سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

بانویی ایرانی مقیم کشور فرانسه پرسشی در باره ازدواج موقت با همسر غیر مسلمان نموده که به خط لاتین می باشد و پاسخ آن را نیز به همین خط نگاشتم.

پرسش :

 

 salam
omidvaram haletoon khoub bashe

 man az tarighe web log shoma mailetoon ro peida kardam va mozahemetoon misham bara moshkeli ke baram pish oomade.

man dokhtari 27 sale hastam ke dar france zendegi mikonam va ghasde ezdevaj ba yek pesare masihi francavi ra daram. khanevadeye pesar ba taghire mazhabe oo movafegh nistan.

aya mitavanam ba oo ezdevaj movaghat konam vali be modat toolani masalan baraye 70 sal, bedoone inke kasi dinash ra avaz konad

ba tashakor


پاسخ :

va alikomosslam
 az nazare islam zane mosalman namitavanad ba marde ghaire mosalman ezdevaj konad
farghi baine ezdevaje daiem va movaqqat nist . alava bar ein aqde movaqqat
tabaati niz darad. masalan shoma haqqe nafaqah nadarid va az hamsar
ers namibarid einha ba soode shoma nist
vali mitavanid iak kare diqar anjam dahid . hamsarat dar vaghe mosalman shavad
vali az khanevadahash penhan konad.
movaffaq bashi


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

کاربر محترمی به نام « محمد » در نوشته « موقعیت و حرمت ماه محرم و سایر ماه های حرام در قرآن » که در همین وبلاگ تحریر شد ، از ما پرسید :

چرا محرم اولین ماه قمری قرار گرفته درحالی که هجرت رسول اکرم(ص) در ماه ربیع الاول بوده است؟

در پاسخ وی به اختصار عرض می کنم :

گر چه هجرت رسول خدا (ص) مبدأ تاریخ هجری قمری و حتی هجری شمسی قرار گرفته و مسلمین سراسر عالم همین تاریخ را مورد استفاده قرار داده اند ، ولیکن باید توجه داشت که اصل تاریخ قمری مربوط به دین اسلام نیست. زیرا این تاریخ پیش از اسلام نیز در برخی از نواحی جهان از جمله در جزیرة العرب رواج داشت و قرآن کریم در برخی از قصه های تاریخی خویش به آن اشاره کرده است.

پیش از ظهور دین مبین اسلام اهالی شهرهای مکه و مدینه و سایر شهرها و قریه های حجاز آن را مورد استفاده قرار می دادند.هنگامی که رسول خدا (ص) مبعوث به رسالت شد از همین تاریخ استفاده کرد و آن را تنفیذ نمود.

 این تاریخ همانند سایر تاریخ های بشری ابتدا و انتها دارد.ابتدای آن محرم و انتهای آن ماه ذی حجه است.

اما هجرت پیامبر خدا (ص) در نخستین شب ماه سوم آن ، یعنی ماه ربیع الأول به وقوع پیوست.صحابه آن حضرت ، هجرت وی را مبدأ تاریخ اسلامی قرار دادند ولی ابتدا و انتهای تاریخ را تغییر ندادند.

 

 

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

پرسش ، روشنترین راه برای برای دستیابی به حقیقت و رفتن به سوی کمال است . اصولا پرسش نیز به مانند اراده و اختیار از خصوصیات انسان است و اورا از سایر موجودات و جانداران متمایز می گرداند .

دین مبین اسلام پیروانش را دعوت به پرسش و سؤال کردن نموده است ، تا از این طریق مجهولات و نادانسته های خویش را جبران و بر اطلاعات و آگاهی هایش بیفزاید . همه ما نیاز به پرسش داریم و در مدت عمرمان مطمئنا پرسش های زیادی مطرح نمودیم که از فراوانی آن ها آمار و ارقامش از دست ما بیرون است .

