهی واحده را در سراسر جهان بر قرار می کند و عدل و قسط را ( همان گونه که جدش رسول خدا (ص) پیش گویی کرده بود ) در میان انسان ها استوار می سازد.

در باره ظهور و قیام آن حضرت نصوص فراوانی وجود دارد که از فرط کثرت کسی را یارای انکارش نیست و به همین جهت نا پاکان و ناپاک زادگان برای ایجاد شک و شبهه در آن ها ، اقدام به تاویل و تفسیر های نا پسند و نا مقبول نموده تا از این طریق اذهان حقیقت طلبان را مشوه سازند.

در حالی که اشارات قرآن کریم و تصریحات روایات متواتر از پیامبر خاتم (ع) و امامان معصوم (ع) آن قدر فراوان است که نیاز به ادله و شواهد و قراین ندارد و جز بد طینتان و منافقان و وهابیان مزدور کسی نمی تواند در آن ها شک و تردید نماید.

در این جا به برخی از روایاتی که علمای اهل سنت نقل کرده اند اشاره می کنیم تا برای آنانی که هنوز در گمراهی و ضلالت به سر می برند و بجای مکتب اهل بیت (ع) ، از مذهب ها و مکتب های ساختگی و واهی پیروی می کنند ، هشدار و عبرت انگیز باشد :

 1 -  عن النبی الاکرم صلی الله علیه و آله و سلم فی بیان حتمیة ظهور المهدی علیه السلام انه قال : " لو لم یبق من الدنیا الا یوم لبعث الله عزوجل رجلا منا یملؤها عدلا کما ملئت جورا " .

یعنی : از پیامبر خدا (ص) در حتمیت و قطعیت ظهور حضرت مهدی (ع) روایت شد که فرمود : اگر از دنیا باقی نماند مگر یک روز ، همان روز خدا مردی از ما ( اهل بیت علیهم السلام ) را بر می انگیزاند تا زمین را از عدالت سرشار کند همان گونه که از ظلم و جور پُر شده بود.

 2 - قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم : " لا تقوم الساعه حتی یلی رجل من اهل بیتی یواطی اسمه اسمی " .

 3 - قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : ان علیا امام امتی من بعدی و من ولده القائم المنتظر اذا ظهر یملا الارض عدلا و قسطا کما ملئت جورا و ظلما ، و الذی بعثنی بالحق بشیرا و نذیرا ان الثابتین علی القول بامامته فی زمان غیبته لا عز من الکبریت الاحمر ، فقام الیه جابر بن عبدالله الانصاری ، فقال : یا رسول الله لولدک القائم غیبه ، قال : ای و ربی لیمحص الذین آمنوا و یمحق الکافرین ، یا جابر ان هذا الامر من امر الله و سر من سر الله مطوی من عباد الله فایاک و الشک فیه فان الشک فی امر الله عزوجل کفر " .

 4 -  تقول ام سلمه : " ذکر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم المهدی فقال هو من ولد فاطمه " . 5 - یقول سلمان الفارسی : " دخلت علی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و اذا الحسین بن علی علی فخذه و هو یقبل عینیه و یلثم فاه و هو یقول انت سید ابن سید اخو سید ، انت امام ابن امام اخو امام ، انت حجه ابن حجه اخو حجه و انت ابو حجج تسعه تاسعهم قائمهم " .

 6 - عن الامام الرضا علیه السلام انه قال : " الخلف الصالح من ولد الحسن بن علی العسکری هو صاحب الزمان و هو المهدی سلام الله علیهم " .

 7 - قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم : ابشرکم بالمهدی سیبعث فی امتی فی الوقت الذی تکون فیه الامه فی حاله اختلاف و زلل ، ثم یملا الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا ، و یرضی منه اهل السماء و اهل الارض و یسرون به ...

8 - یقول الامام الرضا علیه السلام : " لا دین لمن لا ورع له و ان اکرمکم عندالله اتقاکم ای اعملکم بالتقوی ، ثم قال ان الرابع من ولدی ابن سیده الاماء یطهر الله به الارض من کل جور و ظلم و هو الذی یشک الناس فی ولادته و هو صاحب الغیبه فاذا خرج اشرقت الارض بنور ربها و وضع میزان العدل بین الناس فلا یظلم احد احدا ...

 9 - عن علی ( علیه السلام ) انه قال : " سیاتی الله بقوم یحبهم الله و یحبونه و یملک من هو بینهم غریب فهو المهدی احمر الوجه یشعره صهوبه یملا الارض عدلا بلا صعوبه یعتزل فی صغره عن امه و ابیه و یکون عزیزا فی مرباه فیملک بلاد المسلمین بامان و یصفو له الزمان و یسمع کلامه و یطیعه الشیوخ و الفتیان و یملا الارض عدلا کما ملئت جورا فعند ذلک کملت امامته و تقررت خلافته و الله یبعث من فی القبور فاصبحوا لا تری الا مساکنهم و تعمر الارض و تصفو و تزهو الارض بمهدیها و تجری به انهارها و تعدم الفتن و الغارات و یکثر الخیر و البرکات و لا حاجه لی فیما اقوله بعد ذلک و منی علی الدنیا السلام.

( منابع این احادیث را بخاطر فراوانی در کتب اهل سنت نقل نکردم و زحمت آن را بر عهده محققان و کاربران عزیز می گذارم تا آنان نیز در ثواب این مطلب شریک و سهیم باشند ) 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی