سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

در آستانه 14 خرداد بیستمین سال رحلت حضرت امام خمینی (ره) بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و جهت گرامی داشت چنین ایامی ، به حکم آیه " واذکروا نعمت الله علیکم " ، شایسته است نگاهی به شخصیت بی بدیل آن پیر روشن ضمیر و زندگی حیات بخش وی داشته باشیم .

امام خمینی (ره ) دارای ویژگی های زیادی بود که غیر از انبیا و امامان معصوم (ع) معمولا سایر خواص دارای چنین ویژگی های زیاد و برجسته نبوده و نیستند.

4olyll6sw92smm509y3.jpg

در میان ویژگی های بارز آن یار سفر کرده می توان به انسان سازی و تغییر جامعه غیر اخلاقی به یک جامعه کاملا دینی و اخلاقی اشاره کرد.

کشور ایران بخاطر نزدیکی به فرهنگ غرب ، سال های زیادی در سیطره کامل غرب و کشورهای استکباری قرار داشت  و تمام تار و پود کشور ما را فرهنگ غربی فرا گرفته بود و در واقع تمام بدی ها و زشتی های چنین فرهنگی در کشور ما خانه کرده بود و حتی اسامی مغازه ها و فروشگاه های ما را به نام های غربی تغییر داده بود.

رادیو وتلوزیون در تمام وقت مردم را به سوی بی بندباری و هتاکی سوق می داد ، سینما و تآتر و کاباره برای انحراف اخلاقی جوانان از یکدیگر مسابقه می گذاشتند ، مشروب فروشی های علنی و قمارخانه های رسمی در تمام شهرها دیده می شد ، شهرهای بزرگی چون تهران فاحشه خانه رسمی و بزرگی به اندازه یک شهرک داشت و بی حجابی زنان و اختلاط آنان با مردان در سواحل دریا و مراسم های جشن و عروسی به یک امر معمول تبدیل شده بود.

آزادی های فردی و اجتماعی از بین رفته و کسی توان هیچ گونه انتقاد و اعتراضی نداشت و کشور عزیز ما ایران به حیاط خلوت آمریکا و اسرائیل و جولانگاه صهیونیست ها تبدیل شده بود.

با پشتیبانی دولت منحوس پهلوی ، مسلک ساختگی " بهائیت " رواج یافته و حتی در دورترین روستاهای کشور برای خود پیرو و مرید درست کرده بود.مرام های کمونیستی و سوسیالیستی و انواع و اقسام ایسم های وارداتی با حمایت های پشت پرده حکومت افکار و عقاید پاک جوانان را مورد نشانه رفته و بسیاری از آنان را به کفر و الحاد کشانده بود.

ایران به یک کشور کاملا وابسته و بی اختیار و تحت اشغال فرهنگی استکبار آمریکا و متحدانش درآمده و سایه یاس و نا امیدی در سراسر کشور گسترش پیدا کرده بود.

اجازه هیچ گونه ابداع و اختراعی به کسی داده نمی شد و تمام درآمدهای نفتی کشور صرف خرید اجناس تولیدی کشورهای غربی می شد و بیماران سرمایه دار را برای درمان به اسرائیل می بردند و داخل کشور را از پزشکان عمومی بنگلادشی و پاکستانی و هندی پٌر کرده بودند.

دیگر کسی امید به اصلاح این جامعه و تغییر روش و منش اخلاقی و رفتاری مردم و خود اتکایی و استقلال همه جانبه کشور نداشت و اصولا چیزهایی که از نظر دینی و مذهبی اعتبار و ارزش به حساب می آمد همگی به استهزا و تمسخر گرفته می شد.

مسجدها کم رونق و تنها برخی از سالمندان در آن ها حضور پیدا می کردند و بسیاری از مدارس دینی و وقفیات مذهبی غصب شده و تبدیل به مدارس و اماکن دولتی شده بودند.

