سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

 آقای امین اسلامی  

پرسش : با عرض سلام و خسته نباشید. داشتم جستجو می کردم که چه فعالیت های فرهنگی در حج می توان انجام داد که

با وبلاگ شما آشنا شدم.حال با توجه به اینکه شما به عمره ی مفرده مشرف شده اید و با یک عالم وهابی نیز صحبت کرده اید می خواستم ببینم چه پیشنهادی برای کسانی که قصد رفتن به عمره مفرده برای انجام کار های فرهنگی دارند، دارید؟

با تشکر

امین اسلامی

دانشجوی رشته معارف اسلامی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).

 

پاسخ : سلام علیکم و رحمة الله و برکاته .

بستگی دارد که کار فرهنگی چه کاری باشد . یکی به عنوان روحانی ، یکی به عنوان ذاکر و مداح ، یکی به عنوان کارپرداز امور فرهنگی بعثه  ، یکی به عنوان راهنمای دانش جویان عمره گزار و امثال ذالک به عمره مشرف می شود و هر کدام وظایف تعریف شده ای دارند .

اصولا روحانیون کاروان ها در بین همه کسانی که مسایل فرهنگی حج و عمره را برعهده دارند ، وظایفی بس خطیر تر و سنگین تر بر دوش خود احساس می کنند . از یک طرف باید زایران کاروان را از جهت روحی و روانی و از جهت علمی و فقهی آماده انجام حج و یا عمره نمایند ، که خود کاری سنگین و پر مشقت است . از یک طرف مراقب رفتار دست اندرکاران مدیریتی به ویژه خدمه هتل ها و راننده ها با زایران باشند . هم چنین در حفظ حجاب و عفاف بانوان زایر باید مراقب بوده و راه های اهانت و بهانه دشمنان را به بندند . از طرف دیگر زایران با امواج خروشان تبلیغات ضد شیعی وهابیان روبرو می شوند و شبهات و پرسش های عوامانه ای که در بین آنان پخش و شایع می کنند ، می تواند تأثیر گذار باشد و ایمان و عقاید آنان را هدف قرار دهد . در چنین وضعیتی روحانیون باید با منطق ، دور اندیشی و بیان سلیس و توان مجاب نمودن دشمن ، در برابر وهابیون متحجر و ناصبی های مسلمان نماها ایستادگی و تبلیغاتشان را خنثی کنند و از جانبی باید زایران را متوجه و شبهات ایجاد شده را برطرف و در واقع پاد زهری به کار اندازند .

علاوه بر این ، بسا با دوستان انقلاب اسلامی از کشورهای دیگر و با شیعیان مظلوم سایر بلاد اسلامی در آن جا مواجه می گردند که این مسئله یک فرصت استثنایی است تا با آنان گفت و گو ودر صورت امکان ، ارتباط دایمی برقرارنمایند .  

بیش از هرچیز یک روحانی یا هرکسی که کار فرهنگی حج و عمره را بر عهده می گیرد ، اولا باید اخلاص داشته و از جهت معنوی آماده انجام چنین امر مهم را داشته باشد . ثانیا اطلاعات و دانش لازم را داشته باشد و ثالثا به یکی از زبان های رایج دنیا ( از جمله عربی ، انگلیسی و فرانسه ) بتواند گفت و گو نماید .

امید وارم  خدای بزرگ توفیق انجام این امر مهم را به شما عنایت فرماید .  


ارسال شده در توسط سید تقی واردی