سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

 و منی ) کوچ کنند در حالی که مشمول غفران و بخشایش من شده اند.

 به هر روی ، در این روز گرامی برای زایران و حاجیان خانه خدا أعمال ویژه ای است که در رساله های عملیه و مناسک حج مراجع عظام تقلید بیان گردیده است.

 1- معرفی پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم(ع) به دیگران و تشریح حقانیت و فضایل آنان.

 عمروبن ابی مقدام روایت نمود: ابو عبدالله [امام جعفر صادق] علیه السلام را در روز عرفه در سرزمین عرفات دیدم که با صدای بلند، مردم را می خواند و به آنان می فرمود:یا ایها الناس ، ان رسول الله کان الامام ، ثم کان علی بن ابی طالب ، ثم الحسن ، ثم الحسین ، ثم علی بن الحسین ، ثم محمد بن علی ( علیهم السلام ) ، ثم هه .

 

 عمروبن ابی مقدام گفت: از لغت دانان عرب در باره واژه "هه"پرسیدم ، به من گفتند:این واژه برای فلان طائفه عرب است و معنایش یعنی " من " [منظور آن حضرت از این واژه، امامت خودش بوده است].

 درعصر ما، شایسته است در چنین روزی وجود شریف منجی عالم بشریت و حجت خدا در زمین، یعنی حضرت مهدی(ع) به مردم شناسانده شده و آنان را به ظهور وی امیدوار نمایند.

 هم چنین خواندن نماز امیرالمؤمنین (ع) و دوازده رکعت نماز دیگر [در شش نماز دو رکعتی].

 و دعای امام زین العابدین(ع) : اللهم لک الحمد بدیع السماوات و الارض ، ذاالجلال والاکرام ... و دعای امام سجاد (ع) : اللهم ان ملائکتک مشفقون من خشیتک ، سامعون مطیعون لک ، و هم بامرک یعملون ... و دعای امام جعفرصادق (ع) : انت الکائن قبل کلّ شیئی ، والمکون لکلّ شیئی ... (7)

 به هر صورت ، شب و روز عرفه از ایامی است که بندگان خدا برای اصلاح نفس خود و ایجاد رابطه ای قوی و عمیق میان خود و خالقشان، باید تلاش بلیغ و جدیت زیادی به عمل آورند و از چنین فرصت های ارزشمند، بهره های وافر یابند.

 ص 324

 

 ،ص 59 و مسار الشیعة ، ص 18

 ، ص 174 ؛ الاقبال بالاعمال الحسنة، ج2 ،ص49 ؛ المراقبات ، ص437 ؛ مفاتیح الجنان [شیخ عباس قمی]،اعمال دهه اول ماه ذی حجّه.

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی