سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

در راستای فعالیت های مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در ساماندهی اطلاعات علوم اسلامی ، این بار توفیق حاصل شد و مجموعه محققان و همکاران ما اقدام به تحقیق ، تدوین و تولید « پایگاه تخصصی علوم قرآنی » نمودند که مراحل نهایی را طی و با آماده شدن نرم افزار مربوط به حول و قوه الهی در آینده نه چندان دور تکثیر و توزیع شده و محصول مهم قرآنی دیگری به جامعه قرآن دوستان تقدیم می گردد.

در این باره علاوه بر مصاحبه قبلی خبرگزاری فارس با بنده و پخش آن در خبرگزاری ها و سایت های متعدد خبری و مذهبی ، روز دوشنبه 24 خرداد خبرگزاری قرآنی ایکنا نیز مصاحبه ای به صورت تلفنی انجام داد و آن را پخش نمود که متن آن را به شرح ذیل تقدیم می دارم. امید است موجب رضایت قادر توانا و خرسندی مولا و سرورمان حضرت حجت بن الحسن (ع) قرار گیرد:

رونمایی از پایگاه تخصصی علوم قرآنی 

گروه فضای مجازی: مدیر گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از رونمایی پایگاه تخصصی علوم قرآنی با امکاناتی چون اصطلاحنامه علوم قرآنی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدتقی واردی»، مدیر گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی، وابسته به معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، با اعلام این خبر، گفت: محصولات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به صورت مکتوب، نرم‌افزاری و اینترنتی منتشر می‌شود و یکی از محصولات نرم‌افزاری این مرکز تولید پایگاه‌های تخصصی علوم اسلامی است که محصول اول آن در رشته تخصصی اصول فقه در سال 1386 تولید، و توسط آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی رونمایی شد و اکنون در اختیار کاربران قرار دارد.

واردی بیان کرد: پایگاه تخصصی علوم قرآنی محصول دوم این مرکز است که در حال اتمام می باشد و در یکی دو ماه آینده انشاء الله رونمایی می‌شود و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مدیر گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی تصریح کرد: تمرکز اصلی این پایگاه روی اصطلاحنامه علوم قرآنی است.

شایان ذکر است که اصطلاحنامه علوم اسلامی برای نخستین بار در این مرکز در حال تدوین است و در هیچ کشور اسلامی تاکنون اقدام به تدوین این اصطلاحنامه نشده است.

وی افزود: یکی از این اصطلاحنامه‌ها که تدوین آن تمام شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است، اصطلاحنامه علوم قرآنی است. پایگاه تخصصی علوم قرآنی بر اساس همین اصطلاحنامه طراحی و ساماندهی شده است .

این پایگاه بخش های مختلفی دارد که یکی از آن ها نمایه سازی است . تلاش بلیغی به عمل آمده تا بر اساس اصطلاحنامه، منابع علوم قرآنی شناسایی شده واز محتوای آن ها نمایه‌سازی صورت گیرد.تا کنون قریب به 60 منبع از منابع معتبر علوم قرآنی به روش اصطلاحنامه نمایه‌سازی شده اند.

سیدتقی واردی عنوان کرد: بخش دیگر این پایگاه ، فرهنگ نامه علوم قرآنی است که بر اساس اصطلاحنامه تدوین شده است. تا کنون برای بیش از دو هزار و پانصد مدخل از مدخل‌های اصطلاحنامه علوم قرآنی، فرهنگنامه نوشته شده و در پایگاه قرار داده شده است.

حجت الاسلام واردی به فهرست موضوعی سایر منابع علوم قرآنی، به عنوان امکان دیگر این پایگاه اشاره کرد و گفت: فهرست تحلیلی ـ موضوعی بیش از 150 منبع دیگر علوم قرآنی نیز تولید شده است.

مدیر گروه پژوهشی نمایه‌سازی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی اضافه کرد: بخش دیگری از پایگاه، اختصاص به أعلام و شخصیت‌های علوم قرآنی دارد؛ یعنی شخصیت‌هایی که نام آن‌ها در منابع علوم قرآنی برده شده و یا صاحب نظر بوده و یا صاحب تألیف بوده‌اند و نامی از آن‌ها در نمایه‌سازی و اصطلاحنامه و فرهنگ‌نامه به کار رفته است.

وی تصریح کرد: زندگی‌نامه مختصری از این افراد تهیه شده و در این بخش قرار گرفته که تا زمان تدوین نهایی به 900 نفر خواهد رسید.

وی گفت: پایان‌نامه‌های علوم قرآنی نیز شناسایی شده و با مؤلفه‌ها و مشخصات‌ خاصشان در بخش پایان‌نامه‌های این پایگاه قرار خواهد گرفت.

نشانی سایت خبرگزاری : http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=597221

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی