سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی فقیه مکتب اهل بیت (ع) و استاد اخلاق و تهذیب نفوس حوزه علمیه قم دیشب به هنگام اقامه نماز جماعت ، بین دو نماز مغرب و عشا در مدرسه فیضیه قم بدرود حیات گفت و روح پاکش به رضوان الهی پرواز نمود .

ضمن عرض تسلیت به حضرت حجت بن الحسن العسکری (ع) و مقام و معظم رهبری و مراجع تقلید شیعه و عموم شیعیان عزادار ، توجه شما را به گوشه ای از زندگی نامه آن مرحوم که خبرگزاری جمهوری اسلامی ( در تاریخ 19/ 4/ 1387 )منتشر کرده است ، جلب می نمایم .

9f7vuy8tcark0rh7ki2.jpg

آیت الله علی پناه اشتهاردی استاد اخلاق حوزه علمیه قم سه شنبه شب بین نماز مغرب و عشا بر اثر عارضه قلبی درگذشت و به ملکوت اعلی پیوست.

به گزارش ایرنا، مرحوم آیت الله اشتهاردی که امام جماعت مدرسه علمیه فیضیه بود، سه شنبه شب بعد از اقامه نماز جماعت مغرب جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آیت الله شیخ علی پناه اشتهاردی از استادان برجسته حوزه علمیه قم بود و علاوه بر تدریس دروس مختلف حوزوی، در مدرسه علمیه فیضیه قم کرسی تدریس اخلاق اسلامی داشت.

uqxoiqgyjgid29mjm01.jpg

شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی سال 1296 در بخش اشتهارد کرج دیده به جهان گشود و از 12 سالگی به فراگیری علوم اسلامی در زادگاه خویش پرداخت و پس از طی مراحل مقدماتی ، سال 1320 به حوزه علمیه قم مهاجرت کرد.

در این مرحله، ایشان از محضر استادان برجسته حوزه علمیه قم حضرات آیات عظام‌العظمی گلپایگانی ، مرعشی نجفی ، سیداحمد خوانساری و مرحوم علامه طباطبایی بهره جست.

ایشان پس از پایان دوره سطح ، در درس خارج آیات عظام صدر ، حجت و محمد تقی خوانساری شرکت کرد و در ادامه از محضر مرحوم آیت الله‌العظمی بروجردی و امام خمینی (ره ) استفاده کرد.

شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی فعالیت‌ای فرهنگی و تبلیغی خویش را از سال 1337 آغاز کرد. وی افزون بر ارشاد مردم ، سالیان درازی عهده دار کرسی تدریس دروس سطح چون الروضه البهیه، لمعتین و مکاسب بود و در ین رهگذر موفق به تربیت تعداد زیادی از طلاب حوزه علمیه قم شد.

آیت الله اشتهاردی درکنار تدریس موفق به تالیف و تصحیح کتب متعددی شد که از آن جمله می‌توان به تعلیق و تصحیح کتاب مجمع الفائده و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان ایشان اشاره کرد.

این کتاب در دوره دوم انتخاب کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

 

pn91vgqizg45md80q96y.jpg

کتاب القرآن والعقل، ایضاح الفوائد روضه المتقین علامه محمد تقی مجلسی و کتاب مدارک العروه از آثار وی به شمار می‌رود.

درس اخلاق آیت الله اشتهاردی در مدرسه فیضیه بین فضلا و طلاب زبانزد بود و آن عالم ربانی هر شب نماز مغرب و عشا را در مدرسه فیضیه اقامه می‌کرد.

این معلم اخلاق پس از 91 سال عمر که به تعلم، تعبد و تجهد گذشت، سه شنبه شب به دیدار معبودش شتافت. روحش شاد.

در ضمن تشییع جنازه وی روز پنج شنبه 20 تیر ماه از مسجد امام حسن عسکری (ع) در چهار راه بازار به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) از ساعت 10 صبح خواهد بود که در داخل حرم نزدیکی قبور حضرات آیات معرفت ، احمدی میانجی و حرم پناهی دفن می گردد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ، حضرت آیت الله خامنه ای پیام تسلیتی برای این منظور صادر نمود . متن پیام به این شرح است:
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم پارسا و پرهیزگار مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ علی پناه اشتهاردی را دریافت کردم. ایشان از بندگان صالح خداوند و عالمی مهذب و پاک و برخوردار از سجایای اخلاقی و صلاح و سداد عملی بودند و نه تنها درس اخلاق ایشان در حوزه علمیه که شیوه زندگی و رفتار ایشان نیز آموزنده تقوا و پارسایی محسوب می‌گشت.
اینجانب فقدان آن عالم ربانی را به علمای اعلام و مراجع عظام و به عموم فضلا و طلاب و ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم تسلیت می‌گویم و رحمت و غفران و فضل الهی را برای وی از خداوند متعال مسألت می‌کنم. 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

در طول تاریخ اسلام و حتی تاریخ بشریت افراد زیادی درعصر خویش بروز و نمود پیدا کرده و از جهت مثبت و یا از جهت منفی نامی از خود در اذهان مردم و در صفحات تاریخ به یادگار گذاشتند و آیندگان در باره آنان به داوری می نشینند .

 امام سید روح الله موسوی خمینی (ره ) در تاریخ معاصر ما بزرگترین و مؤثر ترین شخصیتی است که از جهت مثبت نامی از وی به جای مانده است . معظم له که سیدی از تبار امامان معصوم (ع) و روحانی و فقیهی روشن ضمیر و آگاه به زمان بود ، با توکل به خدا و استمداد از ولی الله اعظم حضرت حجت بن الحسن (ع) و پشتیبانی و همراهی مردم ستم کشیده ایران کار بزرگی را در دیار عجم پدید آورد که شخصیت های مطرح قبل وی حتی در دیار عرب نیز نتوانستند چنین کاری را انجام دهند . او پس از هزار و سیصد و پنجاه سال از حکومت خدا محور رسول خدا (ص) بار دیگر حکومتی مبتنی بر خدا محوری و عدالت گستری در پهنه سرزمین سبز ایران و ایرانیان به وجود آورد و حکومت دو هزار و پانصد ساله پادشاهی را برای همیشه به زباله دان تاریخ انداخت و روح و روان آدمیان این عصر را با عطر اسلام و مکتب حیات بخش اهل بیت (ع) معطر و بار دیگر ارزش های انسانی و اسلامی را زنده و در جامعه بشری به جریان انداخت. از خود و هستی خود مایه گذاشت و دار و ندار خود را در این راه هزینه نمود تا به هدفش که رفع ستم شاهی و بر پایی حکومت الهی بود برسد و خدا نیز یاری اش نمود و اورا در این راه موفق کرد و برای نخستین بار پس از ائمه اطهار (ع) در گوشه ای از زمین نام اسلام و قرآن را زنده کرد . ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

12 اردیبهشت امسال ، بیست و نهمین سالگشت شهادت آیت الله مرتضی مطهری (ره) است . اوعالمی وارسته ، اندیشمندی صاحب نظر ، فقیهی جامع ، فیلسوفی توحید مدار ، روحانی روشنفکر و استادی دلسوز و مهربانی بود که کلامش نافذ ، بیانش قاطع ، قلمش بُرّان و وجودش نافع برای همگان محسوب می گشت .

به طور معمول ، نوابغ و مردان بزرگ در روزگار خویش ، کارهای مهم و اقدامات اساسی انجام  داده  و تحولات شگرفی پدید می آورند که در میان مردم آن عصر چندان به چشم نمی آید و چه بسا با اقدامات و فعالیت های آنان مخالفت و یا حتی دشمنی می گردد. ولی آیندگان به تدریج قدر و منزلت آنان را شناخته و از آن ها به نیکی یاد نموده واز آنان تقدیر و تمجید می نمایند .

 پیامبران بزرگ الهی همانند نوح ، ابراهیم ، موسی ، عیسی و حضرت محمد( صلوات الله علیهم اجمعین ) از این جمله بوده اند . همین گونه اند امامان معصوم و جانشینان واقعی رسول خدا (ص) مانند امیر مومنان ، امام حسن مجتبی ، امام حسین و...( صلوات الله علیهم اجمعین ) .

از توده مردم نیز بسیاری از آنان پیروی کرده و راهشان را ادامه می دهند و به مقام های بزرگ دینی و مردمی دست می یابند .

علامه مطهری از آن جمله بود . زیرا وی از نوابغ و از شگفتی های دوران خویش به شمار می آید که عقل ، علم ، درایت  و فطانت خود را در جهت صحیح و مفید به کار بست وبه موفقیت های کم نظیری دست یافت . او از جهت فلسفه وعلم روز و فهم صحیح مذهبی چنان ترقی و تعالی یافته بود که دیگرعالمان و دانشمندان  در برابرش سر تسلیم فرود می آوردند .

  شهید مطهری که به دست گروهک فرقان و نابخردان خوارج اندیش در 12 اردیبهشت سال 1358 به شهادت رسید ، پاسخ گوی نسل انقلاب اسلامی بود و اندیشه " حکومت اسلامی " استاد و مرادش حضرت امام خمینی (ره) را از جهت علمی پروراند و آن را به همراه دیگر همفکران خویش اساس نظام حکومتی ایران پس از دیکتاتوری پهلوی قرار داده و در فرهنگ دینی و ملی ایرانیان نهادینه کرد.

بی تردید جای چنین متفکر و فیلسوف گرانمایه در زمان خالی است و منطق و بیان او می توانست بسیاری از شبهات و فرافکنی های دشمنان این نظام را پاسخ داده و راه را برای برپایی حکومت واحده جهانی آماده تر ساخته تا صاحب امر و ولی مطلق زود تر مأمور به ظهور و قیام می گردید.

اما پرسش اصلی از دست اندر کاران فرهنگ و اندیشه کشور و از حوزه های علوم دینی این است که برای پاسداشت فکر و اندیشه این شهید عالی مقام چه کرده ایم و چه برنامه هایی برای آینده داریم ؟ نکند صرفا به تجلیل های لفظی و یا سمیناری مقطعی بسنده کرده و از انجام فعالیت های عملیاتی غافل بمانیم !

حضرت امام خمینی(ره) در فرازی از پیامش در شهادت این علامه فرزانه فرمود : من در تربیت چنین فرزندانی که شعاع فروزان خود مردگان را حیات می بخشند و به ظلمت ها نور می افشانند ، به اسلام بزرگ ، مربی انسان ها و به امت اسلامی تبریک عرض می کنم .

 به هر روی ضمن تبریک و تسلیت سالروز شهادت این شهید والا مقام انقلاب اسلامی ، همگان را به بهره مندی از آثار و افکار بلند وی و نشر و پخش آن ها در بین جوانان و تحصیل کردگان دعوت می کنم . روحش شاد و راهش پُر رهرُو باد .      


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی شیخ اسماعیل صالحی مازندرانی در مسجد اعظم قم .

چهارشنبه 25 / 7 / 1386 بعد از نماز مغرب و عشا

 

 

آیت الله صالحی مازندرانی (ره ) از فقیهان و عالمان بنام جهان تشیع و از اساتید معروف حوزه علمیه قم بود .

وی که اخلاق اسلامی را با دانش و علم الهی عجین و اسوه و الگویی برای روحانیان و دانش پژوهان حوزه علمیه قم شده بود ، تعریف علمی و عملی برجسته تری از اسلام ناب محمدی و تشیع هدایتگر علوی ارائه کرده بود . به حق ، او استادی توانا و معلمی دلسوز برای تمامی رهپویان حق و حقیقت بود .

حقیر دروس سطح عالی خویش را مدیون ایشان می باشم و آن بزرگ مرد ستودنی بیش از دوازده سال مقام استادی و آموزندگی مرا بر  عهده داشت . البته من در بین شاگردان مبرز و بنام وی از همه کمتر و کوچکترم و شاگردی من برای وی هیچ ارزش و اعتباری نیست بلکه استادی وی برای من افتخار و مباهات است . من کتاب " نهایة الحکمه علامه طباطبایی " در فلسفه ، " کفایة الاصول آخوند خراسانی " در اصول فقه  و یک دوره دروس خارج اصول را از محضرش استفاده کردم  و در کنار دروس علمی ، از دروس اخلاق و تهذیب نفس وی نیز استفاده های فراوانی بردم . استاد عزیز و نازنین ما نسبت به همه شاگردان و علاقمندانش اخلاص و محبت داشت و من نیز از محبت ها و الطاف معظم له برخوردار بودم و هراز گاهی دعوت و خواهشم را می پذیرفت و قدم رنجه کرده و خانه ما را از وجودش نور باران می کرد . چنان با ما صمیمی و خودمانی بود که به امثال این حقیر بی مقدار جرئت و جسارت می داد که بی پرده همه چیز را با وی در میان گذاشته وبه بحث و بررسی پردازیم و از نظرات و اندیشه های پاک وی بهره ای بریم .

در این جا زندگی نامه و برخی از اطلاعات مربوط به سالگرد در گذشتش را به استحضار می رسانم : ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 بار دیگر از حوزه علم و معرفت و از بوستان دین و دانش و از میان روحانیان سخت کوش و پر تلاش مردی به ملکوت عروج پرواز و زمینیان را تنها گذاشت و خود به سرای ابدی شتافت . این بار نوبت به سیدی از سلاله فاطمه زهرا (س) یعنی حضرت علامه سید مرتضی عسکری رسید و این مرد بزرگ در سن کهولت بدرود حیات گفت . مردی که در دفاع از مکتب تشیع لحظه ای غافل نماند و با قلم و بیان و عمل و رفتار خویش باغستان امامت و ولایت را آبیاری و چه بسا به ثمر دهی رسانید .                                    

