سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ( ibna.ir) در باره کتاب جدید التألیف این حقیر به نام « تاریخ علویان طبرستان » ( که توسط انتشارات دلیل ما در دست چاپ است) مصاحبه ای تلفنی با من انجام داد که بخش هایی از آن بدین قرار است:

  روایتی از تاسیس نخستین حکومت شیعی در ایران

29 فروردین 1389 ساعت 15:40
پژوهشگر و نویسنده حوزه دین از اتمام تالیف کتابی با عنوان « تاریخ علویان طبرستان» خبر داد و گفت: این کتاب با استناد به این موضوع که علویان با وجود تمامی مخالفت‌های حاکمان وقت، نخستین حکومت شیعه را در ایران پایه‌گذاری کردند، به ترسیم فعالیت‌ و عقاید آنان می‌پردازد./
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدتقی واردی‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: ماجرای این کتاب به زندگی آن عده از سادات علوی که در ابتدای غیبت صغری(سال 250 هجری قمری) از مدینه و عراق به ری و طبرستان مهاجرت کردند، اختصاص دارد.

وی با اشاره به مباحث این کتاب افزود: از آنجا که در آن زمان حکومت طاهریان به مردمان طبرستان ظلم‌های فراوانی روا می‌داشتند و مردم آن دیار به سادات علوی پناه بردند و به رهبری آنان قیامی را طرح‌ریزی کردند که به قیام علویان شهرت یافت، نخستین حکومت شیعی در ایران پایه‌گذاری شد که تا شش دهه ادامه یافت.

نویسنده کتاب « تاریخ علویان طبرستان » با تاکید بر این که علویان در دوران حکومت خود در منطقه طبرستان تاثیر فراوانی بر افکار و اندیشه‌های مردم سرزمین شمال ایران داشتند، یادآور شد: افرادی که از درون و بیرون با این حکومت دشمنی و مخالفت داشتند، زندگی‌نامه چهار تن از حاکمان علوی طبرستان با نام‌های دایی کبیر، محمدبن زید، ناصر کبیر و قاسم‌بن حسن معروف به دایی صغیر، روش حکومت و مذهب علویان، حکومت‌های همجوار، وضعیت طبرستان و ... از جمله مباحثی‌اند که در این کتاب به آنها توجه می‌شود.

وی با اشاره به این که در این زمنیه تالیفات متعددی به رشته تحریر در آمده است، وجه تمایز این کتاب را غلبه و محوریت آن بر استقرار حکومت شیعی، توصیف حکومت آنها و نحوه مقابله و مجازات مخالفان خواند و توضیح داد: این نوشتار می‌کوشد به طور دقیق و آشکار به بیان رخدادهای این دوره از تاریخ اسلام بپردازد و از ابهاماتی که در برخی از آثار این حوزه وجود دارد، دوری گزیند.

تالیف این کتاب به پایان رسیده است و پیش‌بینی می‌شود انتشارات دلیل ما این اثر را برای ارایه در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و روانه بازار نشر سازد.

از دیگر تالیفات این پژوهشگر حوزه دین که اکنون مدیر گروه نمایه‌سازی علوم اسلامی بخش پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی است، می‌توان کتاب‌های «خاندان عصمت؛ بررسی اجمالی زندگانی چهارده معصوم علیهم السلام»، «روز شمار تاریخ اسلام»، «اسوه جاوید؛ شخصیت، زندگی، تاریخ و سیره حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام» و «پیشوای صالحان» را نام برد.
شایان ذکر است که هجرت سادات علوی حجاز و عراق به سمت ایران ، به ویژه به جانب ری و طبرستان مصادف با دوران امامت عسکریین ( علیهما السلام ) بود ولی آغاز جنبش علویان و تشکیل حکومت آنان در طبرستان در دوران امامت حضرت امام حسن عسکری (ع) در سال 250 هجری قمری واقع گردید و تا سال 316 هجری قمری ادامه یافت که بیشتر این دوران مصادف با غیبت صغرای امام زمان (ع) بود، که از این بابت خبر بالا تصحیح می گردد.
 
حجت‌الاسلام سیدتقی واردی‌
حجت‌الاسلام سیدتقی واردی‌
خبرنگار : سمیرا سرخان زاده
 
 
 
 
  
 
 
 
 

ارسال شده در توسط سید تقی واردی