سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

پس از انتشار خبر چاپ و نشر کتاب " تاریخ علویان طبرستان " در این وبلاگ ، تعدادی از خبرگزاری ها و رسانه های گروهی کشور آن را تحت پوشش خبری خویش قرار داده و اقدام به توضیح و تشریح آن نمودند . جهت اطلاع کاربران محترم مناسب دیدم برخی از این گزارش ها را بدون کم و کاست نقل کنم .

تاریخ علویان طبرستان

1 ) خبر گزاری کتاب ایران ( ایبنا ) :

نگاهی به نخستین حکومت شیعی ایرانی

28 فروردین 1390 ساعت 10:40
علویان طبرستان موفق شدند نخستین حکومت ایرانی را پس از این که عرب‌های مسلمان ، ایران را فتح کردند در منطقه طبرستان ایجاد کنند. کتاب «تاریخ علویان طبرستان» با بررسی این مساله و تحلیل نخستین حکومت مستقل ایرانیان، نقد و داوری رخ‌دادهای آن دوره را بر عهده دارد.
حجت‌الاسلام سیدتقی واردی، نویسنده این کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام انتشار این اثر از سوی انتشارات دلیل‌ما، توضیحاتی را درباره شکل‌گیری حکومت علویان طبرستان عنوان کرد و این اثر را حاوی نکاتی خواندنی برای عمومی علاقه‌مندان برشمرد.

وی افزود: در نیمه دوم قرن سوم و مقداری از نیمه اول قرن چهارم هجری قمری، عده‌ای از سادات حسنی و حسینی بر اثر ظلم و ستم عباسیان از مدینه، کوفه و شهرهای دیگر عربستان و عراق رانده شده و به ایران پناه آوردند و در شهرهای مانند قم و ری ساکن شدند. زمانی که مردم طبرستان از ظلم و زور طاهریان در رنج فراوانی به سر می‌بردند، از این سادات طلب یاری کردند، ساداتی که بعدها به علویان طبرستان شهرت یافتند به یاری مردم مازندران آمدند و با پیروزی بر دستگاه حاکم ، حکومت علویان را برپا کردند.

نویسنده کتاب با اشاره به این که این حکومت دو ویژگی مهم داشت، درباره سایر مضامین اثر تحقیقی‌اش گفت: ویژگی اول این است که این حکومت، نخستین حکومت مستقل ایرانیان پس از تصرف ایران از سوی اعراب مسلمان بود(چرا که تا آن زمان هیچ حکومت مستقلی به دست ایرانیان ایجاد نشده بود) و دوم آن که حکومتی دینی بر اساس مذهب اهل‌بیت(ع) بود که بر پایه مذهب تشیع شکل می‌گرفت.

واردی یادآور شد: از این رو این دو ویژگی مرا بر انگیخت تا مسایل این بخش از تاریخ مذهبی ایران را تحقیق و بررسی کنم و نقد و داوری‌ آن را در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهم.

نخستین چاپ کتاب «تاریخ علویان طبرستان» را انتشارات دلیل ما در قم با شمارگان 1000 نسخه و بهای 45000 ریال روانه بازار نشر کرده است.
کد مطلب : 101389
-----------------------------------

2 ) خبر گزاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ( ایسکا ):

"تاریخ علویان طبرستان" منتشر شد
27 فروردین 1390 ساعت 18:25
کتاب "تاریخ علویان طبرستان" نوشته مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی منتشر شد.

به گزارش ایسکا، حجت الاسلام والمسلمین «سید تقی واردی»، مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در این کتاب سرگذشت بنیان‌گذار جنبش شیعی ـ اسلامی علویان، یعنی «حسن بن زید علوی» معروف به "داعی کبیر" و سایر حاکمان و فرماندهان این طایفه خوش‌نام را از جهات تاریخی، اعتقادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار داده و به تشریح شخصیت و منزلت و همچنین مسائل و مشکلات آنان ‌پرداخت.

این کتاب که در سه بخش "کلیات"، "حاکمان علوی در طبرستان" و "مخالفان و معارضان" تدوین شده است، درباره اوضاع جغرافیایی و تاریخی طبرستان و برخی از شهرها و اماکن معروف آن بحث کرده و اطلاعات کافی درباره مخالفان و دشمنان این حکومت شیعه‌مذهب در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

یادآور می‌شود، چاپ اول کتاب "تاریخ علویان طبرستان" با تیراژ 1000 نسخه و قیمت 4500 تومان از سوی انتشارات "دلیل ما" در پیش‌خوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است.

 -------------------------

3 ) خبرگزاری قرآنی کشور ( ایکنا ):

یکشنبه 28 فروردین 1390 08:29:09 شماره‌ خبر :775264
کتاب «تاریخ علویان طبرستان» منتشر شد
گروه خبرنگاران افتخاری / مهدی مظاهری: کتاب «تاریخ علویان طبرستان» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین «سید تقی واردی» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، نویسنده در این کتاب سرگذشت بنیان‌گذار جنبش شیعی ـ اسلامی علویان، یعنی «حسن‌بن‌زید علوی» معروف به «داعی کبیر» و سایر حاکمان و فرماندهان این طایفه خوش‌نام را از جهات تاریخی، اعتقادی و اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار داده و به تشریح شخصیت و منزلت و همچنین مسائل و مشکلات آنان می‌پردازد.

این کتاب که در سه بخش کلیات، حاکمان علوی در طبرستان و مخالفان و معارضان تدوین شده است، درباره اوضاع جغرافیایی و تاریخی طبرستان و برخی از شهرها و اماکن معروف آن بحث کرده و اطلاعات کافی درباره مخالفان و دشمنان این حکومت شیعه‌مذهب در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

یادآور می‌شود، چاپ اول کتاب «تاریخ علویان طبرستان» با تیراژ 1000 نسخه و قیمت 4500 تومان از سوی انتشارات «دلیل ما» در پیش‌خوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته است. 

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی