سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

دیروز خبرنگار خبر گزاری پارس به صورت تلفنی مصاحبه ای با من انجام داد و اطلاعاتی از نحوه پیشرفت نمایه سازی منابع علوم قرآنی از من گرفت و امروز آن را در سایت خویش پخش نمود. گرچه متن تهیه شده از جهت ویراستاری دارای عیب و اشکال است ولی درج آن در وبلاگ خالی از لطف نیست:

 

89/03/23 - 09:31

شماره:8903230129

مسئول گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی:

نرم‌‌افزار پایگاه تخصصی علوم قرآنی رونمایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مسئول گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از رونمایی پایگاه تخصصی علوم قرآنی شامل اصطلاحنامه‌، پایان‌نامه و نمایه‌های علوم قرآنی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حجت‌الاسلام سید تقی واردی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فعالیت واحد نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ابراز داشت: واحد نمایه‌سازی فعالیت خود را پیش از تاسیس مرکز اطلاعات و مدارک آغاز کرده و به نمایه‌سازی به صورت غیرمتمرکز اهتمام داشته است.
وی به فعالیت‌های واحد نمایه سازی در سال‌های 68 تا 75 اشاره و تصریح کرد: در این سال‌ها 12 روزنامه و حدود 80 مجله در قالب موضوعی نمایه‌سازی شد.
مسئول گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم نمایه‌سازی آثار برخی از اندیشمندان انقلاب اسلامی را در اولویت فعالیت‌ها قرار دادیم.
حجت‌الاسلام واردی ادامه داد: مجموعه آثار مقام معظم رهبری، علامه مطهری، آیت‌الله حسن‌زاده آملی و آیت‌الله جوادی آملی از جمله افراد منتخب در تهیه و تدوین نمایه بودند.
وی با اشاره به میزان پیشرفت پروژه نمایه سازی مجموعه آثار آیت‌الله مطهری گفت: 90 جلد از کتاب‌های این استاد گرانقدر را که در سال‌های اخیر چاپ و منتشر شده بود به صورت موضوعی نمایه‌سازی و در قالب نرم‌افزار مطهر رونمایی کردیم.
مسئول گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی یادآور شد: با توجه به نیاز مبلغان به تغذیه فکری و علمی مجموعه کتاب‌ها و سخنان مرحوم آیت‌الله محمدتقی فلسفی ، آثار وی نیز نمایه‌سازی و در قالب نرم‌افزار خطیب ارائه شد.
واردی نمایه‌سازی تخصصی منابع علوم اسلامی را از دیگر فعالیت‌های این واحد ذکر و تصریح کرد: بیش از یکصد جلد از کتاب‌های معتبر اصول فقه نمایه‌سازی شده و در قالب پایگاه تخصصی اصول فقه در سال 86 در محضر آیت‌الله صافی گلپایگانی رونمایی شد.
وی با اشاره به آماده‌سازی پایگاه تخصصی علوم قرآنی گفت: اصطلاحنامه‌ ، فرهنگنامه و نمایه‌سازی منابع علوم قرآنی به همراه اطلاعات جانبی دیگر مانند اعلام و شخصیت شناسی و پایان نامه علوم قرآنی در این پایگاه صورت آماده  شده و در ماه‌های آینده رونمایی می‌شود.
مسئول گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی خاطرنشان کرد: در نمایه‌سازی این پایگاه 60 جلد کتاب علوم قرآنی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفتند و از بین آن ها منابع علوم قرآنی آیت‌الله محمد هادی معرفت (ره) به عنوان بزرگترین پژوهشگر برجسته علوم قرآنی مجزا و در قالب نرم افزاری با نام  « التمهید » تولید و توزیع شد.
وی با بیان اینکه کلام اسلامی یکی از رشته‌های جذاب و مورد نیاز عصر کنونی است، گفت: بحث‌های اعتقادی شیعه و اهل سنت، اهل سنت و وهابیت، اسلام و مسیحیت، اسلام و یهودیت و اسلام و مادی گرایی از مباحث مورد توجه در کلام است.
واردی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 100 جلد از منابع اصلی کلام که بیشتر آنها را منابع عربی تشکیل می‌دهند، نمایه‌سازی شده و تا پایان سال جاری به صورت پایگاه تخصصی کلام اسلامی تدوین می‌شود.


ارسال شده در توسط سید تقی واردی