سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

سیره و زندگانی 14 معصوم(ع) در «خاندان عصمت»
کتاب «خاندان عصمت(ع)» نوشته سیدتقی واردی از سوی موسسه بوستان کتاب قم تجدید چاپ شد.\
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این اثر با استفاده از منابع معتبر اسلامی و با قلمی روان به معرفی 14 معصوم(ع) و سیره آن بزرگواران پرداخته است. 
 

تصویر کتاب


در بخشی از مقدمه چاپ سوم کتاب، درباره علت تألیف این اثر آمده است: «اهل‌بیت پیامبر اکرم(ص) حقیقتی است که اکثر مسلمانان از تمام مذاهب و فرقه‌های اسلامی از گذشته تاکنون به آن باور داشته و بر اساس سفارش‌های رسول خدا(ص)، به آن مهر می‌ورزند. لکن عده قلیلی از کوردلان و بدمسلکان که مع‌الاسف بر برخی از کشورهای ثروتمند اسلامی دست یازیده و از امکانات و ثروت‌‌های خدادادی بهره‌مند شده‌اند، با تمسک به برخی از فتواها و احادیث جعلی و روایات موضوعه، درصدد خدشه وارد کردن بر باورهای مسلمانان درباره اهل‌بیت پیامبر(ص) برآمدند و با بهره‌‌مندی از رسانه‌های گروهی و توان انتشاراتی، ایمان و عقاید مسلمانان را در خطر قرار داده و روز به روز بر شیطنت و فتنه‌انگیزی‌های خویش می‌افزایند. در چنین فضایی، شناساندن فضایل و مناقب اهل‌بیت(ع) به منظور ترغیب و تشویق مسلمانان عالم در ایجاد ارتباط معنوی با این پاکان و پاکیزگان جهان هستی، کاری لازم و بلکه ضروری است.» 

این اثر با انگیزه ‌شناساندن پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایان به نسل حاضر و با زبان و منطق روز و به سبک نو و قابل فهم برای همگان به رشته تحریر درآمده است. مزیتی که این چاپ با چاپ‌های قبل دارد، در این است که اِعراب احادیث و متون عربی را اصلاح و برای هر موضوعی اسناد و مدارکش را در پاورقی بیان و کتاب‌نامه مفصل‌تری برای آن تهیه کرده و بر محتوای کتاب افزوده شده و ساختار موضوعی آن، مقداری تغییر کرده است. 

بسیاری از پژوهشگران، دانشمندان و نویسندگان کوشیده‌اند پیامبر(ص) و اهل‌بیت ایشان را به هر طریق ممکن به جوامع انسانی معرفی کنند، زیرا شناخت آن بزرگواران و آشنا شدن با سیره و شیوه زندگانی آنان، هدایت یافتن و در مسیر قرار گرفتن را ممکن خواهد ساخت. نوشته حاضر با همین ‌باور، در تکاپو و تلاش است پاکان عالم وجود و انوار الهی هدایت، یعنی پیامبر خاتم(ص) و اهل‌بیت و عترت ایشان را در حد امکان بشناساند. این کتاب به سبکی تازه در طبقه‌بندی اطلاعات و دسته‌بندی موضوعات، با پرهیز از شرح و تفصیل، برای استفاده عموم دانش‌پژوهان در سطوح مختلف علمی و فرهنگی، به ویژه دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به رشته تحریر درآمده است. 

اثر حاضر در سه بخش دسته‌بندی و تنظیم شده است. عنوان بخش اول «کلیات» است. این بخش که جنبه مقدمه‌ای دارد و پیش‌زمینه بحث اصلی به حساب می‌آید، چند عنوان را دربر می‌گیرد و درباره هر یک از آنها توضیح مختصری را ارائه می‌کند. 

عنوان نخست این بخش «خاندان عصمت(ع)» نام دارد. در میان خاندان‌های پیامبران و اوصیای نیکو مقام آنان، اهل‌بیت پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) به مقام و مرتبه‌ای رسیده‌اند که جز خود آن حضرت، کسی را توان و شایستگی رسیدن به چنین فضایلی نیست، زیرا اهل‌بیت پیامبر(ص) به مقام عصمت و پاکیزگی ناب نایل و سرآمد بشر شده‌اند. خداوند منان با زیباترین بیان، آنان را در قرآن مجید تقدیس و تکریم کرده و در سوره احزاب آیه 33 فرموده است: «همانا خداوند اراده کرده است که از شما اهل‌بیت هرگونه پلیدی و گناه را دورگرداند و شما را به بهترین وجه پاک کند.» 

سوالی که مطرح می‌شود این که این والامقامان که از رسالت پیامبر(ص) سرچشمه گرفته و امامت امت را پدید آورده و خاندانی پاک و معصوم را در بین مسلمانان به وجود آوردند؛ چه کسانی هستند؟ بی‌شک اینان، همان نسل طیب و طاهری‌اند که بعد از رحلت پیامبر(ص) رهبری جامعه اسلامی را بدوش گرفته و در برابر مصائب دشمنان، صبر را پیشه خود قرار دادند.
 
در روایات فراوانی که از سوی فریقین(راویان اهل سنت و شیعه) از قول رسول اکرم(ص) نقل شده است، مصداق اهل‌بیت(ع) را حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) و سبطین(ع) عنوان کرده‌اند. 

عناوین دیگر این بخش از این قرارند: خانه و بیت پیامبر(ص)، پیامبر اسلام و اهل‌بیت(ع)، اهل‌بیت(ع) و امامان معصوم(ع). 

«پنج تن آل‌عبا(ع)» عنوان بخش دوم این نوشتار است. این بخش دربردارنده اطلاعات متنوع و کوتاهی درباره پنج‌تن آل‌عبا(ع) یعنی پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، امیر مؤمنان امام علی‌بن‌ ابی‌طالب(ع)، حضرت صدیقه‌ کبری فاطمه زهرا(س)، امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) است. 

عنوان بخش سوم کتاب، «سایر امامان معصوم(ع)» نام دارد که در این بخش اطلاعات مربوط به امام چهارم و از امام پنجم تا امام دوازدهم را که همگی از نسل و ذریه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند، به ترتیب امامتشان بیان می‌کند. 

برای نگارش این کتاب از 128 منبع استفاده شده است که از مهمترین آنها می‌توان به قرآن کریم، نهج‌البلاغه، شرح نهج‌البلاغه ابن ابی‌الحدید، اسد‌الغابه، معانی‌الاخبار، تاریخ ابن خلدون، تاریخ مدینه دمشق، کشف‌الغمه فی معرفه‌الائمه، مقاتل‌الطالبین، الغدیر علامه امینی، حدائق‌الناضره، سنن ترمذی، شواهد‌التنزیل، کفایه‌الاثر، فروغ ابدیت، الناصریات، بحارالانوار و ... را نام برد. در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات و اعلام آورده شده است. 

چاپ سوم کتاب «خاندان عصمت(ع)» در شمارگان 1500 نسخه، 268 صفحه و بهای 48000 ریال راهی بازار نشر شد.
7 اسفند 1387 ساعت 10:55

ارسال شده در توسط سید تقی واردی