سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

 

الحمد لله رب العالمین باردیگر ماه خدا و ماه با فضیلت رمضان فرا رسید و جامعه بشری را غرق در نور و معرفت و عبودیت نمود و خدای مهربان در این ماه بزرگ تمامی شیاطین را در غل و زنجیر نهاد تا بندگانش به راحتی خدای خویش را عبادت و خود را به او نزدیک کنند و رضایت و خرسندی اش را فراهم نمایند.

                         

ضمن تبریک خجسته ایام این ماه با شرافت به عموم مسلمانان و خصوص پیروان مکتب اهل بیت (ع) مطلبی کوتاه در خصوص موقعیت تاریخی و عبادی این ماه به استحضار می رسانم :

ماه مبارک رمضان از جهت تاریخی ، نهمین ماه تاریخ هجری قمری و مهمترین و شریفترین ماه های سال است ودر نزد پیروان ادیان الهی و توحیدی ، به ویژه دین حنیف ابراهیمی در جزیره العرب ، از اعتبار و موقیعیت ممتازی برخوردار بود و در دین اسلام نیزارزش و بهای مضاعفی پیداکرد وعلاوه بر وجوب روزه در این ماه شریف ، بنا برتصریح قرآن مجید ، شب قدر در آن واقع شد و خود قرآن نیز در این شب یک جا بر رسول خدا (ص) نازل گردید و اصولا ماه رمضان از دیدگاه اسلام ، ماهی است که منتسب به پروردگار منان می باشد و هر کسی حرمت این ماه را نگه دارد، طبعا مهمان خداوند متعال خواهد بود. اما در نزد سالکان و طی کنندگان راه عرفان ، اولین ماه سال خودسازی  و آغازین ایام طریق وصل به مقام عبودیت و معرفت می باشد . دراین باب روایات فراوانی وارد گردیده است .

به هرروی ، پیامبراکرم(ص) در عظمت و شرافت این ماه عزیز، در خطبه معروف خویش فرمود : ایها الناس! انه قد أقبل الیکم شهر الله بالبرکه و الرّحمه و المغفره، شهر هو عند الله افضل الشهور، و ایامه افضل الأیام، و لیالیه أفضل اللیالی، و ساعاته افضل الساعات، و هو شهر دعیتم فیه الی ضیافه الله، و جعلتم فیه من اهل کرامه الله… (1)

یعنی: مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و بخشش گناهان نزدیک است؛ ماهی که نزد خدا برترین ماه ها، روزهایش برترین روزها، شب هایش بهترین شب ها و ساعت های آن بهترین ساعت ها است؛ ماهی که در آن به میهمانی خدا دعوت شدید و شما را در این ماه از کسانی قرار داده اند که شایسته کرامت خدا هستند… (2)

عبدالله بن عباس از پیامبراکرم(ص) درباره فضیلت ماه رمضان و فواید بی شمار آن برای امت اسلام، روایتی نقل کرده است، که انسان را به شگفتی وامی دارد. آن حضرت در فرازی از این حدیث شریف فرمود: و ان لله تعالی فی آخر کلّ یوم من شهر رمضان عند الافطار ألف ألف عتیق من النّار، فاذا کانت لیله الجمعه و یوم الجمعه، أعتق فی کلّ ساعه منهما ألف ألف عتیق من النّار، و کلّهم قد استوجبوا العذاب، فاذا کان فی آخر یوم من شهر رمضان أعتق الله فی ذلک الیوم بعدد ما أعتق من اوّل الشّهر الی آخره. (3)

یعنی: خداوند متعال در آخر هر روز از ماه رمضان، به هنگام افطار یک میلیون نفر را و در شب جمعه و روز جمعه ‌‍‌(در این ماه شریف ) در هر ساعت، یک میلیون نفر را که همگی سزاوار آتش جهنم اند، از أتش آزاد میکند و هنگامی که أخرین روز ماه رمضان فرا رسد، در أن روز به تعداد کسانی که از اول تا أخر ماه رمضان آزاد کرده است، بندگان گناهکار خویش را از آتش جهنم آزاد می کند.

امیرمومنان علی بن ابی طالب(ع) در حدیثی فرمود: نگویید رمضان؛ زیرا نمی دانید رمضان چیست؛ و اگر کسی گفت، باید برای کفاره آن، صدقه دهد و روزه بگیرد. بلکه همانطوری که خداوند متعال فرموده است بگویید: ماه رمضان. (4)

در پایان امیدوارم همه مومنین و مومنات توفیق درک این ماه شریف را داشته و از سفره بزرگ و رنگارنگ الهی بهره کافی ببرند.اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بُعد المعصیة.

-------------------

1. الاقبال بالاعمال الحسنه (سید بن طاووس)، ج1، ص 26

2. ترجمه المراقبات (میرزا جواد ملکی تبریزی)، ص 211؛ مفاتیح الجنان (شیخ عباس قمی)، فضیلت ماه رمضان.

3. الاقبال بالاعمال الحسنه، ج1 ، ص 24

4. همان، ص 28

  


ارسال شده در توسط سید تقی واردی