سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

و اذن فی الناس بالحج یأتوک رجالا و علی کل ضامر یأتین من کل فج عمیق ( سوره حج ، آیه 27)

و مردم را به حج فراخوان تا پیاده یا سواره بر شتران تکیده از راه های دور نزد تو آیند ( و کعبه را زیارت کنند).

مسجد الحرام در ایام حج تمتع

دین مبین اسلام بخاطر اتصال به ذات باریتعالی و بهره مندی از سرچشمه وحی تمامی احکام و دستوراتش بر اساس حکمت و مصلحت است که خداوند متعال برای هدایت و خوب زیستن بشر تقدیر نموده است.

در بُعد عبادی و عرفانی نیز دارای دستورات و برنامه های ویژه ای است که با فطرت و سرشت آدمی همخوانی و هماهنگی دارد. حج و زیارت خانه خدا از جمله برنامه های مهم و بی بدیل عبادی و عرفانی است که آن را مختص مسلمانان قرارداده و آنان را به آن مفتخر کرده است. به گونه ای که در یک زمان مشخص و محدود و در یک سرزمینی مقدس و پاک میلیون ها نفر از مسلمانان جهان گردهم آمده و با تجربه کردن همزیستی و تحمل مشقت ها و سختی های فراوان ، خدای خویش را به نحو جمعی و به صورت دلخواه عبادت و بندگی نمایند و در جهت تحصیل تقرب به وی تلاش و کوشش کنند.

شهر مقدس مکه و مشاعر آن همچون صفا و مروه ، عرفات ، مشعر و منا و زمان خاص موسم حج یعنی از نهم تا دوازدهم ذی حجه فرصتی کم نظیر در عمر آدمی است که برای صاف و صیقل دادن روح سرکشش اقدام و برای استغفار و انابه گامی اساسی بردارد.

این زمان و این مکان جایی است برای تنفس سالم و ایمن از وساوس شیطان لعین و دنیا و دنیازدگی و بریدن از هرچه غیر خدا ، به شرط آن که انسان خود را برای چنین مهمی آماده کرده و ظرفیت لازم را از پیش تهیه نموده باشد.در این صورت است که تشنگی ، گرسنگی ، خستگی ، بی خوابی ، پیاده روی و فشار جمعیت و ازدحام حاجیان را به خوبی تحمل می کند و تلاش دارد تا رضایت محبوب را جلب کند.

چه زیبا ، روح بخش و دلنشین است حج تمتع و زیارت خانه خدا در این موسم عظیم .دعا می کنم که خدای مهربان قسمت همه مومنان و پیروان مکتب اهل بیت (ع) از جمله شما کاربران عزیز گرداند.

اما امسال ( سال 1389 ) توفیقی بود که خدای مهربان این بنده ناچیز را بسان سایر مسلمین دعوت و اجازه گفتن :" لبیک اللهم لبیک ، لبیک لاشریک لک لبیک " را عنایت نمود و من نیز همانند سایر حاجیان کوی دوست لباس منیت و تشخص را درآورده و با پوشیدن لباس احرام در زمره خاکیان و طواف کنندگان درآیم و غرق در تماشای عظمت و بزرگی خدای منان در مکه ، عرفات ، مشعر و منا باشم .گرچه بارها توفیق عمره مفرده را داشتم ولیکن نمی توان آن را با حج تمتع قیاس کرد. حج تمتع انسان ساز و پرورش دهنده روح طیب آدمی است و بدین جهت خداوند متعال آن را با شرط استطاعت ، در طول عمر انسان یک بار واجب و لازم قرار داد ، تا مسلمان های عالم با هر رنگ و نژادی و هر طبقه و مقامی در لباسی ساده و سفیده و بدون هیچ گونه قید و شرطی سر تعظیم فرود آورده و شرط بندگی به جا آورند و روح و روان خود را پاک و پاکیزه قراردهند.

 باید اذعان و اعتراف کنم که تعریف و توصیف حج و موسم بی نظیر آن در ذی حجه هر سال هجری قمری از توان کسی چون من ناچیز خارج است و بهتر است آن را از لسان گهربار نبی مکرم اسلام (ص) و امامان معصوم (ع) بشنویم و لذت بریم.


ارسال شده در توسط سید تقی واردی