 ولیکن مطلب مهم در این باب ، این است که از چه کسی باید بپرسیم و پاسخ دهنده ما چه کسی و دارای چه شرایطی باشد ؟ آیا می توانیم هر چیزی را از هر کسی بپرسیم ؟

قرآن کریم در این باره فرموده است :ف‍ََََُسئَلوا اَهلَ الذِکرِ اِن کنتم لا تَعلَمون َ(سوره نحل ، آیه 43 و سوره انبیاء ، آیه 7 ) ؛ یعنی از کسی که اهل کتاب و اهل دانش و دانستن است، بپرسید. درآیه ای دیگر فرمود : وَسئَل مَن أرسلنا مِن قَبلِک مِن رسلِنا أجعلنا مِن دونِ الرحمنِ ءالهة یعبدونَ ( سوره زخرف ، آیه 45 ) . در این آیه از پیامبرش می خواهد از پیامبران گذشته بپرسد که آیا غیر از خدای یگانه خدای دیگری بوده است که مورد عبادت قرار گرفته باشد؟ خدا از رسولش نمی خواهد که از مردم و عوام الناس بپرسد که در گذشته وضع خداپرستی چگونه بوده است ، زیرا آنان یا اطلاع کامل نداشته و یا پرونده سیاهی در شرک و بت پرستی داشتند .

بدین جهت از کسی باید پرسید که توان هدایتگری داشته و سائل را به نقطه روشنی رهنمون گرداند ، نه این که بر تردید و دودلی اش بیفزاید و او را گمراه تر کند .

با این بیان به نظر می رسد که پاسخ دهنده باید دارای شرایطی از جمله شرط های ذیل باشد :

1- علم و اطلاع کافی از مورد سؤال شده .

2- توان تفهم مراد و منظور پرسش کننده .

3- توان تحلیل و برسی و تصمیم گیری در پاسخ .

4- فرصت کافی برای اندیشیدن و مطالعه نمودن .

5- قصد و نیت خیر داشتن در پاسخ دهی .

6- علم به این که پاسخ وی جهل پرسش کننده را بر طرف می کند .

7- پاسخ در حد فهم سائل .

8- نتیجه منفی در پی نداشتن .

این ها از جمله شرایطی بود که به نظر حقیر لازم است در پرسش و پاسخ ها مورد توجه قرار گیرد .

مع الاسف ، امروز برخی از افراد و یا برخی از مؤسسات بخاطر برخورداری از وسایل ارتباط جمعی و فراهم شدن ارتباط های اینترنتی و الکترونیکی در صدد راه اندازی واحد پرسش و پاسخ برآمدند که نه تنها نمی توانند پاسخ مستدل و قانع کننده به پرسش گران بدهند ، بلکه با پاسخ های بی دلیل و قابل خدشه موجب گمراهی و ضلالت آنان می گردند .

بنا براین نخست باید پاسخ دهندگان را بشناسیم و مقدار دانایی و علم و قصد وی را بشناسیم ، که اگر در حد و اندازه پاسخ دهنده واقعی بودند ، از آن ها پرسش نماییم . 

در پایان توجه شما عزیزان را به نوشته دانشمند بزرگ اهل سنت علامه جلال الدین سیوطی در کتاب گرانسنگ الاتقان فی علوم القرآن در باره آداب پرسش و پاسخ جلب می نمایم.

گرچه متن این مقاله به زبان عربی است ولیکن برای فارسی زبانان تحصیل کرده انشاء الله قابل فهم خواهد بود . به ادامه مطلب توجه نمایید.ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

عاشق مهدی (عج) ( nalehayeferagh@gmail.com )

پرسش : بسم رب المهدی . سلام اقا سید خیلی خوشحال شدم که یک روحانی و یک عالمی چون شما به وب این حقیر سر زده است.

از شما یک خواهشی دارم من دوست دارم با شما رابطه ای بیشتر داشته باشم . و با شما پرسش و پاسخ های مذهبی و عرفانی انجام بدهم اگر ممکن است یک ادرس پست الکترونیک به من بدهید. اقا سید برام خیلی دعا کنید مطالبم رو بخونید و انتقاداتتون رو به من بگید.

شما باید پشتیبان ما جوان ها باشید. ره دین بس دشوار است. برای سلامتی و ظهور آن یگانه گل نشکفته هستی دعا کنی .

پاسخ : سلام و درود بر شما عزیز که نام زیبای عاشق مهدی (ع) را بر خود نهادید . راستش را بخواهد من بخودم جرأت نمی دهم در وادی عرفان و سیر و سلوک گامی نهم . زیرا این مطلب برای من خیلی بزرگ است و توان و شایستگی ورود آن را ندارم .

در حد بضاعت ناچیزم حاضرم به پرسش هایتان پاسخی دهم . بنا براین اگر در مباحث تاریخی و مذهبی پرسشی داشتید، در همین وبلاگ سؤالتان را مطرح کنید تا دیگران نیز بهره ببرند و اگر هم خواستید به پست الکترونیکی ام بفرستید نشانی اش از این قرار است : http://www.waredi.gmail.com


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

علی تاریک (unforgiven_xy@yahoo.com  )

پرسش : چرا تو وبلاگ شما یا بهتر بگم کلا وبلاگ های مذهبی همش از ائمه می نویسن البته من نمی گم ننویسین اما کنارش می تونین از چیزای دیگه هم بگین مثلا فقر /تضاد طبقاطی /سرمایه دارا/ و....

پاسخ : علی جان ، پرسشت بجاست ولیکن باید توجه داشت که هر کسی در این جامعه بزرگ ملی یک وظیفه یا یک علاقه خاصی دارد که بر اساس آن نظر می دهد یا عمل می کند . حقیر هم علاقه ام به تاریخ اسلام ، به ویژه تاریخ و سیره اهل بیت (ع) است و در این زمینه می توانم راحت تر و مستند تر نظر دهم ، فعالیت های نوشتاریم را بدین سمت و سو ، سوق داده ام .


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

کاربری ناشناخته

پرسش :آیا خمس در مذهب ما واجب است ؟ اگر چنین است چرا اکثر مردم به آن عمل نمی کنند ؟

پاسخ : به موضوع لازمی اشاره کردید . خمس از ویژگی های مذهب شیعه و از نقاط ممتاز آن نسبت به سایر مذاهب اسلامی است . شیعه اعتقاد راسخ دارد که خمس از اصول مسلم قرآنی است ، آن جاکه می فرماید : واعلموا انما غنمتم من شیئ فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی والیتامی والمساکین وابن السبیل، ان کنتم آمنتم بالله و ماانزلنا علی عبدنا ...(سوره انفال ، آیه 41 ) . بدین جهت ،  این موضوع چیز کم توجهی نیست که یک مسلمان بتواند از آن بگریزد و از پرداختش شانه خالی کند .چون همان طوری که در آیه فوق ملاحظه می شود خداوند فرموده است : اگر شما بخدا و آنچه که برعبدمان (رسول خدا ) یعنی قرآن ، نازل کردیم ایمان دارید بدانید که  آنچه از منافع به دست آوردید از آن ها برای خداو...خمس است .    مفهوم آیه این است که اگر منکر خمس هستید بدانید که ایمان ندارید .

البته خمس ندادن شیعیان نه از روی عدم اعتقاد که از روی غفلت و دنیا زدگی است . امید وارم به حق این ماه عزیز و شریف ( رمضان ) خداوند متعال همه مومنان و شیعیان آل محمد (ص) را به وظایفشان آشنا و آنان را در انجام تمامی اعمال و احکام واجب دینی موفق بدارد .


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 

آقای جوادوکیلی ( vakilyjavad@yahoo.com  )

پرسش : سلام . خسته نباشید. وبلاگ خوبی تهیه کرده اید .التماس دعا

آیا درباره علوم متافیزیک هم کتاب دارید؟

پاسخ : اگر منظورتان از متافیزیک ، استعمال خاصش یعنی حکمت ماوراء و حکمت الهی و عالم معقولات باشد ، باید بگویم نه ، چیزی در این باره به صورت کتاب یا مقاله ننوشتم . اما اگر منظورتان استعمال عام یعنی معارف الهی و دینی باشد ، نوشته هایی دارم . در هرصورت یک نگاهی به فهرست مقالاتم بیندازید .  