هیچ گاه قلم سلیس و روان ، همراه با بیان مستدل و منطقی این فرزانه عالی مقام در کتاب گرانسنگ « معالم المدرستین » را از یاد نمی برم  و خدا می داند از این کتاب او چه استفاده ها کردم و مطمئنا دیگران استفاده های بیشتر و زیادتر ازمن نموده اند .

 

من توفیق زیارت حضوری وی را نداشتم مگر چند سال قبل که در همایش بزرگداشت وی در ساختمان ریاست جمهوری (کنفرانس سران) از نزدیک توفیق زیارت پیدا کردم ولی نوشته ها و کتاب های وی همیشه با من است و مورد مطالعه و استفاده قرار می دهم .

به روح پاکش درود می فرستم و از خداوند متعال می خواهیم وی را قرین نعمت ها   قرارداده و به بازماندگانش صبر و اجر عنایت فرماید .

در این جا مناسب است به نوشته ای که یکی ازجراید کشور در باره وی آورده است توجه کنیم :ادامه مطلب...
ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 نام آیت الله شیخ مرتضی بنی فضل برای حوزه علمیه و طلاب و روحانیون حوزه بسیار آشنا و دل انگیز است . وی از چهره های تابناک انقلاب اسلامی و از پیروان بزرگ امام خمینی (ره)  در منطقه آذربایجان و در میان تمام ترک زبانان ایران بود و با رفتار ، گفتار و نوشتار خویش خدمات ارزنده ای به حکومت نوپای اسلامی نمود و در تحکیم نظام ولایت فقیه تلاش و کوشش بسیاری به عمل آورد . 

 

v61sp1daa65tbarvy1o.jpg

برای بنده بسی مایه افتخار است که مدتی در محضرش تلمذ و زانوی ادب و شاگردی بر زمین زدم و از محضر درس و تزکیه وی خوشه هایی فراخور حال خویش چیدم . من قسمت اعظم کتاب شریف « مکاسب شیخ انصاری »را در محضر ایشان آموختم و هنگامی که نخستین تالیفم را در موقع مصاحبه ( امتحان سطح عالی حوزه ) به خدمتشان تقدیم داشتم مورد تشویق و تحسین وی قرار گرفتم که شیرینی آن هنوز در ذهن و خاطره ام باقی است . درود وسلام می فرستم بر روح بلند و عرشی این فقیه زاهد و پرتلاش و از خداوند متعال مسئلت دارم که روحش را با ارواح مقدس ائمه اطهار (ع) محشور و به بازماندگانش صبر و اجر عنایت فرماید . در این جا به خبری که روزنامه جمهوری اسلامی در 12/6/1386 در باره وفات و تشییع جنازه وی منتشر کرده است توجه نمایید. 

  پیکر عالم ربانی مرحوم آیت الله شیخ مرتضی بنی فضل نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و یکی از روحانیون برجسته و ارزشمند آذربایجان صبح دیروز در تبریز تشییع شد. در این مراسم که گروهها و اقشار مختلف مردم مقامات سیاسی و نظامی استان ، روحانیت ، استاندار ، امام جمعه و خانواده های معظم شهدا شرکت داشتند پیکر مرحوم آیت الله بنی فضل از میدان شهدا این شهر تا مصلی امام خمینی (ره ) تبریز با شعارهای « عزاعزاست امروز رهبری معظم صاحب عزاست امروز » تشییع و جهت خاکسپاری در جوار حرم حضرت معصومه (س ) به قم انتقال یافت .
در مراسم تشییع پیکر این عالم بزرگوار که سه دوره مسئولیت نمایندگی استانهای آذربایجان شرقی و غربی در خبرگان رهبری را بر عهده داشت مراکز تجاری و بازرگانی مسیر تشییع تعطیل بود.
به همین مناسبت دو روز در سطح استان از سوی استانداری عزای عمومی اعلام شده بود.
آیت الله بنی فضل عصر روز جمعه بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت .
ایشان در سال 1314 در تبریز متولد شد . وی دروس اولیه حوزه را در مدرسه طالبیه این شهر سپری کرد و سپس برای تکمیل تحصیلات به حوزه علمیه عزیمت کرد.
وی در زمان تحصیل در این حوزه از شاگردان حضرت امام خمینی (ره ) بود وپس از تبعید امام از ایران از محضر آیات عظام گلپایگانی و اراکی کسب فیض کرد.
آیت الله بنی فضل پس از فراغت از تحصیل به مدت 15 سال در قم دروس خارج فقه تدریس می کرد .
از تالیفات مهم این عالم ربانی می توان به کتاب 5 جلدی مبانی فقهی و نهضت حضرت امام اشاره کرد که به نام مدارک تحریر الوسیله معروف است.

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

روز جمعه 28 دیماه 1385 حضرت آیت الله محمد هادی معرفت دارفانی را وداع و به دیار باقی شتافت . معظم له از شاگردان آیات عظام خویی و امام خمینی (ره) و از تربیت یافتگان مکتب دو حوزه بزرگ شیعه یعنی نجف اشرف و شهر مقدس قم بود و در رشته های مختلف علوم اسلامی تبحر تمام داشت ولیکن نبوغ فکری و عملی وی در رشته علوم قرآنی بود و در این رشته کارهای زیاد و تالیفات متعدد داشت .

  از جمله آن ها آثار گرانسنگی چون : التمهید فی علوم القرآن ( 6 جلد ) ، التفسیر والمفسرون ، صیانة القرآن من التحریف ، شبهات و ردود حول القرآن ، التفسیر الاثری الجامع ، تمهید القواعد ، شناخت زبان قرآن ، شبهه تحریف ، رجعت در اندیشه شیعی ،  دیه اهل کتاب ، دموکراسی در نظام ولی‌فقیه ، جایگاه شایسته و بایسته قرآن،  جامعه دینی یا جامعه مدنی را می توان نام برد .

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از عراق به ایران برگشت و در تایید و تقویت نظام نوپای اسلامی مخصوصا از بعد اعتقادی و فکری تلاش عمیقی به عمل آورد . یکی از فرزندانش در جبهه جنگ و به دست بعثیان متجاوز به شهادت رسید . روح و روانش شاد و خداوند متعال وی را با شهدای کربلا محشور نماید .

اما نوآوری های فکری ، فقهی و قرآنی این عالم فرزانه وی را به یکی از مجتهدان معتبر و صاحب نام در حوزه علمیه و در کل مجامع علمی تبدیل کرد و در همایش های داخلی و خارجی بر روی سخنان  و کلامش اعتبار خاصی قائل می شدند .

برای این حقیر نیز توفیقی حاصل شد در فاصله بین سال های 1364 الی 1368 در آموزش عالی دفتر تبلیغات اسلامی از محضرش بهره برده و از آن زمان تا آخر عمر شریفش ارادتمند وی بوده و از مریدان وی باشم  و هر چه علم و اطلاع از حوزه قرآن پژوهی دارم مدیون این استاد بی بدیل می باشد . به یادم می آید که در نخستین روزهای حضورش در کلاس درس فرموده بود : من نیامدم مانند سایر اساتید تدریس کنم و یکطرفه بگویم و شما بشنوید ویا یادداشت کنید ، بلکه روشم به این گونه است که موضوعی را مطرح می کنم و شما درباره اش مطالعه و تحقیق کنید و در جلسه بعد همه با هم در باره اش گفت و گو و صحبت می کنیم .

آن مرحوم بر این گفتار تا آخر وفادار بود و شاگردانش را به همین سبک آموزش داد به طوری که هرکدام در آخر دوره برای خودشان صاحب نظر در رشته علوم قرآنی شدده بودند .

به هر روی اخلاق نیک و حوصله خوب در مباحث علمی وی ، همه را مجذوب خود کرده بود و امروز از دست دادنش برای آنان که اورا می شناختند و یا از محضرش بهره های علمی و معنوی می بردند بسی سنگین و توان فرسا است . به خدا توکل می کنیم و از او مدد و یاری می جوییم و برای روح بلند این عالم فرزانه طلب غفران می نماییم . خداوند متعال به فرزندان و سایر بازماندگان و آشنایانش صبر و اجر عنایت فرماید . سلام علیکم بما صبرتم فنعم عقبی الدار .  

در روز یکشنبه اول دی ماه 1385 مصادف با اول محرم الحرام 1428 هجری قمری تشییع با شکوهی از وی به عمل آمد و از مسجد امام حسن عسکری (ع) تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) بر روی دستان  و شانه های شاگردان و دوستدارانش حمل و در صحن حرم بر پیکرش نماز خوانده شد و حضرت آیت الله شبیری زنجانی امام جماعت نمازش را بر عهده داشت . سپس در داخل حرم مطهر مدفون گردید .

توفیقی برای حقیر بود که در تشییع و نمازش شرکت کنم و از این طریق ، ادای دین و رسم شاگردی را بجا آورده باشم  . اللهم اغفره واحشره مع اولیائه المعصومین (ع) .

 

   


ارسال شده در توسط سید تقی واردی
<      1   2