سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

با تلاش همکارمان جناب آقای سید مهدی طاهری ( مشاور ارشد مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ( از 16 تا 25 اردیبهشت 1388 )  یک نشست تخصصی تحت عنوان " نقش اصطلاح نامه در مدیریت اطلاعات در حوزه علوم قرآنی " در روز چهارشنبه 23 / 2 / 1388 ،  از ساعت 14 تا 30 / 15  در سالن نشست ها و کارگاه های آموزشی نمایشگاه بین المللی کتاب واقع در مصلای تهران با همکاری موسسه کتاب ایران و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی برگزار شد.

سخنران این نشست علاوه بر من و آقای طاهری ،  حجج اسلام آقایان : محمد هادی یعقوب نژاد ( رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) و عبد الرحیم سلیمانی ( مدیر گروه اصطلاح نامه و فرهنگ نامه مرکز ) بودند. هریک از ما در باره نقش اصطلاح نامه در مدیریت اطلاعات در حوزه علوم قرآنی صحبت نمودیم .

 

                                                                      yq1700u4hxdvmrmxpbkc.jpg

 

من سومین سخنران این جلسه بودم و صحبت های من در باره نقش اصطلاح نامه در "  نمایه سازی منابع علوم قرآنی " بود که به مطالب زیر اشاره نمودم :

-  بخش پردازش و سازماندهی اطلاعات علوم قرآنی در میان مراحل دیگر فرایند مدیریت اطلاعات این رشته ، نقش محوری دارد . به گونه ای که بدون در نظر گرفتن آن ، مدیریت اطلاعات معنی و مفهوم نخواهد داشت

-  در نمایه سازی علوم قرآنی به دو چیز بیش از همه توجه شده ؛ یکی استفاده از واژگان کنترل شده ( یعنی همان اصطلاح نامه علوم قرآنی ) و دیگری نگاه کاربر محوری .

سپس مراحل نمایه سازی علوم قرآنی را بیان و با نمایش درآوردن آن از طریق نرم افزار ورود اطلاعات مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی و مقایسه آن با برخی از منابع علوم قرآنی ( مانند البیان آیت الله خویی و الاتقان سیوطی ) موفقیت های نمایه سازی علوم قرآنی را در راستای سازماندهی بهینه آن تشریح نمودم.

لازم به یادآوری است که تعدادی از دانش پژوهان و دانش جویان رشته های علوم قرآنی و کتاب داری و اطلاع رسانی  در این جلسه تخصصی  حضور یافتند.

در پایان توجه کاربران عزیز را به خبر خبرگزاری فارس  که در  26 اردیبهشت  1388 منتشر کرده است جلب می کنم :  

 

سید تقی واردی: نما‌یه‌سازی قرآن کار بسیار حساسی است

خبرگزاری فارس: مدیر گروه نمایه‌سازی و چکیده‌ نویسی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی گفت: نمایه‌سازی قرآن کار بسیار حساسی است و در این راستا اقدامات بسیار مهمی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار فارس، نشست نقش اصطلاح‌نامه در مدیریت اطلاعات در حوزه علوم قرآنی با حضور سید مهدی طاهری (کارشناس مرکز اطلاعات ومدارک اسلام)، سید تقی واردی (مدیر گروه‌ نماسازی و چکیده نویسی مرکز ) وحجت‌الاسلام محمد هادی یعقوب نژاد (رئیس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی ) دیروز در نمایشگاه کتاب برگزار شد.
در این نشست حجت الاسلام واردی به مرحله پردازش و سامان‌دهی اطلاعات در علوم قرآنی اشاره کرد و گفت :این بخش مهمترین و اساسی‌ترین بخش ها برای سازمان دهی علوم قرانی به شمار می رود و اگر این امر محقق شود کمک ارزشمندی به فرایند مدیریت اطلاعات شده است و ضرورت این کار با توجه به گستردگی اطلاعات وتکنولوژی بر کسی پوشیده نیست.
مدیرگروه نمایه‌سازی وچکیده نویسی مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی به چگونگی سازمان دهی اطلاعات علوم قرآنی بر اساس اصطلاح نامه گفت :هرچقدر میزان موفقیت در سازمان‌دهی اطلاعات بیشتر باشد میزان دسترسی به اطلاعات برای کاربر بیشتر خواهد بود و این یک بحث همیشگی برای ارائه روش‌های محتلف جهت سامان دهی اطلاعات و رده بندی اصول وکنترل و جست‌وجو واژگان برای ما بوده است.
وی بحث نما‌یه‌سازی منابع و موضوعات قرآنی در اصطلاح نامه را مربوط به سال‌‌های پیش دانست و گفت: پرداختن به نمایه‌سازی اطلاعات در حوزه علوم قرآنی مربوط به سال‌های پیش بوده و از آنجا که نمایه‌سازی قرآن کار بسیار حساس است در این راستا اقدامات بسیار مهمی انجام شده و ما در پیشبرد این اقدام به دو مطلب بسیار مهم تأکید داشته‌ایم، یکی تلاش برای نمایه‌سازی که کاربر محور باشد و تمام نیاز کاربران و محققان را برآورده سازد و در بخش دیگر تلاش کامل برای نمایه موضوعی قرآن بر اساس اصطلاح‌نامه علوم قرآنی بود . جمع کردن این دو مطلب کار بسیار مهمی است. زیرا از یک سو نمی‌خواستیم از استفاده اصطلاح‌نامه علوم قرآنی تعدی داشته باشیم و از سوی دیگر می خواستیم تمام منابع علوم قرآنی ( حتی آن هایی که به غیر علوم قرآنی می پرداختند ) نمایه سازی کنیم و در اختیار کاربران قرار دهیم .

 برای برطرف کردن این مشکل علاوه بر استفاده از اصطلاحات علوم قرآنی ، از برخی اصطلاحات غیر علوم قرآنی نظیر أعلام ، اصطلاحات عام که در چند علم کاربرد دارند در نمایه‌سازی استفاده نمودیم تا ارتباط بسیار محکمی بین منابع و اطلاع رسانی کاربران به وجود آوریم.

  (http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8802240555 )


ارسال شده در توسط سید تقی واردی