سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

هیجدهم رجب مصادف با سالروز درگذشت جناب ابراهیم فرزند گرانمایه رسول خدا (ص) است .به همین مناسبت نوشته ذیل را تقدیم شما عزیزان و کاربران محترم نموده و ثواب آن را نثار روح مقدس آن پیامبر زاده گرامی می نمایم.

پیامبراکرم(ص) از میان همسران خویش ، تنهااز دو نفر آنان دارای فرزند شد . یکی از حضرت خدیجه کبری (س) و دیگری از جناب ماریه قبطیه.

از خدیجه (س) دارای دو پسر به نام های: عبدالله و قاسم، معروف به طیب و طاهر و چهار دختر به نام های: زینب، رقیه، ام کلثوم و حضرت فاطمه زهرا(س) شد، که همگی در مکه معظمه دیده به جهان گشودند.(1)

اما از ماریه قبطیه تنها دارای یک فرزند پسر به نام ابراهیم (ع) شد.

ماریه قبطیه همان کنیزی است که مقوقس پادشاه مصر در سال هفتم قمری به همراه پاسخ نامه پیامبر(ص)، وی را برای آن حضرت ارسال نمود.

این کنیز که به همسری پیامبراکرم(ص) افتخار یافت، در سال هشتم قمری، فرزندی پسر برای آن حضرت به ارمغان آورد.(2)

پیامبر(ص) نام مولود خویش را ابراهیم گذاشت و وی را بسیار دوست می داشت. اما این کودک خردسال و محبوب پیامبر(ص)، عمر چندانی نکرد و در کمتر از دو سالگی وفات یافت. وی به مدت یک سال و ده ماه و هشت روز و به روایتی دیگر، یکسال و شش ماه و چند روز زندگی کرد و سپس بیمار شد و در همان بیماری، در 18 رجب سال دهم قمری بدرود حیات گفت.(3)

 

پیامبر(ص) در مرگ وی، بسیار محزون شد. از امام جعفرصادق(ع) روایت شد: هنگامی که ابراهیم رحلت کرد، اشک از دیدگان پیامبر(ص) جاری شد و در آن حال فرمود: دیده می گرید و دل اندوهناک است، ولی چیزی که باعث خشم پروردگار گردد، نمی گوییم. سپس به جنازه فرزندش ابراهیم خطاب کرد: ای ابراهیم! در مرگ تو ما اندوهگین هستیم.(4)

برخی از صحابه(افراطی) پیامبر(ص) که شاهد حالت اندوه و گریه رسول خدا(ص) بودند، تعجب کرده و زبان به اعتراض گشودند و به آن حضرت عرض کردند: شما ما را از گریه بر مردگان نهی می فرمودید، اکنون چگونه در سوگ فرزند خود اشک می ریزید؟

پیامبراکرم(ص) در پاسخ آنان فرمود: من هرگز نگفته ام که در مرگ عزیزان خود گریه نکنید، زیرا این احساسات نشانه دلسوزی و مهربانی و ترحم است و شخصی که دلش بر حال دیگران نسوزد، مورد رحمت الهی قرار نمی گیرد. من گفته ام که در مرگ عزیزان، شیون نکنید و سخنان کفرآمیز و یا سخنانی که بوی اعتراض می دهد نگویید و از شدت اندوه، لباس های خود را پاره ننمایید.(5)

امیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) به دستور رسول اکرم(ص)، بدن ابراهیم را غسل و کفن نمود. آن گاه پیامبر (ص) و صحابه وی جنازه ابراهیم را تشییع و در قبرستان بقیع به خاک سپردند.(6)

لازم به یاد آوری است که در روز وفات ابراهیم پدیده کسوف ( خورشید گرفتگی ) در مدینه منوره به وقوع پیوست و مردم گمان بردند که این پدیده طبیعی بخاطر وفات پسر پیامبر (ص) به وجود آمده است و این را عظمتی برای آن حضرت به حساب آوردند. پیامبر اکرم (ص) با شنیدن چنین سخنی ، ناخرسند شد و در صدد نفی آن برآمد و به صحابه خویش فرمود : ان الشمس و القمر آیتان من آیات الله تعالی لاینکسفان لموت احد و لا لحیاته ، فاذا راَیتم فافزعوا الی ذکر الله و الی الصلاة .(7)

 یعنی : خورشید و ماه ، دو نشانه از نشانه های (قدرت)خدایند،که بخاطر مرگ کسی و یا حیات کسی منکسف (و گرفته)نمی شوند. پس هرگاه چنین پدیده ای را مشاهده کردید به سوی خداو خواندن نماز (آیات) روی آورید.

آن حضرت با این بیان ، علاوه بر نهی از خرافه گرایی و مبارزه با عقیده و باورهای غیر توحیدی ، مردم را به خواندن نماز آیات فرمان داد و این عبادت بزرگ را فریضه و سنت خویش قرارداد .

 


1- زندگانی چهاره معصوم(ع) ، ص 211

2- همان، ص 220 و فرازهایی از تاریخ پیامبراسلام(ص)، ص 492

3- مصباح المتهجد ، ص812

4- الحدائق الناضرة ، ج4 ، ص163 ؛ منتهی الآمال ، ج1، ص 109؛ وقایع الایام ، ص 314

5- دعائم الاسلام ، ج1 ، ص 225 ؛ فرازهایی از تاریخ اسلام، ص 492

6- فرازهایی از تاریخ اسلام، ص 492

7- الکافی ، ج3 ،ص208 ؛ المحاسن ، ج2 ، ص313 ؛ عوالی اللئالی ،ج1 ، ص206 ؛ الحدائق الناضرة ، ج10 ، ص301

 

 

 

 

 

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی