سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وب نوشت سید تقی واردی

 اول ذی قعده ، سالگشت میلاد مسعود  حضرت فاطمه معصومه (س) دختر امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان است .

وی در سال 173 هجری قمری از مادری پاک نهاد به نام نجمه خاتون در شهر مقدس مدینه دیده به جهان گشود . مادر امام رضا (ع) نیز نجمه خاتون بود .

این روز بزرگ و به یادماندنی را بر خلف الصالح الاسلاف الصالحین حضرت حجت بن الحسن القائم (ع) و به رهبرمعظم انقلاب و علما و فقهای شیعه و سادات بنی هاشم و عموم شیعیان تبریک عرض می کنم .

فرزندان امام موسی کاظم (ع) با هجرت به ایران ، مایه برکت و بصیرت مسلمانان این منطقه شده و به برکت حضور آنان در این کشور شاهد هدایت جمعی و گرایش همگی آنان به مکتب اهل بیت (ع) می باشیم و از برکات آن ، این است که امروز ایران تنها کشوری است که دارای مذهب رسمی  شیعه اثنی عشری است و حکومتش بر طبق آن عمل می کند .

حضرت فاطمه معصومه (س) پس از هجرت اجباری برادرش امام رضا (ع) در سال 200 هجری قمری به خراسان و سکونت چند ساله در شهر مرو ( واقع در کشور فعلی ترکمنستان ) ، به همراه تعدادی از بنی هاشم و خدمت کاران در سال 201 هجری قمری عازم ایران شد تا با گذر از شهرهای مختلف آن به محضر برادر ارجمندش امام رضا (ع) در مرو نایل آید . وی راه طولانی را طی تا این که به شهر ساوه در مناطق مرکزی ایران رسید و در این شهر مورد تهاجم ناجوانمردانه مخالفان متعصب اهل بیت (ع) که بی تردید از وابستگان و مزدوران دستگاه خلافت عباسی بودند ، قرار گرفت و تعداد زیادی از همراهانش به شهادت رسیدند . آنان ، این بانوی گرامی را از ترس مقام برادرش امام رضا (ع) که در ظاهر ولی عهد مامون عباسی بود ، رهایش کردند .

حضرت فاطمه معصومه (س) با این که بسیار رنجور و بیمار بود و نیاز به استراحت و بستری شدن کامل داشت ، با این حال ماندن در ساوه را قبول نکرد وبه بقیه همراهانش فرمود که وی را به شهر شیعه نشین قم منتقل کنند .

 حضرت فاطمه معصومه (س) با سختی و بیماری تمام خود را به شهر قم رسانیده و مورد احترام شایان علما و عموم اهالی این شهر ولایتمدار قرار گرفت .

وی در محله ای به نام میدان میر ، در خانه موسی بن خزرج اشعری که از ریش سفیدان شیعه و از محبان اهل بیت (ع) بود اقامت گزید. ولی اقامتش چندان به درازا نکشید و پس از گذشت تنها 17 روز روح مقدسش به اعلی علیین پرواز و شهر قم را غرق در ماتم و عزا نمود .

بدن مقدسش پس از تشییع با شکوه ، در باغ بابلان ( متعلق به موسی بن خزرج ) دفن و از همان زمان مورد توجه شیعیان و محبان اهل بیت (ع) قرار گرفت و به تدریج به زیارت گاه بزرگی برای عاشقان ولایت تبدیل گردید .

 

1gxzaivj3yfswhvgkxa.jpg

به برکت آن مضجع نورانی ، حوزه علمیه قم تاسیس شد و امروز به عنوان بزرگترین و مهم ترین حوزه علمیه تشیع در جهان شناخته می شود و علما و فقهای بی شماری در آن به تبلیغ و ارشاد مسلمانان عالم همت گماشته اند . انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) از این شهر آغاز و به دیگر مناطق ایران گسترش پیدا نمود و پس از پیروزی انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی ، این شهر به ام القرای تشیع در جهان اسلام در آمد .

هم چنین به برکت تولد آن بانوی با فضیلت در اول ذی قعده ، این روز در جمهوری اسلامی ایران به روز دختران نامیده شد تا تمامی گل دختران و دوشیزگان خوب و ولایتمدار کشور عزیزمان ایران مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند.

حضرت فاطمه معصومه (س) از شخصیت های علمی و معنوی زمان خویش بود و بعد از پدرش امام کاظم (ع) و برادرش امام رضا (ع)، مرجع و ملجاء مذهبی عموم مسلمانان به ویژه شیعیان بود و حتی پدر ارجمندش گاهی پرسش های مومنان را به وی می سپرد تا علم و فضلش بر همگان آشکار گردد .

این بانوی بزرگ که به کریمه اهل بیت (ع) مشهور و معروف شده است ، توفیق درک سه امام معصوم (ع) را به دست آورد: امام موسی کاظم (ع) ، امام رضا (ع) و امام محمد تقی (ع) . وی از احترام فوق العاده هرسه امام معصوم (ع) برخوردار بود .

امام محمد تقی (ع) عمه اش فاطمه معصومه (س) را بسیار دوست می داشت و وی را عزیز و گرامی می شمرد و علاقه طرفینی عجیبی بین آن دو حاکم بود . امام جواد (ع) در وفات شهادت گونه عمه اش فاطمه معصومه (س) بسیار محزون و متاثر شد و در روایتی فرمود : هرکسی عمه ام فاطمه(س)  را در قم زیارت کند ، بهشت بر او واجب می شود .

cjdzqgop44vjgj41ccid.jpg

ما ساکنان شهر مقدس قم افتخار میزبانی این بانوی بزرگ را داشته و در واقع ، ریزه خواران سفره با برکت وی می باشیم  . اگر قدر و منزلت خویش را بدانیم ، خواهیم یافت که مشمول بزرگترین سعادت و موهبت الهی هستیم .

لازم به یادآوری است که هیچ امامزاده ای در ایران نیست که سندیتش به اندازه سندیت حضرت فاطمه معصومه (س) برسد .

 والسلام والصلاة علیها و علی ابیها و جدها و اجدادها و جداتها و اخیها و ابناء اخیها و رحمة الله و برکاته علیهم اجمعین.  

   


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

 

7u780huh6kl5z5ycg9sr.jpg

 

البشاره که بود نیمه شعبان امشب

حوریان همچون ملایک همه شادان امشب

حجت کَون و مکان قائم بالحق مهدی

همچو ماهی زافق گشت نمایان امشب

 

           

نیمه شعبان ، سالروز میلاد مسعود منجی عالم بشریت مبارک باد.

السلام علیک یا بن رسول الله ، السلام علیک یا بن امیر المومنین ، السلام ایها المنجی ، السلام علیک یا صاحب العصر والزمان ، الحجة بن الحسن العسکری ( ارواحنا و ارواح العالمین لمقدمه الفداء). اللهم عجل لولیک الفرج

k7nvrmmb1tsgq1yz0a6m.jpg

شایسته است در این جا شعری در وصف آن بهترین یار ، از زبان یکی از مراجع تقلید وقت شیعه ، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به استحضار کاربران عزیز برسانم:  

زهی جمال رخش کرده پرتو افشانی
به ماه چارده و آفتاب رخشانی
زهی ولی خدا قطب عالم امکان
جهان جود و کرم پیشوای یزدانی
ظهور قدرت دادار حجت بن حسن
که ظاهر است از او کبریای سبحانی
نجات امت مظلوم و خلق مستضعف
امید مردم محروم و فیض رحمانی
سپهر مجد و شرف شمس آسمان جلال
جمال غیب ابد شاه ملک امکانی
اگر چه پر شده عالم زفتنه و زفساد
مسلط اند به دنیا جنود شیطانی
به نام صلح و دموکراسی و وطن خواهی
زنند ضربه به شخصیت مسلمانی
گرفته است بشر راه انحراف و خطا
به هر مکان نگرم تیره است و ظلمانی
بگیرد ار همه اقطار محنت ایام
شب فراق شود هر چه بیش طولانی
بمان به جا و مشو ناامید چون آید
امام و منجی کل مقتدای پایانی
سلیل احمد مرسل همان کسی که خدا
عطا نموده به او منصب جهانبانی
جهان نجات دهد از فساد و استکبار
دوباره زنده کند راه و رسم انسانی
در آورد همگان زیر پرچم اسلام
نظام می نبود جز نظام قرآنی
ظهور می کند و می کند اساس ستم
کند زمین و زمان را زعدل نورانی
امیر معدلت آیین ومعدلت گستر
دهد نجات همه خلق از پریشانی
خوش آن زمانه و آن روزگار و آن ایام
خوش آن حکومت و آن عدل و عصر روحانی
7 جمادی الثانیه 1421
لطف الله صافی

 

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

بی تردید امام موسی کاظم (ع) الگوی صبر و مقاومت در تاریخ بشری است . آن حضرت با این که از نوادگان رسول خدا (ع) و از اولاد امیر مومنان علی بن ابی طالب (ع) و از چهره های دینی و علمی زمان خود بود و با اندک تمایل به دستگاه حکومتی می توانست از تمام امتیازات مادی و حکومتی برخوردار باشد ، با این حال بخاطر پاسداشت از دین جدش رسول خدا (ص) و رفع ظلم و ستم از بندگان خدا ، از همه امتیازات و مادیات چشم پوشی و یک تنه در برابر بزرگترین ابرقدرت وقت ، یعنی خلافت هارون الرشید مقاومت و نسبت به تبعیضات و تعدیات وی و حاکمان ستم گرش ایستادگی و با گفتار و رفتارش آنان را به باد انتقاد گرفت و ماهیت ضد دینی و ضد بشری آنان را برای مردم افشا نمود .

محرومیت ، انزوا ، سختگیری ، تبعید ، شکنجه ، مسمومیت و سرآخر شهادت ، پاداشی بود که هارون و دستگاه اهریمنی وی به آن امام قهرمان پرداختند.

 به هر روی ، به مناسبت 25 رجب سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) در زندان هارون الرشید ، مطلبی را که  در کتاب " روشمار تاریخ اسلام ( ویژه رجب و شعبان ) " نوشتم ، در این جا جهت استفاده کاربران محترم درج می نمایم .

به این امید که روح مقدس آن امام همام از این هدیه ناچیز راضی و خوشنود شده و در روز قیامت شفیع ما گناه کاران گردد .

 در ضمن چون این بنده بی مقدار ، در  پنجم مرداد ، مطابق با 23 رجب المرجب عازم مکه مکرمه و مدینه منوره جهت انجام عمره مفرده و زیارت قبر شریف رسول خدا (ص) و اهل بیت عصمت (ع) می باشم ، این نوشته را چند روز زودتر از موعد در اختیار شما عزیزان می گذارم .ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

هیجدهم رجب مصادف با سالروز درگذشت جناب ابراهیم فرزند گرانمایه رسول خدا (ص) است .به همین مناسبت نوشته ذیل را تقدیم شما عزیزان و کاربران محترم نموده و ثواب آن را نثار روح مقدس آن پیامبر زاده گرامی می نمایم.

پیامبراکرم(ص) از میان همسران خویش ، تنهااز دو نفر آنان دارای فرزند شد . یکی از حضرت خدیجه کبری (س) و دیگری از جناب ماریه قبطیه.

از خدیجه (س) دارای دو پسر به نام های: عبدالله و قاسم، معروف به طیب و طاهر و چهار دختر به نام های: زینب، رقیه، ام کلثوم و حضرت فاطمه زهرا(س) شد، که همگی در مکه معظمه دیده به جهان گشودند.(1)

اما از ماریه قبطیه تنها دارای یک فرزند پسر به نام ابراهیم (ع) شد.

ماریه قبطیه همان کنیزی است که مقوقس پادشاه مصر در سال هفتم قمری به همراه پاسخ نامه پیامبر(ص)، وی را برای آن حضرت ارسال نمود.

این کنیز که به همسری پیامبراکرم(ص) افتخار یافت، در سال هشتم قمری، فرزندی پسر برای آن حضرت به ارمغان آورد.(2)

پیامبر(ص) نام مولود خویش را ابراهیم گذاشت و وی را بسیار دوست می داشت. اما این کودک خردسال و محبوب پیامبر(ص)، عمر چندانی نکرد و در کمتر از دو سالگی وفات یافت. وی به مدت یک سال و ده ماه و هشت روز و به روایتی دیگر، یکسال و شش ماه و چند روز زندگی کرد و سپس بیمار شد و در همان بیماری، در 18 رجب سال دهم قمری بدرود حیات گفت.(3)ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی

به بهانه 13 جمادی الثانیه سالروز رحلت حضرت ام البنین فاطمه بنت حزام ، همسر امیر مؤمنان علی بن ابی طالب (ع) و مادر حضرت عباس (ع) و سه قهرمان دیگر شهید کربلا .

                      

نامش فاطمه، مکنی به ام البنین، پدرش حزام بن خالد، بن ربیعة، بن وحید، بن کلاب، بن عامر، بن صعصعة و مادرش تمامة بنت سهیل بن عامر می باشد. (1)

طایفه وی را به خاطر انتساب به کلاب بن عامر، " بنی کلاب " و گاهی به خاطر انتساب به عامر بن صعصعة، " بنی عامر" می گویند.

پدر و نیاکان ام البنین از دلیران و رزمجویان جزیرة العرب و به جوانمردی، رزمندگی و دلاوری معروف بودند.

روایت شده است : هنگامی که فاطمه زهرا (س) همسر امیر مؤمنان (ع) و دخترگرانمایه پیامبر اکرم (ص)، بر اثر تحمل فشارهای روحی و روانی دشمنان اهل بیت (ع) در مدینه منوره، مظلومانه به شهادت رسید و چراغ پرنور خانه امام علی (ع) خاموش گردید، حضرت علی (ع) و چهار فرزند خردسال و نازنینش ، خیلی احساس تنهایی و نگرانی می کردند و به دنبال کسی بودند که آلام آنان را تسلی و مقداری از خلأ عاطفی شان را جبران نماید. بدین لحاظ حضرت علی (ع) به برادر خود، عقیل بن ابی طالب (ع) که عالم به أنساب و نژاد شناس معروف عربستان بود، پیشنهاد کرد که همسری برای وی برگزیند که از خاندانی دلیر و جوانمرد باشد، تا خداوند به وسیله او، فرزندانی نصیبشان نماید که شجاع و دلیر بوده و در دفاع از حریم ولایت و امامت، توانا و امین باشند.

عقیل، تیره ها و طایفه های متعددی را مورد مطالعه و بررسی قرار داد و از میان آن ها، تیره بنی کلاب و از این تیره، خانواده حزام بن خالد را، که از مؤمنان و دوستداران اهل بیت (ع) و صحرا نشین بودند، برگزید و دختر گرانمایه این خانواده، یعنی " فاطمه بنت حزام" را برای امام علی (ع) انتخاب نمود.

ادامه مطلب...

ارسال شده در توسط سید تقی واردی
 

السلام علیک یا بن نبی المصطفی ، و یابن علی المرتضی ،و یابن سیدة نساء العالمین فاطمة الزهرا ،  یا اباجعفر الثانی ،یا محمد بن علی التقی الرضی یا جواد الآئمه ، یا حجةالله فی خلقه . السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

آخرین روز ذی قعده مصادف با شهادت جانسوز امام نهم شیعیان حضرت محمد تقی فرزند امام رضا(ع) ، معروف به جواد الائمه (ع) است .

ضمن عرض تسلیت به پیشگاه مقدس نواده اش حضرت صاحب الزمان (ع) و علما و فقهای طایفه و سادات گرام و همه شیعیان و محبان اهل بیت (ع) ، توجه شما را به مختصری از زندگی و شهادت این امام همام جلب می نمایم . تا بانام و یاد ذراری رسول خدا (ص) و فاطمه زهرا(س) قلبمان را  از محبت اهل بیت (ع) سرشار نماییم :



امام محمد تقی (ع)


امام محمد بن علی(ع)، معروف به "تقی" و "جوادالائمه" و مکنی به ابی جعفر ثانی، در نوزدهم ماه مبارک رمضان و به قولی در دهم رجب سال 195 قمری، در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدرش امام رضا(ع)، امام هشتم شیعیان و مادرش خیزران [سبیکه] از بانوان پاکیزه سرشت و پارسای عصر خود و از خاندان ماریه قبطیه [همسر رسول خدا-ص-] بود. (1) امام محمد تقی(ع)، پس از شهادت پدر گرامی اش امام رضا(ع) در سال 203 قمری در طوس خراسان به دست مأمون عباسی، امامت شیعیان را بر عهده گرفت. با این که وی، در آن أیام خردسال بود و بیش از هشت سال از عمر شریفش نگذشته بود، سکان کشتی امت را بر عهده گرفت و آن را به نیکی، امامت و هدایت نمود. نویسنده کتاب گرانسنگ "کشف الغمه" به نقل از کمال الدین محمد بن طلحه [از بزرگان شافعی مذهب اهل سنت] درباه امام جواد(ع) گفت: فهو و ان کان صغیر السّن، فهو کبیر القدر و رفیع الذّکر. (2) یعنی: او [امام جواد(ع)] گرچه کم سن و سال بود، ولیکن دارای شخصیت والا و بلند آوازه بود. امام محمد تقی(ع)، بنا به درخواست مأمون عباسی در محرم سال 215 قمری وارد بغداد شد و مأمون از نزدیک با دانش، معرفت و شخصیت بی همتای وی آشنا گردید و بنا به قولی که به پدرش امام رضا(ع) در خراسان داده بود، دختر خود "ام الفضل" را به عقد ازدواج امام محمد تقی(ع) در آورد و منزلت وی را در نزد تمامی نزدیکان و اقربای خویش، اعم از عباسیان و علویان، گرامی شمرد و برای وی احترام ویژه ای قائل گردید. (3) هنگامی که مأمون در برابر خرده گیری های عباسیان کینه توز، نسبت به ازدواج امام محمد تقی(ع) با دختر خویش روبرو گردید، در پاسخشان گفت: و أما ابوجعفر محمد بن علی(ع)، قد اخترته لتبریزه علی کافه أهل الفضل فی العلم و الفضل مع صغر سنه، و الأعجوبه فیه بذلک. (4) یعنی: اما از این که ابوجعفر محمد بن علی(ع) را به همسری دخترم برگزیدم، بدین جهت است که وی با کمی سن و سالش، سرآمد تمامی صاحبان فضل در دانش و دانایی است. او نابغه و شگفتی دوران است. به هر روی، امام محمد تقی(ع) پس از ازدواج با ام الفضل، مدتی در بغداد زندگی کرد ولی چون آن حضرت، تمایلی به معاشرت و هم نشینی با عباسیان غاصب را نداشت و روحیات او با تجملات و زندگی اشرافی سازگار نبود، به بهانه زیارت خانه خدا، از بغداد حرکت کرد و عازم مکه شد و پس از زیارت خانه خدا، به مدینه منوره رفت و در همان جا، مجدداً ساکن گردید. (5) اما بار دیگر، امام محمد تقی(ع) در عصر معتصم عباسی [هشتمین خلیفه عباسیان] به بغداد دعوت شد و با اکراه و اجبار خویش و اصرار همسرش ام الفضل، عازم عراق گردید و در محرم سال 220 قمری وارد بغداد شد و مورد استقبال معتصم و سایر درباریان و عباسیان قرار گرفت. ولیکن، معتصم و سایر بزرگان عباسی که با ازدواج آن حضرت با دختر مأمون از قبل ناراحت بودند و وجود وی را در جمع خویش نمی توانستند تحمل کنند، نقشه قتل وی را پی ریزی کردند. (6) آنان، به واسطه جعفر بن مأمون، خواهرش ام الفضل را به قتل همسرش امام محمد تقی(ع) تحریک و تشویق نمودند و آن نادان و بی خرد، فریب اغوائات و وسوسه های شیطانی آن ها را خورد و آن حضرت را در آخرین روزهای ذی قعده سال 220 قمری مسموم نمود و بر اثر شدت زهر، آن حضرت در 25 سالگی، در بیست و نهم ذی قعده همان سال، غریبانه و مظلومانه در بغداد به شهادت رسید. (7) بدن مطهر امام جواد(ع) در مقابر قریش بغداد، در کنار قبر مطهر جدش امام موسی کاظم(ع)، که هم اکنون معروف به کاظمین است، به خاک سپرده شد. (8) .


پاورقی :

1. الارشاد (شیخ مفید)، ص 614؛ کشف الغمه (علی بن عیسی اربلی)، ج3، ص 186؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج2، ص 324
2. کشف الغمه، ج3، ص 186
3. الارشاد، ص 619
4. همان، ص 621
5. همان، ص 628
6. همان، ص 629؛ منتهی الآمال، ج2، ص 347
7. منتهی الآمال، ج2، ص 347
8. همان، ص 350 و بحارالانوار (علامه مجلسی)، ج5، ص 1 و ص 7




ارسال شده در توسط سید تقی واردی

السلام علیک یا ثامن حجج المهدیین ، السلام علیک یا حجت الله علی خلقه اجمعین 

 السلام علیک یا ابو الحسن الثانی ، الامام الرضا المرتضی 

 یا علی بن موسی و رحمة الله و برکاته .

 

ای راهب کلیسا کمتر بزن به ناقوس     خاموش کن صدا را نقاره می زند طوس

آیا مسیح ایران کم داده مرده را جان      بردار جان خود را با ما بیا به پابوس

آن جا که خادمینش از روی زایرینش      گَرد سفر بگیرند با بالِ ناز طاووس 

 

 میلاد مسعود نور العالمین ، ضیاء المشرقین ،شمس الشموس ، سلطان سریر ارتضا، ابو الحسن الثانی حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) ، پیشوای هشتم شیعیان جهان را به فرزند برومندش حضرت حجت بن الحسن امام زمان (ع) و به رهبر معظم انقلاب اسلامی و علمای اعلام و عموم شیعیان و محبان اهل بیت (ع) تبریک و تهنیت عرض می کنم . 

 یازدهم ذیقعده امسال مصادف با اول آذر 1386 سالروز ولادت با سعادت امام رضا (ع) است .

آن حضرت در یازدهم سال 148 هجری قمری ، تنها پانزده روز پس از شهادت جد گرامی اش امام جعفر صادق (ع) ، در مدینه منوره دیده به جهان گشود و زمین و آسمان را با نور چهره اش منور کرد.

از مادر مکرمه اش نقل شده است : هنگامی که به فرزند بزرگوارم حامله بودم ، به هیچ وجه در خود احساس حمل و سنگینی نمی کردم و چون به خواب می رفتم صدای تسبیح و تهلیل و تمجید حق تعالی از درون خود می شنیدم و از این باب خائف و ترسناک می شدم . ولی هنگامی که بیدار می شدم صدایی نمی شنیدم . چون آن فرزند سعادتمند از من متولد شد ، دست های خود را بر زمین گذاشت و سرش به سوی آسمان بلند کرد و لب های مبارکش حرکت می کرد و سخنی می گفت که نفهمیدم و در آن ساعت پدرش امام موسی کاظم (ع) نزد من آمد و فرمود : کرامت پروردگارت بر تو گوارا باد ای نجمه . [1]

البته در تاریخ تولدش اتفاق نظری بین مورخان و سیره نویسان نیست . علاوه بر قول فوق ، برخی سال 151 و برخی دیگر سال 153 هجری ، یعنی پنج سال پس از شهادت جدش امام جعفر صادق (ع) را بیان کرده اند.

پدر گرامی اش حضرت امام موسی کاظم (ع) امام هفتم شیعیان است . بدین لحاظ نسب شریفش بدین شرح می باشد : موسی الکاظم  ، بن جعفر الصادق ، بن محمد الباقر ، بن علی السجاد ، بن الحسین الشهید ، بن علی المرتضی ، بن ابی طالب ، بن عبد المطلب ( صلوات الله علیهم اجمعین ) . جملگی ، از بهترین های زمین بوده و غیر از رسول خدا (ص) کسی از جهت نجابت ، ایمان ، تقوا ، وارستگی ، علم و فضیلت به پایشان نمی رسید.

مادرش نجمه خاتون نیز از خوبان و صالحات عصر خویش بود و در محضر ام حمیده ( همسر امام جعفر صادق (ع) و مادر امام موسی کاظم (ع) ) به رشد و تکامل رسید و به درجه ای رسید که شایستگی مادری فرزندی چون امام رضا (ع) را به دست آورد . برای این بانوی فاضله نام های دیگری چون : تکتم ، اروی ، سکن ، ام البنین ، شقرا ، خیزران ، سمانه ، مرسیه ( مارسیه ) صقر و طاهره نیز ذکر شد.

امام رضا (ع) سرآمد فرزندان عالی مقام امام موسی کاظم (ع) و علویان صاحب نام عصر خویش و اسوه و الگوی همه نیکان بود و امام موسی بن جعفر (ع) بار ها بر فضل و برتری وی و جانشینی اش تاکید نمود . از جمله در روایتی فرمود : ان إبنی علی أکبر ولدی، و آثرهم عندی ، و أحبهم الی ، و هو ینظر معی فی الجفر ، و لم ینظر فیه إلا نبی أو وصی نبی . [2]

یعنی : فرزندم علی ( رضا) از بزرگترین و با موقعیت ترین فرزندان من است و من او را از سایرین دوستر می دارم و او با من در جفر ( کتاب ویژه معصومین – ع - ) نظر می افکند ، همان کتابی که جز پیامبر و یا جانشین پیامبر نمی تواند به آن بنگرد .

زندگی و حیات سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع) به مانند سایر امامان معصوم (ع) دارای فراز و نشیب های زیادی بود . ولیکن در بین همه آن ها دو مورد بیش از همه جلب نظر می کرد :

یکی این که آن حضرت صاحب فرزندی نشد مگر در سن 48 سالگی که خداوند متعال در این سنین ، فرزند دلبندش امام محمد تقی (ع) را به وی عنایت فرمود .

دوم این که آن حضرت با اصرار مامون عباسی ، به خراسان سفر و ولایت عهدی وی را پذیرفت و حدود سه سال این مقام را بر عهده داشت تا این که به دستور همین خلیفه جاه طلب به شهادت رسید .

شایان ذکر است که مامون عباسی ( هفتمین خلیفه از سلسله خلفای عباسیان ) پس از پیروزی بر برادر خودش امین عباسی ، امام رضا (ع) را با اجبار و اکراه از مدینه به سمت خراسان کوچ داد و در شهر " مرو " پایتخت موقتش در خراسان ، از وی استقبال و وی را به ولایت عهدی برگزید و از مردم برایش بیعت گرفت . مامون در ظاهر برای آن حضرت احترام ویژه قائل بود و وی را بر همگان مقدم می داشت ولی در باطن به مقام علمی و اجتماعی آن حضرت رشک می برد و آن را در خود پنهان می نمود . سر انجام با توطئه ای ناجوانمردانه و نا بخردانه آن حضرت را در هنگام بازگشت به عراق ، در طوس به شهادت رسانید و آن رابرای همیشه مکتوم نگه داشت . ولی با آگاه سازی امامان بعدی و اصحاب و یاران مخصوص آن گرامیان ، دسیسه اش بر ملا شد و این خلیفه مرموز در نزد همگان رسوا گردید .

به هر روی هر دو مطلب اشاره شده جای بحث و بررسی زیادی دارد و نیاز به مجال و فرصت دیگری دارد که حق مطلب را به طور مستوفی بیان و بررسی کرد .