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

خواهری از شیراز

Man yek khanom 21 sale az shirazam. chand ta soal dashtam ke khoshhal misham be man javab bedin.

bana be fatvaye bazi az mojtahedin, aya dokhtar mitavanad bedune ezne pedar ezdevaj konad?

 agar yek mard ba tabeiate gheire irani bekhad ba yek dokhatare irani ezdevaj kone, dar surate mosalman budane har 2, aya az hoghughe kamele mard dar ezdevaje eslami barkhordar mishavad?

 hoghughe motaghabel baraye hamsar ham roaayat mishavad?

 aya pedare dokhtar baad az ezdevaje dokhtar ba yek farde gheire irani ejazeye har gune dekhalat darad?

 ba tashakor az shoma

 

پاسخ : من نیز عرض سلام دارم و از این که در مهم ترین و جدی ترین مسایل زندگی ، یعنی ازدواج ، تلاش دارید موازین شرعی را مراعات کنید ، قابل تحسین می باشید .

 اما پاسخ های شما بدین شرح است :   

1) همه فقهای عظام ، اذن پدر یا جد پدری ( در نبود پدر ) را برای دختری که باکره باشد واجب می دانند .

ولی از این حکم سه موضوع خارج می شود : 1- دختر باکره نباشد و بکارتش از راه ازدواج از بین رفته باشد ، نه از راه زنا و فحشا . 2- دختر دارای پدر یا جد پدری نباشند و یا غایب بوده و یا در دسترس نباشند و دختر نیاز به ازدواج داشته و نمی تواند صبر کند . 3- همسر مناسبی برای دختر پیدا شود و از همه جهات کفو وی باشد ولی پدر دختر یا جد پدری وی بی جهت مخالفت  کند . در این سه مورد اذن پدر و یا جد پدری لازم نیست .  

2) ازدواج کردن با کافر ( چه مرد و چه زن ) اگر به عقد دایم باشد جایز نیست . اما ازدواج با اهل کتاب مانند یهودی و مسیحی به صورت عقد موقت اشکالی ندارد .

اما ازدواج با غیر ایرانی اگر مسلمان باشد شرعا اشکالی ندارد و طرفین تمام حقوق شرعی ( طبق توافق فیما بین ) را دارا می باشند و تمام آداب و حقوق متقابل برای طرفین لازم الاجرا است . ولیکن باید نگاه کرد که قوانین موضوعه کشوری چه حکم و نظری دارد ؟ آیا دولت جمهوری اسلامی اجازه می دهد با یک غیر ایرانی ازدواج کنید یا نه ؟

3) همان طوری که عرض کردم پدر حق دخالت دارد مگر این که راهی در پیش گیرد که خلاف مصالح و بهروزی دخترش باشد . در آن صورت دختر می تواند با در نظر گرفتن موازین شرعی و عرفی راسا اقدام کند .

 

پرسش :kheili lotf kardin ke be soalate man javab dadin, mamnunam. mikhastam beporsam ye zane mosalman dar hich sharayeti nemitoone ba ye marde masihi ezdevaj kone, doroste?
پاسخ : همان گونه که در پاسخ قبلی عرض کردم ازدواج دایم مسلمان با غیر مسلمان در صورتی که هر دو بر دین و آیین خود پای بند باشند ، باطل است و لی ازدواج موقت با غیر مسلمان کتابی ( یعنی مسیحی و یهودی ) جایز است.مگر این که شما کاری کنید که شخص مورد نظرتان به دین اسلام گرایش پیدا کند و در زمره مسلمانان قرار گیرد ، در آن صورت می توانید عقد دایم برقرار کنید

 با تشکر 

 

 Kheili mamnunam ke be man moshavereh dadid. be man komake ziadi kardid, az in hame lotfi ke be man dashtid motshakeram: تقدیر پرسش گر

Helia <helia_986@yahoo.com>


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 آقای امین اسلامی  

پرسش : با عرض سلام و خسته نباشید. داشتم جستجو می کردم که چه فعالیت های فرهنگی در حج می توان انجام داد که

با وبلاگ شما آشنا شدم.حال با توجه به اینکه شما به عمره ی مفرده مشرف شده اید و با یک عالم وهابی نیز صحبت کرده اید می خواستم ببینم چه پیشنهادی برای کسانی که قصد رفتن به عمره مفرده برای انجام کار های فرهنگی دارند، دارید؟

با تشکر

امین اسلامی

دانشجوی رشته معارف اسلامی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع).

 

پاسخ : سلام علیکم و رحمة الله و برکاته .

بستگی دارد که کار فرهنگی چه کاری باشد . یکی به عنوان روحانی ، یکی به عنوان ذاکر و مداح ، یکی به عنوان کارپرداز امور فرهنگی بعثه  ، یکی به عنوان راهنمای دانش جویان عمره گزار و امثال ذالک به عمره مشرف می شود و هر کدام وظایف تعریف شده ای دارند .

اصولا روحانیون کاروان ها در بین همه کسانی که مسایل فرهنگی حج و عمره را برعهده دارند ، وظایفی بس خطیر تر و سنگین تر بر دوش خود احساس می کنند . از یک طرف باید زایران کاروان را از جهت روحی و روانی و از جهت علمی و فقهی آماده انجام حج و یا عمره نمایند ، که خود کاری سنگین و پر مشقت است . از یک طرف مراقب رفتار دست اندرکاران مدیریتی به ویژه خدمه هتل ها و راننده ها با زایران باشند . هم چنین در حفظ حجاب و عفاف بانوان زایر باید مراقب بوده و راه های اهانت و بهانه دشمنان را به بندند . از طرف دیگر زایران با امواج خروشان تبلیغات ضد شیعی وهابیان روبرو می شوند و شبهات و پرسش های عوامانه ای که در بین آنان پخش و شایع می کنند ، می تواند تأثیر گذار باشد و ایمان و عقاید آنان را هدف قرار دهد . در چنین وضعیتی روحانیون باید با منطق ، دور اندیشی و بیان سلیس و توان مجاب نمودن دشمن ، در برابر وهابیون متحجر و ناصبی های مسلمان نماها ایستادگی و تبلیغاتشان را خنثی کنند و از جانبی باید زایران را متوجه و شبهات ایجاد شده را برطرف و در واقع پاد زهری به کار اندازند .

علاوه بر این ، بسا با دوستان انقلاب اسلامی از کشورهای دیگر و با شیعیان مظلوم سایر بلاد اسلامی در آن جا مواجه می گردند که این مسئله یک فرصت استثنایی است تا با آنان گفت و گو ودر صورت امکان ، ارتباط دایمی برقرارنمایند .  

بیش از هرچیز یک روحانی یا هرکسی که کار فرهنگی حج و عمره را بر عهده می گیرد ، اولا باید اخلاص داشته و از جهت معنوی آماده انجام چنین امر مهم را داشته باشد . ثانیا اطلاعات و دانش لازم را داشته باشد و ثالثا به یکی از زبان های رایج دنیا ( از جمله عربی ، انگلیسی و فرانسه ) بتواند گفت و گو نماید .

امید وارم  خدای بزرگ توفیق انجام این امر مهم را به شما عنایت فرماید .  


ارسال شده در توسط سید تقی واردی
 

      

هو العالم  

 

از هنگامی که این وبلاگ را راه اندازی کردم با پرسش های متعدد و متنوع کاربران عزیز و دوستداشتنی روبرو شدم و طبعا باید برای پاسخ آنان فکری اندیشید و راه حلی پیدا کرد و بدین جهت تصمیم گرفتم بابی تحت عنوان « پرسش  و پاسخ » در این وبلاگ به طور مستقل گشوده و در حد امکان و بضاعت علمی ناچیز خود به پرسش ها پاسخ دهم .

 این بخش را هم در ردیف دسته بندی نوشته ها و هم در ردیف آرشیو یاد داشت ها می توانید بیابید و از پرسش های سایر کاربران ارجمند و پاسخ های حقیر استفاده نمایید.

در ضمن اگر خودتان پرسشی داشتید و احساس می کنید بنده می توانم پاسخ دهم ، کافی است پرسش های خود را در یکی از پست های صفحه اول این وبلاگ و یا در پست الکترونیکی حقیر مطرح نمایید تا در زمان مناسب ، پاسخ های لازم را تهیه و به پست الکترونیکی شما ارسال و یا با موافقت شما جهت استفاده سایر کاربران در همین بخش بگزارم و این زمینه ای باشد برای تبادل و تضارب افکار و آرا.

 

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی