سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

درباره تولید و تدوین نرم افزار " پایگاه تخصصی علوم قرآنی " که در مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ( وابسته به معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ) انجام یافته و بنده افتخار همکاری با پژوهشگران و کارشناسان این مرکز در تحقیق و تدوین آن را داشتم ، مصاحبه ای با سایت روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی ( www.ipoh.ir)  به عمل آورده و زمانی را برای رونمایی و بهره برداری رسمی آن تعیین نمودم که برخی از شبکه ها و سایت ها آن را تحت پوشش خبری خویش قراردادند. از جمله خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا ) که متن آن را به شرح ذیل به استحضار می رسانم :

نمایندگی حوزه علمیه قم: مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی از تولید و رونمایی نرم‌افزار پایگاه تخصصی علوم قرآنی تا اواخر تیرماه سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) شعبه حوزه‌های علمیه، به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدتقی واردی با بیان این که علوم قرآنی جایگاه ویژه‌ای در بین تمام علوم بشری دارد اظهار کرد: قرآن مجید شریف‌ترین و بهترین پدیده عالم و علوم قرآنی به این دلیل که موضوع آن قرآن کریم است با فضلیت‌ترین علوم بشری است.

وی افزود: علوم قرآنی مباحثی را بررسی می‌کند که جنبه مقدماتی برای درک و فهم محتوای قرآن را دارد.

حجت‌الاسلام واردی با اشاره به این که تاکنون اقدامی جهت سازماندهی اطلاعات منابع قرآنی صورت نگرفته است، گفت: در همین راستا مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی پس از موفقیت در ساماندهی اطلاعات منابع اصول فقه و تولید نرم‌افزار پایگاه تخصصی اصول فقه و تکثیر و توزیع آن اقدام به سازماندهی اطلاعات منابع علوم قرآنی و تولید نرم‌افزار پایگاه تخصصی علوم قرآنی کرده است.

مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی عنوان کرد: نرم‌افزار پایگاه تخصصی علوم قرآنی در واقع پاسخی به نیازهای جامعه فرهنگی قرآنی کشور است که در آن موضوعات و مطالب علوم قرآنی به صورت جامع و هدفمند در اختیار پژوهشگران قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این پایگاه امتیازات فراوانی دارد که مهم‌ترین آن لحاظ روابط معنایی بین اصطلاحات و موضوعات آن است و محتوای علمی این پایگاه بر اساس اصطلاح‌نامه علوم قرآنی تنظیم شده است.

واردی افزود: پایگاه علوم قرآنی شامل اطلاعات متنوعی از جمله اصطلاح‌نامه، فرهنگ‌نامه، نمایه سازی منابع، فهرست موضوعی منابع، مقالات، پایان‌نامه‌ها، کتاب‌شناسی منابع علوم قرآنی و همچنین زندگی‌نامه شخصیت‌های مؤثر و صاحب‌نظر در علوم قرآنی است.

وی ابراز کرد: هدف اصلی از تولید نرم‌افزار پایگاه تخصصی علوم قرآنی ایجاد اصطلاح‌نامه علوم قرآنی است که بین اصطلاحات روابط معنایی (اعم و اخص، مترادف، وابسته و...) برقرار شده باشد و بقیه فرآورده‌های علمی این پایگاه نیز بر اساس همین اصطلاح‌نامه تنظیم شده است.

واردی اضافه کرد: تمام موضوعات قرآنی در این پایگاه با استناد به متن الکترونیکی منابع قابل شناسایی و بازیابی است.

مدیر ساماندهی اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در پایان یادآور شد: کار علمی و فنی این نرم‌افزار به پایان رسیده است و این نرم‌افزار تا اواخر تیر سال جاری رونمایی خواهد شد تا در ماه مبارک رمضان امسال در اختیار قرآن‌پژوهان قرار گیرد.


ارسال شده در توسط سید تقی واردی