سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

تجدید چاپ کتاب نقش همسران رسول خدا (ص)

در حکومت امیرمومنان (ع) در بوستان کتاب قم

به نقل از خبر گزاری آینده

 

کتاب «نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در حکومت امیر مومنان(ع)» نوشته سیدتقی واردی از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش ایبنا، اثر حاضر درصدد شفاف کردن دیدگاه و مواضع فکری همسران رسول‌ خدا(ص) پس از ایشان است تا ابهام‌ها و شبهه‌ها برطرف و گامی در ایجاد وحدت اسلامی برداشته شود.

«ای پیامبر، به همسرانت بگو: اگر شما خواهان زندگی دنیوی و تجملات آن هستید، بیایید تا من مهریه (و حق و حقوق) شما را ادا و همگی را به نیکی و خرسندی رها کنم (طلاق دهم)، ولی اگر خواهان خدا و رسول او و مشتاق سرای قیامت هستید، [باید قناعت پیشه کرده، از تجملات دنیوی چشم بپوشید]، پس همانا خدا از میان شما اجر و پاداش بزرگی به نیکوکاران عطا خواهد کرد (احزاب، آیه 28- 29)»
این دو آیه و تعدادی از آیات سوره احزاب و برخی از آیات سوره‌های دیگر قرآن کریم، درباره رفتار و کردار همسران رسول ‌خدا(ص) و برداشت‌های آنان از زندگی و نحوه هم‌زیستی با پیامبر خدا(ص) است. البته بسیاری از آنان، بانوان با فضیلت و صاحب‌نام و نسب بوده‌اند که افتخار همسری و زندگی مشترک با رسول ‌اعظم(ص) را پیدا کرده بودند و چه بسا در یاری رسول ‌خدا(ص)، نشر دین اسلام، آگاه‌سازی مردم و جذب توده‌ها به آیین آسمانی پیامبر خدا(ص) تلاش‌های عظیمی به عمل آوردند.

چند تن از آنان در زمان حیات رسول ‌خدا(ص) وفات کردند و بقیه در هنگام رحلت آن حضرت زنده و دوران خلفا را درک کرده بودند و در عصر خلفا، دارای مکانت و جایگاه ممتازی شدند. به همین جهت، رضایت‌مندی و یا عدم خرسندی هریک از آنان با شخصی که به خلافت می‌رسید، بسیار اثرگذار و در رویکرد مسلمانان نسبت به خلیفه و دستگاه خلافت وی، تاثیر به‌سزایی داشت.

در عصر دو خلیفه نخستین (ابوبکر و عمر) به دلیل تازه بودن رحلت پیامبر(ص) و تلاش همسران وی در پاسداشت حرمت و قداست آن حضرت و همچنین به خاطر برقراری ارتباط نسبی برخی از همسران رسول ‌خدا(ص) با خلفا، نقش بیشتر آنان مثبت بود و بین آنان و آن دو خلیفه نخست، مساله خاص و حادی به وجود نیامد، اما پس از آن که همسران رسول ‌خدا(ص) از یک سو با دوران پیامبر(ص) فاصله گرفتند و تجربه هم‌زیستی با دو خلیفه را پشت سر گذاشتند و از سوی دیگر، موقعیت بهتر و مستحکم‌تری در میان مردم پیدا کردند و جامعه مسلمین برای نظر و گفتارشان احترام ویژه‌ای قائل بود، لذا دیدگاه و رفتار برخی از آنان تغییر کرد و به سمت و سوی مخالفت و حتی ضدیت با خلیفه وقت سوق داده شد که آثار ناگواری در جامعه اسلامی آن عصر بر جای نهاد و حتی پس از آن نیز آثار شگرفی در پی داشت.

یکی از فرازهای حساس زندگانی همسران رسول ‌خدا(ص) دوران کوتاه حکومت امیر مومنان علی‌بن ابی‌طالب(ع) بود که تعدادی از آن بانوان نسبت به شخص آن حضرت و حکومت «عدالت‌محور» وی، حساسیت خاصی نشان دادند و رفتار و کرداری در پیش گرفتند که تبعات و آثار مهمی به وجود آورد.

همین مساله، نویسنده این اثر را بر آن داشته تا به بحث و بررسی این مرحله از حیات سیاسی و اجتماعی همسران رسول ‌خدا(ص) از جهت تاریخی بپردازد و نقش آنان را در حکومت و خلافت امیر مومنان(ع) بازخوانی و نمایی از آن عصر ملتهب را ترسیم کند.

مطالعه و بررسی چنین مساله‌ای می‌تواند محققان و اندیشمندان را در دستیابی به حقایق و واقعیت‌های تاریخی که مصدر و مبدا بسیاری از اختلاف‌های فکری و عملی مسلمانان شده است، یاری و آنان را در داوری نسبت به قضایای آن عصر، همراهی کند.

به اعتقاد نویسنده این اثر، علم و آگاهی نسل حاضر از شیوه‌های حکومتی امیر مومنان(ع) در زنده کردن سیره رسول ‌خدا(ص)، استقرار عدالت اجتماعی، احترام به خواسته‌های مشروع توده‌های مردمی و واکنش‌های هوشمندانه او در برابر مخالفت‌های بداندیشان و بدکاران، می‌تواند الگوی مناسبی برای زمامداران اسلامی (از جمله دولت‌مندان نظام جمهوری اسلامی ایران) باشد تا در پیشبرد اهداف متعالی اسلام و مقابله با چالش‌ها و بحران‌های اجتماعی و سیاسی از آن حضرت درس‌آموزی داشته باشند.

این کتاب می‌تواند هدف‌ها و برداشت‌های مختلفی در پی داشته باشد، ولی موضوع نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در حکومت امیر مومنان(ع) در پی تحقق دو هدف بوده است:
1. شفاف سازی نقش همسران رسول ‌خدا(ص) در قضایای دوران حکومت امام‌ علی‌بن ابی‌طالب(ع).
2. تصحیح و ترمیم برداشت‌ها و نگاه‌های ناصواب (شیعه و اهل سنت) نسبت به همسران رسول ‌خدا(ص).

نویسنده کتاب حاضر اعلام می‌دارد که بی‌تردید درباره هیچ‌یک از همسران رسول‌ خدا(ص) پیش‌داوری نکرده، تنها با استناد به احادیث و روایات، رفتار و کردارشان را در ترازوی قضاوت خوانندگان خواهیم گذاشت تا خودشان داوری کرده و حق و باطل را از یکدیگر جدا کنند.

ساختار اصلی این کتاب از سه بخش تشکیل یافته و سایر عناوین فرعی در این سه بخش تنظیم شده‌اند که عبارتند از:
بخش نخست: کلیات که دربردارنده دو فصل مستقل، ولی مرتبط با بخش اصلی کتاب است و آن دو عبارتند از: فصل اول: همسران رسول ‌خدا(ص). فصل دوم: امام ‌علی‌بن ابی‌طالب(ع).

بخش دوم: تعامل همسران رسول ‌خدا(ص) با امیر مومنان(ع) که در برگیرنده سه فصل اصلی به این شرح است: فصل اول: روابط متقابل همسران پیامبر(ص) با امیر مومنان(ع) پیش از حکومت آن حضرت. فصل دوم: نقش‌آفرینی همسران رسول‌ خدا(ص) در حکومت امام‌ علی‌بن ابی‌طالب(ع). فصل سوم: مواضع همسران رسول‌ خدا(ص) پس از شهادت امیر مومنان حضرت علی(ع).

بخش سوم: نتیجه‌گیری بحث‌های گذشته، که حاوی پنج عنوان است.

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات، اعلام و موضوعات نیز درج شده است.

چاپ دوم کتاب «نقش همسران رسول‌ خدا(ص) در حکومت امیر مومنان(ع)» در شمارگان 1500 نسخه، 316 صفحه و بهای 50000 ریال راهی بازار نشر شد.

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی