خواهری از شیراز
bana be fatvaye bazi az mojtahedin, aya dokhtar mitavanad bedune ezne pedar ezdevaj konad?
agar yek mard ba tabeiate gheire irani bekhad ba yek dokhatare irani ezdevaj kone, dar surate mosalman budane har 2, aya az hoghughe kamele mard dar ezdevaje eslami barkhordar mishavad?
hoghughe motaghabel baraye hamsar ham roaayat mishavad?
aya pedare dokhtar baad az ezdevaje dokhtar ba yek farde gheire irani ejazeye har gune dekhalat darad?
ba tashakor az shoma
پاسخ : من نیز عرض سلام دارم و از این که در مهم ترین و جدی ترین مسایل زندگی ، یعنی ازدواج ، تلاش دارید موازین شرعی را مراعات کنید ، قابل تحسین می باشید .
اما پاسخ های شما بدین شرح است :
1) همه فقهای عظام ، اذن پدر یا جد پدری ( در نبود پدر ) را برای دختری که باکره باشد واجب می دانند .
ولی از این حکم سه موضوع خارج می شود : 1- دختر باکره نباشد و بکارتش از راه ازدواج از بین رفته باشد ، نه از راه زنا و فحشا . 2- دختر دارای پدر یا جد پدری نباشند و یا غایب بوده و یا در دسترس نباشند و دختر نیاز به ازدواج داشته و نمی تواند صبر کند . 3- همسر مناسبی برای دختر پیدا شود و از همه جهات کفو وی باشد ولی پدر دختر یا جد پدری وی بی جهت مخالفت کند . در این سه مورد اذن پدر و یا جد پدری لازم نیست .
2) ازدواج کردن با کافر ( چه مرد و چه زن ) اگر به عقد دایم باشد جایز نیست . اما ازدواج با اهل کتاب مانند یهودی و مسیحی به صورت عقد موقت اشکالی ندارد .
اما ازدواج با غیر ایرانی اگر مسلمان باشد شرعا اشکالی ندارد و طرفین تمام حقوق شرعی ( طبق توافق فیما بین ) را دارا می باشند و تمام آداب و حقوق متقابل برای طرفین لازم الاجرا است . ولیکن باید نگاه کرد که قوانین موضوعه کشوری چه حکم و نظری دارد ؟ آیا دولت جمهوری اسلامی اجازه می دهد با یک غیر ایرانی ازدواج کنید یا نه ؟
3) همان طوری که عرض کردم پدر حق دخالت دارد مگر این که راهی در پیش گیرد که خلاف مصالح و بهروزی دخترش باشد . در آن صورت دختر می تواند با در نظر گرفتن موازین شرعی و عرفی راسا اقدام کند .
پرسش :kheili lotf kardin ke be soalate man javab dadin, mamnunam. mikhastam beporsam ye zane mosalman dar hich sharayeti nemitoone ba ye marde masihi ezdevaj kone, doroste?