در پایان بار دیگر درود و سلامی بر روح پاک این امام همام (ع) ارسال می کنیم : اللهم صل علی علی بن موسی الرضا عبدک و ولی دینک ، القائم بعدلک ، والداعی الی دینک و دین آبائه الصادقین ، صلوة لا یقوی علی احصائها غیرک .



. وقایع الایام ، شیخ عباس قمی ، ص 90

.الارشاد ، شیخ مفید ، ص 592


ارسال شده در توسط سید تقی واردی

دهم رجب المرجب سالروز میلاد با سعادت جواد الائمه حضرت امام محمد تقی (ع) فرزند ارزشمند امام رضا (ع) است . آن حضرت در سال 195 هجری قمری در چنین روزی در مدینه منوره دیده به جهان گشود و عالم و عالمیان را از نور وجودش بهره مند ساخت و در آخرین روز ماه صفر سال 203 هجری به هنگام شهادت پدر ارجمندش امام رضا (ع) در طوس به دست ایادی مامون عباسی ، به مقام امامت شیعیان نایل گردید .در آن زمان تنها هشت سال از عمر بابرکتش گذشته بود و این از خصوصیات بارز آن حضرت است که در این سنین به امامت رسیدند .

به هر روی ، ضمن تبریک این روز خجسته توجه شما عزیزان را به چند حدیث کوتاه از این امام همام جلب می نمایم .

 امیدوارم گفتار ، سخنان و سیره و سنن این بزرگواران موجب راهنمایی و هدایت ما قرار گیرد و نحوه زندگی و روش حیات ما را دگرگون نماید .

1- قالَ ابوجعرالثانی الامام الْجَوادُ (ع): عِزُّ الْمُؤمِنِ غِناهُ عَنِ النَّاسِ. (1)

عزّت مؤمن در بى‏نیازى او از مردم است.

2. قالَ (ع): لاتَکُنْ وَلِیّاً لِلَّهِ فِى الْعَلانِیَةِ وَعَدُوّاً لَهُ فِى السِّرِ. (2)

دوست خدا در آشکار و دشمن او در پنهان مباش.

3. قالَ (ع): مَنِ اسْتَفادَ اَخاً فِى اللَّهِ فَقَدِ اسْتَفادَ بَیْتاً فِى الْجَنَّةِ. (3)

کسى که براى رضاى خداوند، برادر دینى‏اش را استفاده رساند، خانه‏اى را در بهشت به استفاده خواهد برد.

4. قالَ (ع):اِیَّاکَ وَمُصاحَبَةِ الشَّریرِ فَاِنَّهُ کَالسَّیْفِ الْمَسْلُولِ یَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَیَقْبَحُ آثارُهُ. (4)

از رفاقت با آدم بد بپرهیز؛ چه این که او به مانند شمشیر کشیده‏اى است که منظرش نیکو و آثارش زشت است.

5. قالَ (ع):اَلْمُؤْمِنُ یَحْتاجُ اِلى‏ ثَلاثِ خِصالٍ: تَوْفیقٍ مِنَ اللَّه، وَواعِظٍ مِن نَفْسِهِ، وَقَبُولٍ مِمَّنْ یَنْصَحُهُ‏ (5)

هر مؤمنى به سه خصلت نیازمند است: توفیق الهى، واعظى از نفس او که پیوسته او را موعظه کند، و قبول کند از آن که او را نصیحت کند.


1. الامام الجواد من المهد الی اللحد ، ص 383؛ بحار الأنوار، ج 75، ص 109، باب 49، ح‏12.

2. بحار الانوار، ج 78، ص‏365، باب 27، ح‏5.

3. همان، ج‏78، ص‏78، باب 16، ح 51. این روایت با همین عبارت از چند معصوم دیگر نیز نقل شده است.

4. الإمام الجواد من المهد الى اللحد، ص 383.

5. همان، ص 386.

ارسال شده در توسط سید تقی واردی
<      1   2   3