سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

دیروز 17 مهر 1389 هجری شمسی  مطابق با اول ذی قعده 1431 هجری قمری ، سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (س) دختر گرانمایه امام موسی کاظم (ع) و نخستین روز دهه کرامت و اولین روز هفته حج ، توفیقی برای حقیر به دست آمد تا به همراه کارگزاران حج تمتع ، دیداری با مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای ( حفظه الله تعالی ) در حسینیه امام خمینی (ره) واقع در دفتر مقام معظم رهبری در تهران داشته باشم .

روحانیان ، معینان و معینه های مقیم شهر مقدس قم در حج امسال ، که من نیز در بین آنان بودم ، با هفت دستگاه اتوبوس در ساعت شش و سی دقیقه صبح شنبه از تقاطع عمار یاسر و 15 خرداد قم حرکت و در ساعت 10 در حسینیه امام خمینی (ره) حضور پیدا کردند.

البته روحانیان ، معینان و معینه های برخی از استان ها ( از جمله استان های سنی نشین ) و هم چنین مسئولان و مدیران سازمان حج و زیارت مرکز و برخی از مراکز استان ها و بسیاری از کارگزاران حج در این تجمع بزرگ حضور داشتند.

ابتدا حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر ( مسئول بعثه مقام معظم رهبری ) و بعد از وی جناب آقای مهندس علی لیالی ( مسئول سازمان حج و زیارت کشور ) و سپس دکتر سید محمد حسینی ( وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ) گزارشی از وضعیت موجود سازمان حج و زیارت و برنامه های آتی آن تشریح نمودند و سپس حضرت آیت الله خامنه ای در باره فضیلت حج در اسلام و نقش آن در پایداری اسلام و وحدت مسلمین سخنرانی نموده و حاضران را به فیض کامل رساندند.

شایسته است ، به فرازهایی از سخنان آن بزرگوار در این جا اشاره ای نماییم:

   - مهم این است که هر شخصى، هر مسئولى، هر فرد حج‌گزارى، خود را در مقابل این حرکت عظیمِ دسته‌جمعى دنیاى اسلام و امت اسلامى مسئول بشناسد.

-  اگر این حرکت عظیمِ یکپارچه‌ى امت اسلامى، سالم، کامل و بى‌عیب تحقق پیدا کند، آثار و برکات آن در هر سالى، همه‌ى دنیاى اسلام را - بلکه به یک معنا، همه‌ى بشریت را - منتفع و متنعم خواهد کرد؛ «لیشهدوا منافع لهم».

- طراحى و برنامه‌ریزى، نیمى از قضیه است؛ نیمِ مهمتر آن است که توجه بشود این کارهائى که تصمیم گرفته شده است که بشود، در خارج تحقق پیدا کند؛ بعد خروجى آنچه که انجام گرفته است، مورد ملاحظه قرار بگیرد؛ اگر در کیفیت طراحى و برنامه‌ریزى یا در کیفیت اجراء نقصى و عیبى وجود دارد، بدقت و با چشمهاى تیزبین مشاهده و دیده شود و براى برطرف کردن آنها همت گماشته شود. اینها لازم است.
- امت اسلامى را در طول قرنها، در طول سالهاى متمادى زمینگیر کردند، ذلیل کردند، خفیف کردند، بى‌همت کردند، ناامید کردند و با ابزارهاى جدید خواستند معنویت را، روحانیت را، توجه و تضرع را در او تضعیف کنند. حج همه‌ى این گرفتارى‌ها را ترمیم میکند، به آحاد امت اسلامى عزت میدهد، احساس اقتدار میدهد، امید میبخشد؛ حجِ درست اینجور است.

-  اولین تأثیر حج در درون امت اسلامى است، در دلهاى خود ماست. ما به حج احتیاج داریم؛ براى اینکه روحیه‌هاى خودمان را تقویت کنیم، ترمیم کنیم، احساس کنیم که ما به خدا متوکلیم، به خدا متکى هستیم، ما عظیم هستیم، یک امت بزرگ هستیم.

- امروز جبهه‌ى عظیمى در مقابل اسلام گسترده شده است؛ چرا نبینیم؟ چرا بعضى این جبهه‌ى عظیم را نمى‌بینند؟ مثل جنگ احزاب است. فِرق مختلف ضد اسلامى، ضد معنویت، ضد حقیقت، در مقابل اسلام دست به دست هم دادند؛ موشکافى میکنند تا نقطه‌ضعفها را پیدا کنند، از آن نقطه‌ضعفها استفاده کنند؛ نقاط نفوذ را پیدا کنند، از آن نقاط نفوذ به ما ضربه بزنند. حج میتواند جلوى اینها را بگیرد.
- دنیاى اسلام احتیاج دارد به تفاهم، به احساس همدردى، به همکارى. چرا اینقدر بین دولتهاى اسلامى اختلاف مى‌اندازند؟ چرا بر سر یک موضوع عام‌الابتلاء مثل مسئله‌ى فلسطین، دولتهاى اسلامى حاضر نیستند یک طریق واحد و یک نقطه‌ى واحدى را مورد اتفاق قرار بدهند و بر آن تصمیم بگیرند؟ مسئله‌ى فلسطین مگر کم مسئله‌اى است؟ یک عده انسانهاى دور از هر دینى - اینها یهودى هم نیستند؛ یهودیان مؤمن و متدین به دین خودشان، از حزب سیاسى صهیونیسم تبرّى میجویند - علیه ادیان توحیدى، علیه هر معنویتى قیام کردند، اقدام کردند؛ قطعه‌ى زمین اسلامى را، قبله‌ى اول مسلمانان را، مراکز مقدس معنوى اسلامى را غصب کردند؛ مردمِ صاحب این خانه را از خانه‌ى خودشان بیرون کردند و هر روز هم آنها را زیر فشار قرار دادند. الان بیش از شصت سال است که دنیاى اسلام با این بلیه مبتلاست. خوب، یک مدتى خود فلسطینى‌ها غفلت داشتند، ساکت بودند؛ امروز که به پا خاستند، امروز که استنصار میکنند، امروز که دنیاى اسلام را به کمک میطلبند؛ چرا دنیاى اسلام در مقابل اینها ساکت است؟ مگر پیغمبر نفرمود: «من اصبح و لم یهتمّ بأمور المسلمین فلیس بمسلم»؟ این اهتمام به امور مسلمین نیست؟ در یک چنین مسئله‌ى واضحى، این همه دارد به مسلمانها ظلم میشود - در فلسطین، به فلسطینى‌ها اعم از مسلمان و مسیحى دارد ظلم میشود - اما دنیاى اسلام یک موضع واحدى ندارد؛ چرا؟ این اختلاف از کجا آمده است؟ اینهاست مسائل حج.

- حج باید مظهر اتحاد باشد، باید مظهر تفاهم باشد، باید مظهر گفتگو باشد، باید مظهر همدلى و همکارى و نزدیک شدن مسلمانان با یکدیگر باشد؛ باید حج را اینجورى پیش برد، باید اینجورى حرکت داد. حالا در حج که مرکز اتحاد و اتفاق است، یک عده‌اى شروع کنند به ایجاد اختلاف - چه در مکه، چه در مدینه - یک عده‌اى شروع کنند علیه شیعه فعالیت کردن؛ براى زیارتشان، براى کارهاشان، براى انجام وظائف و تکالیف و اعتقاداتشان، اینها را زیر فشار قرار دادن، اهانت کردن - که متأسفانه گزارشهایش میرسد - یک عده هم از این طرف به صورت عکس‌العملى کارهاى خلاف دیگرى بکنند. خوب، این درست عکس مصلحت حج است؛ عکس فلسفه‌ى حج است.

- رفتار حاجى ایرانى باید نشان‌دهنده‌ى همه‌ى خصوصیاتى باشد که در حج وظیفه‌ى مسلمانهاست و بر دوش مسلمانها تکلیف است. از جهت معنوى: تضرع، توسل، توجه، انس با قرآن، ذکراللَّه، دلها را نزدیک کردن به خدا، خود را معنوى کردن و نورانى کردن و با دستاورد معنوى به خانه برگشتن.

- مسئله‌ى وحدت را خیلى جدى بگیرید. امروز در کانونهاى فکر و اندیشه و توطئه برنامه‌ریزى دقیق میشود، براى اینکه دنیاى اسلام را به جان هم بیندازند؛ دولتها را یک جور، ملتها را یک جور. هر وقت بین دولتهاى اسلامى یک زمزمه‌اى پیش مى‌آید، یک حرفى پیش مى‌آید که نشانه‌ى نزدیک شدن است، ناگهان مى‌بینیم یک عامل خارجى، یک عامل صهیونیستى، یک عامل آمریکائى وارد قضیه میشود و مانع میشود از نزدیکى. وقتى که دولتهاى اسلامى با هم خوبند، به هم نزدیکند، آنجا را هم مشغول تفتین میشوند. در میان ملتها هم همین طور. ملتها علیه هم انگیزه‌اى ندارند؛ لذا انگیزه‌ى مذهب را، انگیزه‌ى قومیت را، تعصبات ملى‌گرائى را وارد میدان میکنند تا اینها را به جان هم بیندازند. اینها چیزهائى است که اگر ما متوجه به آنها نباشیم، از دشمن ضربه میخوریم. اگر ما مراقب نباشیم، اسلام سیلى میخورد. امروز دشمنى با اسلام در دستگاه استکبار علنى شده است. اگرچه باز هم به زبان انکار میکنند، اما واضح و آشکار است که با اسلام دشمنند، با اسلام مخالفند. این، وظیفه‌ى ما را خیلى سنگین میکند.

 


ارسال شده در توسط سید تقی واردی