روحانیان دلسوز و متعهد منزوی و خانه نشین شده و قدرت مانور تبلیغاتی و ارشادی نداشته و برخی از طلبه ها و روحانیان کم سواد از لباس روحانیت و زی طلبگی فاصله گرفته و حتی به دستگاه فاسد نزدیک می شدند تا از این طریق امرار معاش نمایند.

نمی توان در این جملات کوتاه اوضاع سیاه و وحشت آور ایران پیش از انقلاب اسلامی را ترسیم کرد. ولی در میان این همه کوره راه ها و کجروی های گوناگون ، افراد و یا بهتر بگویم افکاری در کشور ما بود که از چنین وضعی ناراضی و خواستار تغییر و تحول بودند.

پیشوایی چنین اندیشه ای را یک روحانی بلند نظر و مرجعی جامعه شناس و مجتهدی پارسا و سیدی دلیر و توانا به نام " حاج آقا روح الله موسوی خمینی " را بر عهده داشت ، که بعدها به امام خمینی معروف و مشهور گردید.

iht8x3gqa793ue3k55j0.jpg

امام خمینی (ره) از آغاز جوانی با این اوضاع مخالف بود و آن موقعی که به مرجعیت رسید آشکارا آن را محکوم و با تمام توان در برابرش ایستاد.

آن حضرت مبارزات خویش را از قم آغاز و در درجه اول طلاب و روحانیان را برای آگاهی مردم و ارشاد آنان آماده ساخت و سپس جهت اصلاح آداب و اخلاق مردم همت گماشت و سال های سال برای ارشاد و راهنمایی آنان تلاش کرد تا این که نهضت 15 خرداد به وجود آمد و دستگاه ننگین پهلوی در این نهضت بیش از 15 هزار نفر را در شهرهای مختلف ایران به خاک و خون کشید و امام خمینی (ره) را از ایران اخراج و به ترکیه و پس از آن به عراق تبعید کرد.

ولی امام خمینی (ره) چون اعتقاد کامل به راه و روش خود داشت ، به نهضتش ادامه داد و صحنه را روز بروز بر شاه و دستگاه فاسد حکومتی تنگ تر و سخت تر کرد تا این که در 22 بهمن 1357 موفق به سرنگونی حکومت پادشاهی و تشکیل نظام اسلامی گردید.

انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران ممکن نبود مگر با پشتوانه فکری ، سیاسی و اخلاقی افرادی که رهبریت قیام را بر عهده داشتند و آنان کسانی نبودند جز شاگردان و دستپروردگان امام خمینی (ره).

امام خمینی (ره) با الهام از آیه شریفه " ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم " احساس کرد که پیش از هر چیزی باید فکر و اندیشه مردم را تغییر داد و اخلاقشان را از اخلاق مادی و شهوانی به اخلاق اسلامی متحول کرد و از آنان انسانی با اراده و متدین و خود اتکا ساخت تا خود سرنوشت خویش را تغییر دهند.

وی به دست همین انسان های تکامل یافته قیامش را پیروز و رژیم 2500 ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد و پرچم پرافتخار کشور ما را به الله اکبر مزین ساخت .

امام خمینی (ره) با حمایت بی دریغ و پشتیبانی همه جانبه مردم از افکار و اندیشه های ناب وی موفق به تشکیل نظام جمهوری اسلامی بر مبنای مکتب اهل بیت (ع) شده و شعار مردم در انقلاب اسلامی " استقلال ، آزادی و جمهوری اسلامی " را محقق گردانید.

هم اینک بیست سال از رحلت جانگداز وی می گذرد ولی دل های مردم ایران و سایر آزاد مردان و شیفتگان جهان هم چنان در فراقش می طپند و یاد و نامش را گرامی می دارند.

در پایان ، درود و سلام می فرستیم به روح پاک او و ارواح تمام کسانی که در راه تحقق اهدافش جان سپردند.هم چنین سلام می دهیم به تمام آنانی که راهش را ادامه داده و زندگی خویش را مصروف پیاده کردن اهداف متعالی وی می نمایند.

  

  


ارسال شده در توسط سید تقی واردی